Vierwielaandrijving en 178 pk in een strak getekende sedan, dan denk je niet meteen aan Suzuki. Toch verkoopt het merk meer dan alleen fijne compacte auto’s, maar daarvoor moeten we wel even de oceaan over. Daar in de Verenigde Staten heeft Suzuki met de Equator zelfs een grote pick-up, maar ook de ‘mid-size sedan’ Kizashi in het gamma. De alpenlanden zaten te springen om deze vierwielaangedreven middenklasser en omdat hij dan toch naar Europa verscheept wordt, haalt onze importeur deze 4,65 meter lange Suzuki sinds kort ook naar Nederland. Een test wijst uit of de Kizashi hard zal moeten knokken voor een plek tussen de gevestigde orde.

Qua looks behoort de Kizashi in zijn klasse absoluut tot een van de fraaiere auto’s. De voorzijde kijkt met de spits toegeknepen koplampen heerlijk ‘boos’ en de enorme grille met wafelstructuur geeft hem - samen met de voorspoiler - een erg lekker front. Brede heupen en een smalle kont met subtiel spoilertje maken de Kizashi vooral schuin van achteren erg gaaf om te zien. Al met al is de Kizashi stoer en aantrekkelijk, maar het design is ook een beetje rommelig. De voor- en achterzijde zijn niet echt in lijn met elkaar en de achterspoiler lijkt er opgeplakt te zijn. Aluminium lijsten aan de onderzijde van de portieren en de donker gekleurde achterste zijruiten doen ook afbreuk aan het basisontwerp. Een compliment krijgt Suzuki voor de goed uitziende en standaard aanwezige 18 inch veelspaaks wielen, waardoor de Kizashi stevig op z’n poten staat.

Luxe kost geld

De Kizashi heeft een omvangrijke standaarduitrusting. Er is geen enkele optie leverbaar en dat is ook bijna onmogelijk, want deze Suzuki komt vol met verwennerijen naar ons land. Het enige dat écht mist en dus uitsluitend achteraf gemonteerd kan worden, is een navigatiesysteem. Verder is alles aanwezig dat autorijden aangenaam maakt: lederen bekleding, een goed klinkend audiosysteem met stuurwielbediening, elektrisch verstelbare stoelen, gescheiden climate control en metallic lak zijn allemaal bij de prijs inbegrepen. Met zoveel luxe is de Kizashi derhalve ook geen prijspakker. Sterker nog, hij is zelfs best prijzig. Naast de door ons gereden 2.4 i-AWD met standaard CVT-automaat is er een voorwielaangedreven versie met een handgeschakelde zesbak leverbaar. Die kost 33.301 euro en daarvoor kan je ook een goede uitgeruste Ford Mondeo of Peugeot 508 aanschaffen. Voor de 37.737 euro die de testauto moet opbrengen komen zelfs premium-modellen als de Audi A4 1.8 TSI of BMW 320i in beeld, dan wel zonder vierwielaandrijving en met minder ‘goodies’. Die prijsstelling heeft puur te maken met het feit dat de Kizashi voor de V.S. bedoeld is en daar wil men simpelweg wat wij ‘het hele boekje’ noemen. Iets typisch Europees als een instapmodel is er daarom niet, maar heeft wel tot gevolg dat de Kizashi met zijn hoge vanafprijzen tegen grote namen moet opboksen.

Consequenties

Want hoewel de Kizashi qua prijs met middenklassers concurreert, is hij bijvoorbeeld 11 cm korter dan een Volkswagen Passat en daarmee net zo lang als een Jetta. Tezamen met het sportieve uiterlijk heeft dat consequenties voor de binnenruimte. Voorin is de ruimte prima, maar achterin is het een stukje minder goed vertoeven. De knieën raken vrij snel de voorstoelen en ook de hoofdruimte houdt niet over. Wel een comfortabele achterbank met fijne zittingen overigens. Daarnaast wordt de instap door de kleine achterdeuren en de ver naar binnen stekende wielkasten beperkt. Noemenswaardig is dat de deuren met een vertrouwenwekkende ‘plof’ dichtvallen. Achterin zorgen de gesloten portieren met de kleine zijruiten voor een op zijn zachtst gezegd ‘geborgen’ gevoel. Het design eist ook zijn tol in de kofferruimte. Die is met 461 liter relatief klein en door de kleine kofferklep niet echt makkelijk te beladen.

Een prima auto, maar op geen enkel vlak een echte uitblinker

De met leder beklede stoelen, achterbank en deurpanelen geven het interieur tezamen met de uitgebreide comfortuitrusting een behoorlijke opwaardering. Dat is wel nodig ook want het luxegevoel komt niet van de gebruikte materialen. Het zijn zeker geen inferieure kunststoffen maar wie in deze klasse serieus genomen wil worden, moet eigenlijk meer ‘softtouch’-plastic gebruiken en modernere displays monteren. De Kizashi scoort wel als het gaat om afwerking en uitstraling, want het steekt allemaal netjes in elkaar en het dashboard is fraai en gebruiksvriendelijk van opzet. Het strakke design wordt gecompleteerd met een prachtige klokkenwinkel en een niet alleen mooi, maar vooral ook grijpgraag stuurwiel.

Cruiser

Zo’n stuur belooft veel voor het rij- en stuurgedrag en de Kizashi stelt daarin niet teleur. Verwacht echter geen messcherp apparaat of een auto die nadrukkelijk als sportsedan is ontwikkeld. Daarvoor is er teveel comfort behouden gebleven en dat past uitstekend bij de aandrijflijn. Een zogenaamde continu variabele transmissie nodigt nu eenmaal niet uit tot flink boenderen, want toeren maken laat zo’n automaat niet toe. Bij volgas houdt de transmissie de motor namelijk op een bepaald toerental en versnelt dan middels de befaamde ‘riemen’. Het turboloze motorblok moet echter in de toeren klimmen om te presteren, want het maximum vermogen van 178 pk wordt bij 6.500 tpm geleverd en zijn maximale koppel van 230 Nm is bij 4.000 tpm beschikbaar. Kort gezegd haalt de CVT daardoor enerzijds het temperament uit de motor, maar maakt hij de Kizashi anderzijds tot een relaxte cruiser met keurige prestaties. Zoals gezegd past dat bij de Kizashi. Hij mag weliswaar vrij straf gedempt zijn, het absorptievermogen van het onderstel is zonder meer goed te noemen. De stilte in de auto is daarbij opvallend. Bij fors accelereren is de motor - gebruikelijk bij een grote vierpitter - nog wat rauw, maar bij rustig gas geven en op kruisnelheid hoor je weinig. Kalm aan doen is voor het verbruik ook gunstiger, want het testverbruik kwam uit op een matige 1 op 9,3. Bij snelweggebruik mag je met 1:11 al heel blij zijn. Deze 2.4 bewijst maar eens dat de ontwikkeling van soepele en efficiënte geblazen turbomotoren geen loze trend is.

Je kunt de sedan met 4WD schandalig hard de bocht in gooien

Terug naar de dynamische kwaliteiten van de Kizashi. Met ingeschakelde vierwielaandrijving gaat de Kizashi zeer neutraal door bochten. Je kunt de sedan met 4WD schandalig hard de bocht in gooien, terwijl hij zonder ingeschakelde vierwielaandrijving de neiging heeft om over de voorwielen weg te schuiven. Dat is simpel op te vangen door het gas te lossen, waardoor de auto zich ‘de bocht in zet’. Wil je echter indruk maken op je passagiers, druk dan de AWD-knop in en smijt je Kizashi van de ene naar de andere bocht. Jezelf schrap zetten is daarbij wel aan te bevelen, want de stoelen bieden niet genoeg zijdelingse steun voor dergelijk rijgedrag. Ook bij de besturing is niet gekozen voor uiterste scherpte. De Kizashi geeft een redelijke portie feedback in het stuur, maar de niet zo directe reactie bij het insturen past beter bij de langeafstandskwaliteiten van de Kizashi.

Hoe staan de kansen?

Het Japanse woord ‘Kizashi’ is een voorbode van ‘grootse dingen die komen gaan’ en dat lijkt op zijn minst grootspraak van Suzuki. Het gevecht in deze klasse is loodzwaar en de Kizashi is weliswaar een prima auto, maar op geen enkel vlak een echte uitblinker. Hij ziet er fraai uit, maar dat heeft gevolgen voor het gebruiksgemak. Daar komt bij dat de keuze met slechts twee versies nogal beperkt is. Beide uitvoeringen zijn daarnaast behoorlijk stevig geprijsd en - subjectief, maar heel belangrijk – een stevig imago heeft de Kizashi nog niet. Iemand die toch voor een Kizashi opteert, krijgt echter wel waar voor zijn geld. Allereerst een enorm pakket met luxe, maar vooral een rustige auto met comfortabale rij-eigenschappen. Wie zichzelf een Kizashi met AWD cadeau doet, kan ook rekenen op een redelijk sportieve inborst die vooral door die vierwielaandrijving bepaald wordt. Met deze prijsstelling zal de Kizashi een exoot blijven, maar het is leuk als iemand een keertje wat bijzonders kiest en dan is de Kizashi het overwegen waard.