Om het gat tussen de 100 pk sterke 1.4 en de bijna twee keer zo sterke, maar supersnelle én kostbare OPC te vullen, besloot Opel enkele jaren geleden om de Corsa met een 150 pk sterke turbomotor in de prijslijst te zetten. Daarvoor werd de aanduiding ‘GSi’ afgestoft en dat werd een betaalbare sportieveling. Toch verdween deze uitvoering net zo snel uit de prijslijst als dat ‘ie erin kwam. Inmiddels is de Opel Corsa van een nieuwe neus voorzien en zie daar de aanleiding voor Opel om de 150 pk sterke 1.6 Turbo weer van stal te halen. Niet meer als GSi, maar als vrolijk klinkende Color Edition. Is het nu een blijvend feestje?

De Corsa kreeg vorig jaar al een lichte facelift, waarbij vooral onderhuidse aanpassingen werden gedaan en het interieur werd opgewaardeerd. Ditmaal is het exterieur aan de beurt. Stel je daar niet te veel bij voor, het blijft bij hertekende koplampen, een gewijzigde grille met meer chroom en een nieuwe voorbumper. Het front oogt beduidend pittiger en is weer helemaal in lijn met de overige Opel-modellen.

Om de 1.6 Turbo te onderscheiden van de tammere Color Editions wordt hij standaard met het OPC-line pakket geleverd, wat ‘m tezamen met de - naar wens - zwarte 17 inch wielen lekker ‘dik’ maakt. De tweekleurige lak is leverbaar op iedere Color Edition, in dit geval is de Corsa opvallend geel en kreeg het dak een zwarte laklaag. Het wekt de illusie alsof er een panoramisch dak gemonteerd is, maar deze optie is niet eens mogelijk. Ook de 1.2 Color Edition is in deze vrolijke configuratie verkrijgbaar, de buitenwereld zal de 1.6 turbo dan enkel herkennen aan het turboplaatje op de achterklep en het lekker klinkende uitlaatgeluid. Het hele pakket - inclusief donkergetinte achterlichten en -achterzijruiten en een zichtbare uitlaat - past dan ook beter bij deze geblazen Corsa, dan bij de lichtere motoren.

Gele stiksels

Het felle kleurtje van het exterieur heeft ook zijn weg naar het interieur gevonden. Zo zijn de stoelen en het stuurwiel voorzien van gele stiksels en zijn zelfs de ventilatieroosters dito gekleurd. Het moet je smaak zijn maar fleurt in ieder geval het erg zwarte dashboard op, dat qua afwerking en materialen geen hoge score behaalt. De zitpositie is daarentegen wel uitstekend, de sportstoelen bieden genoeg steun bij heftig bochtenwerk en het stuurwiel is lekker ver naar je toe te halen. Het nieuwe ‘Touch & Connect’-navigatiesysteem vervangt het verouderde vorige systeem. Het vijf inch touchscreen werkt kinderlijk simpel en heeft veel weg van een TomTom. Dat een bestemming niet kan worden ingevoerd als je rijdt is enerzijds begrijpelijk, maar anderzijds ook vervelend omdat ook een bijrijder die mogelijkheid ontnomen wordt.

Het nieuwe ‘Touch & Connect’ met 5 inch touch screen werkt kinderlijk simpel

De Color Edition is er enkel als driedeurs, waardoor dit niet de meest ideale uitvoering is voor een klein gezin. Toch kun je achterin indien nodig best wel mensen meenemen en de kofferbak biedt met zijn dubbele laadvloer genoeg ruimte voor de boodschappen.

Voor bochtige wegen

Bij het starten klinkt direct een lekker grommetje en dat blijft op een niet vervelende manier aanwezig als het gaspedaal wordt gevloerd. De 1.6 Turbo blijkt voor de Corsa een zeer prettige motor te zijn. Want hoewel het een turbomotor is, beschikt ‘ie over een atmosferisch karakter. Wil je hard, dan zal het toerental omhoog moeten. De 1.6 heeft een mooie lineaire krachtsopbouw. In 8,1 seconden tikt de teller 100 km/u aan en ook daarna voel je een adequate versnelling. Geen kortstondige krachtsopbouw maar een vlekkeloze acceleratie, dat is wat de Corsa biedt. Het zenuwachtige karakter dat ik wel eens bij andere snelle Opels heb ervaren als de turbo mee gaat doen is gelukkig afwezig, terwijl de gasrespons wel lekker direct is. In de grote groep hot hatches met een vermogen van pakweg 150 pk heeft de Corsa het motorisch gezien goed voor elkaar. De handgeschakelde zesbak weet helaas minder te overtuigen, die mist precisie en kan in sommige versnellingen hakerig aanvoelen - een typisch Opel-kwaaltje.

Deze Corsa stuurt ontzettend direct, maar daardoor is hij ook zeer gevoelig

De besturing geeft een tweeledig gevoel. Deze Corsa stuurt ontzettend direct, licht en scherp maar tegelijkertijd is 'ie daardoor ook ontzettend gevoelig. Vooral op hoge snelheden blijf je daardoor corrigeren en meer weerstand is dan gewenst. Het stuurgedrag is behoorlijk anders dan bij de minder heftig gemotoriseerde Corsa's. Koppel die besturing aan de harde vering en je weet: dit is niet de auto waarmee je graag op de snelweg rijdt, behalve als je moet laten zien hoe snel ’ie kan zijn.

Nee, voor het meeste plezier moet je ergens anders zijn. Het liefst op een bochtige weg, want daar presteert de Corsa met zijn communicatieve besturing wel weer goed. De auto blijft in bochten mooi vlak en kent nauwelijks gripverlies. Gebeurt dat wel dan zal het niet-uitschakelbare ESP ingrijpen, maar het beste is om bij onderstuur even van het gas af te gaan. Het kontje zal zich dan even zetten en met hoge snelheid stuif je vervolgens op de volgende bocht af. Opvallend is dan ook dat het gemiddelde testverbruik uitkomt op 1 op 11,5. En dat met een stevige rijstijl.

Tweede leven

Wat mij betreft is het een verstandige keuze om de 1.6 Turbo opnieuw het enorme gat tussen de kleinere motoren en de maar liefst 27.995 euro kostende Corsa OPC op te laten vullen. Met een vanafprijs van 21.095 euro is ‘ie 1.900 euro goedkoper dan de GSi, wat vooral aan de iets lagere CO2-uitstoot te danken is. Deze vertegenwoordiger in het uiterst competitieve hot hatch-wereldje heeft zijn prijs dus mee, al zijn iets duurdere concurrenten als de Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic en Seat Ibiza FR wel wat luxer uitgerust. Het maakt de Corsa 1.6 Turbo Color Edition in ieder geval tot een krachtige en toch betaalbare auto, die vooral op motorisch gebied uitblinkt en er dankzij zijn nieuwe neus en de Color Edition-look lekker onderscheidend uitziet.