Welke superster komt oprecht ‘cool’ voor de dag in een Toyota Prius of Nissan Leaf, in een poging een milieustatement te maken? De Deen Henrik Fisker zag een gat in de markt, een auto bouwen voor de welgestelden die onze planeet een warm hart toedragen. Het inspireerde hem tot het ontwerpen van de Karma, een extravagante vierpersoons sportsedan met de looks en power van een sportwagen, gecombineerd met een eco-vriendelijke aandrijflijn. Wanneer de accu’s na 80 kilometer leeg zijn, kun je gewoon op benzine verder rijden. Het aandrijfconcept van een elektrische auto met range extender is even revolutionair als briljant, de Opel Ampera werd om die reden zelfs beloond met de ‘Auto van het Jaar 2012’-titel. Daarmee staat de kostbare en exclusieve Fisker Karma aan de top van een nieuwe generatie automobiele voortbeweging en vooruitgang.

Hoe goed je een auto ook probeert te rationaliseren, uiteindelijk geeft het uiterlijk voor veel mensen de doorslag. De Fisker Karma is een van de weinige eco-auto’s die op dit emotionele aankoopargument inspeelt. Bij milieuvriendelijke – in Nederland vaak fiscaal aantrekkelijke – modellen lijkt de koper het functionele ontwerp vaak voor lief te nemen, net zoals de celebrity in zijn of haar Prius. Dat Henrik Fisker als ontwerper bloedmooie auto’s als de BMW Z8 en de Aston Martin DB9 op zijn naam heeft staan is zeker terug te zien in het ontwerp van de Karma. Dit bijzonder fraaie milieustatement trekt veel aandacht en oogst waardering. De Karma is een blikvanger eersteklas en maakt de tongen los.

De Karma heeft een gestroomlijnd sportwagensilhouet, waarin de 21 inch (!) wielen beeldbepalend zijn. Het is alsof het koetswerk om die enorme wielkasten heen geboetseerd is. De lichte, bruingrijze lakkleur van de testauto is niet de meest opvallende tint, maar oogt wel erg chique. De rechtopstaande ‘nieren’ in de neus doen in de verte een beetje denken aan een BMW, de proporties aan die van een Aston Martin Rapide. De Fisker is slank gelijnd als een fotomodel en maakt van een Porsche Panamera een dikzak. De raampartij is bijzonder laag en de voor- en achterruit zijn optisch met elkaar verbonden door zonnepanelen op het dak – die goed zijn voor zo’n 15 kilometer elektrisch rijden per jaar. Het mag duidelijk zijn dat de Karma de show steelt, nog voordat de technologie ter sprake is gekomen.

Stealth-mode

Een dag rijden met de Fisker Karma is voldoende om je te realiseren hoe speciaal deze auto is. Tijdens de fotoshoot werd ik voortdurend aangesproken met de vraag welk merk auto dit is. Het merendeel heeft nog nooit van Fisker gehoord en bij de opmerking dat het om een elektrische auto gaat worden de blikken nog ongeloviger.

Het vrijwel geluidloos verplaatsen van dit vijf meter lange gevaarte is een bijzonder schouwspel.

Het vrijwel geluidloos verplaatsen van dit ruim 2.400 kg zware en vijf meter lange gevaarte is dan ook een bijzonder schouwspel. Slechts een UFO-achtige zoom met een op en neer dansende toonhoogte moet voetgangers en fietsers waarschuwen als je in Stealth-mode (zoals Fisker de volledig elektrische rijstand noemt) aan komt zoeven. De verchroomde, ruitvormige ‘dichte uitlaten’ aan de achterzijde produceren dit geluid, dat Fisker ‘Tron’ noemt. De werkelijke uitlaten zijn omwille van gewichtsbesparing onderaan de voorschermen van de lange neus geïntegreerd.

Magisch

Meerdere malen krijg ik de vraag hoeveel pk deze auto heeft. Het antwoord is maarliefst 403. De trekkracht is zo mogelijk nog indrukwekkender: 1.330 Newtonmeter koppel - meer dan de Bugatti Veyron! De rijsensatie is al vanaf de eerste meters magisch. Met volledig opgeladen accu’s kan ik in theorie 80 kilometer in Stealth rijden en zo blijft het in eerste instantie muisstil aan boord. Voor veel mensen is die afstand voldoende om hun dagelijkse woon-werkverkeer emissievrij af te leggen.

Spannender wordt het wanneer je met de (linker) flipper achter het stuur de sportstand inschakelt, dan slaat de 260 pk sterke tweeliter turbomotor (afkomstig uit de schappen van General Motors) aan. Deze conventionele verbrandingsmotor (die onder meer in de Opel GT werd gebruikt) staat niet in directe verbinding met de wielen, maar werkt als een generator om de accu’s bij te laden en de elektromotoren van extra vermogen te voorzien. Naarmate je meer gas geeft hoor je het toerental stijgen, maar onder normale rijomstandigheden houdt de range extender zich keurig op de achtergrond. Vraag je het maximale dan schiet de Fisker vanuit stilstand in een knappe 6,3 seconden naar de 100 km/u en bereikt ‘ie uiteindelijk een top van 200 km/u.

De Karma is een blikvanger eersteklas en maakt de tongen los

In Stealth beschik je overigens niet over het volle vermogen. De Fisker gaat dan in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u en bovendien is de topsnelheid beperkt tot 153 km/u. Vanwege de vloeiende en geruisloze acceleratie voelt dit nog altijd behoorlijk rap aan. Daarnaast ervaar je de Karma als erg groot, vooral door zijn lange neus en brede heupen. Daartussen zit je in sportieve zetels diep weggezakt, wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt. De Karma weet zijn gewicht goed te verdoezelen, want de besturing is verrassend responsief en biedt behoorlijk wat gevoel. Het rijcomfort is met de smalle bandwangen in het achterhoofd aangenaam te noemen. De Karma is dan ook geen volbloed sportwagen, maar meer een GT.

Futuristisch en hightech

Achter het stuur van de Fisker waant de bestuurder zich als Captain Kirk die zijn ruimtevaartuig door het luchtledige manoeuvreert. Het bijna volledig met leder beklede interieur oogt zoals je dat in conceptcars op autoshows ziet: onconventioneel en gedurfd. Moderne elementen zijn de fraaie glasplaatjes in de deuren en de naar achter doorgetrokken middentunnel, die onder meer bekerhouders en opbergvakken bevat.

Achter het stuur van de Fisker waant de bestuurder zich als Captain Kirk die zijn ruimtevaartuig door het luchtledige manoeuvreert. 

Het dashboard is futuristisch van opzet en de bediening is hightech. Met een driehoekig, halftransparant knoppencluster op de hoge middentunnel zet je de transmissie in P, R, N en D. Daarachter bevindt zich de raambediening en verder van je af zit een inkijkje op de accu’s. Deze worden kortstondig groen verlicht wanneer je naar Drive schakelt. Vanaf het stuurwiel kun je de audio, spraakbesturing en cruise-control bedienen, met dank aan de Opel Insignia voor de knopjes. Het navigatiesysteem, de boordcomputer, klimaatcontrole, stoelverwarming en diverse andere functies zijn ondergebracht in het centraal geplaatste touchscreen – dat ruimt lekker op qua knoppen.

Helaas ging dit scherm na de fotoshoot in Düsseldorf even op zwart en de eveneens op een scherm geprojecteerde snelheidsmeter gaf ineens mijlen aan. De Fisker Karma blijkt nog niet helemaal vrij van elektronische storingen, maar het is een klein offer voor de pioniers die deze volledig nieuw ontwikkelde auto kopen. Een ‘soft reset’ is daarbij gemakkelijk zelf uit te voeren: wanneer je de auto afsluit en drie minuten stil laat staan, dan blijken deze storingen uit zichzelf weer te verdwijnen. Aan het einde van de dag functioneerde alles weer normaal. Erg praktisch is de Fisker trouwens niet, want achterin is de been- en hoofdruimte aardig krap en de bagageruimte met 195 liter inhoud erg klein. Geen nood, er is een ruimere ‘Surf’-stationwagonvariant op komst.

Voor de echte boomknuffelaar

Dan komen we op de belangrijkste vraag: hoe milieuvriendelijk is de Fisker Karma nu werkelijk en wat kost ‘ie? De laatste vraag is simpel te beantwoorden, vanaf 101.745 euro is deze superexclusieve eco-sportsedan de jouwe. Voor dat geld krijg je een EcoStandard, maar vrijwel alle kopers kozen tot nu toe voor de hier geteste EcoSport, die voor 111.265 euro in de prijslijst staat. Deze heeft onder meer het navigatiesysteem, een achteruitrijdcamera en premium audio als standaarduitrusting. De echte boomknuffelaar kan ook kiezen voor een dierproductvrij interieur in de EcoChic.

De CO2-uitstoot van de Karma is voor Europa vastgesteld op 83 gram per kilometer, wat met de huidige regelgeving goed is voor 14% bijtelling. Het theoretische brandstofverbruik is 1 op 41,6, maar ik kwam uit op ongeveer 1 op 11 nadat ik over een afstand van ongeveer 450 kilometer zowel de accu als de benzinetank volledig leeg reed. Het mooie is dat het systeem je met de Stealth- (volledig elektrisch) en Sport-modus (met ingeschakelde range extender) laat kiezen wanneer je de 80 kilometer volledig elektrische actieradius wil ‘opmaken’. Wie de Fisker iedere nacht volledig oplaadt en niet meer dan 80 kilometer op een dag rijdt, zal geen druppel benzine verbruiken. Wie langere afstanden aflegt, doet er verstandig aan de range extender op de snelweg in te schakelen. Want hoe hoger de snelheid, hoe sneller de 20,1 kWh Lithium ion accu’s leeg raken. Wie zo’n 150 kilometer op een dag rijdt, kan met gemak 1 op 20 of beter rijden. De meest fanatieke klant van Fisker in Nederland presteert het – volgens de importeur - om gemiddeld 1 op 65 te scoren. Het verbruik is volledig afhankelijk van het aandeel volledig elektrisch gereden kilometers, maar het grootste voordeel van de range extender is dat de Karma je nooit zal laten staan als de stroom ‘op’ is.

Best bestede euroton

Samengevat is de Fisker Karma een prachtige combinatie van milieuvriendelijke techniek en een uiterst spectaculaire verpakking. Met iets meer dan een ton in euro’s is ‘ie niet exotisch geprijsd en fiscaal gezien is de Karma al helemaal interessant. De Karma voert je mee in een futuristische rijsensatie zonder geluid of uitstoot, met een plezierige dosis snelheid en comfort. Een unieke auto in het huidige landschap en een van de best te verantwoorden bestedingen van een euroton aan persoonlijke mobiliteit.