De lucht is blauw, de temperatuur is aangenaam en de wegen zijn kurkdroog. Een ideale dag om voor de allerlaatste keer een toekomstig icoon de sporen te geven. Ik nestel mij in de felrode lederen Recaro sportkuip, duw het koppelingspedaal naar beneden en druk de startknop in. De bekende oorstrelende vijfcilinder turbomotor komt enthousiast tot leven. Met een fluwelen voet rij ik de eerste kilometers en er verschijnt - voor de derde keer - een enorme glimlach van oor tot oor: Wat een geniaal geluid produceert de Ford RS 500 toch.

Deze Ford Focus RS is anders dan de eerder gereden exemplaren. Afgezien van de matzwarte lak – feitelijk een grote sticker – en de donkere 19 inch wielen, oogt deze ’500’ niet veel anders dan de RS. Maar onder die donkere jas bevindt zich een heus technisch wondertje. De ‘normale’ RS is met 305 pk al niet onderbedeeld, maar dat heeft de technici van Ford er niet van weerhouden om er nog een flinke schep bovenop te doen. De Focus RS500 trekt ten strijde met een duizelingwekkende 350 pk. Dit is onder andere bereikt door een nieuwe luchtinlaat te plaatsen en de verbranding te optimaliseren. Ondanks het enorme vermogen beschikt deze snelle Focus nog steeds niet over vierwielaandrijving. Dat dwingt bij voorbaat al respect af, mits de Focus deze klus zonder kleerscheuren kan klaren. De motor is inmiddels op temperatuur en mijn klamme handen pakken het sportstuur stevig beet. Deze ‘hyperhatch’ is er klaar voor.

Verslavend

In een tunnel merk je pas hoe goed - en luid - de RS500 van zich laat horen. Hij brult er lustig op los, om bij hoge toerentallen als de Dam-schreeuwer boven alles en iedereen uit te komen. Je jaagt mensen letterlijk de stuipen op het lijf, vooral als je op een bepaald moment overschakelt. Dan willen de twee pijpen in de opzichtige diffuser wel eens een flinke knal produceren. Denk maar niet dat je onopgemerkt door het verkeer kunt gaan. Als je het gaspedaal namelijk minder diep indrukt, dan is er altijd nog de luide roffel en het turbogesis. Indrukwekkend? Absoluut. Subtiel? Allerminst. Alleen al vanwege het geluid wil je iedere dag even een rondje rijden met deze ‘hyperhatch’. Hij is zo verslavend als coke.

Opvallend genoeg weet de RS500 buitengewoon goed met het hoge vermogen om te gaan. Zo nu en dan kunnen de 235 mm brede sloffen al die paardenkrachten niet bijbenen, maar dat is altijd van korte duur. Er is even wat wielspin maar direct daarna bijt ‘ie zich weer krachtig in het asfalt. De hoeveelheid grip is ongekend, mede dankzij het limited slip differentieel. Denk overigens niet dat de Ford makkelijk is om mee te rijden, want enige inspanning is wel vereist. Al die krachten zul je uiteindelijk in het stuurwiel voelen en daarom kun je maar beter het stuur met beide handen stevig vasthouden. Wat de rijbelevenis bevordert, is dat de besturing fantastisch is. De Focus stuurt lekker scherp en direct, biedt voldoende weerstand (vooral in de sportstand) en communiceert beter dan iedere andere hedendaagse hot hatch. De strak afgestelde vering en demping zorgen ervoor dat de RS enorm stug is, maar daardoor vrijwel niet overhelt en uiterst stabiel op de weg ligt.

De hoeveelheid grip is ongekend, mede dankzij het limited slip differentieel

Sensationeel

De Recaro-stoel zorgt ervoor dat je stevig op je plek gehouden wordt en ook al zit je voor je gevoel te hoog, de zithouding blijkt goed te zijn. Helaas kijk je - nog steeds - over een tamelijk doorsnee dashboard, dat de leeftijd van de Ford Focus niet meer kan verbergen. De drie meters bovenop het dashboard, het sportieve stuurwiel en de specifieke badge met serienummer onderscheiden de RS500 van zijn mindere broeders. De vele stiksels zijn in het rood uitgevoerd in plaats van blauw, zoals bij de ‘gewone’ RS. De Recaro’s zijn naar wens in de kleur rood verkrijgbaar, zoals in deze speciaal gebouwde persauto (PR No. 10).

Om eerlijk te zijn: dat interieur vergeet je al snel tijdens het rijden. Alles om je heen lijkt te veranderen. Je waant je in de cockpit van rallycoureur Ken Block, mensen op straat worden toeschouwers en lichte verhogingen in het wegdek worden curbstones. De acceleratie van 0 naar 100 km/u is bij de Focus RS nog altijd niet verpletterd snel, ondanks dat het vermogen met 45 pk is gestegen. Volgens de specificaties heeft de RS500 hiervoor 5,6 seconden nodig (5,9 voor de reguliere RS). De ‘slechts’ 270 pk sterke Volkswagen Golf R met vierwielaandrijving haalt die sprinttijd ook. Voordeel is dat het onderstel erg goed met het vermogen weet om te gaan, je banden zullen niet snel in rook opgaan. Door de voorwielaandrijving lever je wel in op sprintkracht. Zijn ware kracht zit vooral in de tussensprints, waar de RS500 zijn enorme koppel van 460 Nm uitspreidt over een breed toerengebied van 2.500 tot 4.500 tpm. Het maakt niet uit in welke van de zes versnellingen je zit, de RS500 biedt altijd een sterke krachtsopbouw. De directe gasrespons spoort je aan, met een overweldigend acceleratie als beloning. Zo ga je van 80 tot 120 km/u in de derde versnelling in slechts 2,8 seconden, net zo snel als een Audi R8! De Ford levert prestaties op hoog niveau, zonder ergens steken te laten vallen. Wil je hard, dan gaat ‘ie onnoemlijk hard. Moet je abrupt stilstaan, dan bijten de rode remklauwen zich stevig vast in de enorme geventileerde remschijven. De Focus RS500 brengt je snel, maar tegelijk ook veilig naar je favoriete finishlijn.

Je waant je in de cockpit van rallycoureur Ken Block

Geweld(dad)ig

Rijden met de Focus RS500 is werkelijk een sensationele ervaring, die pas te begrijpen is als je het aan den lijve hebt ondervonden. De Ford Focus RS500 Limited Edition is namelijk niet zomaar één of andere snelle hatchback, maar een ‘hyperhatch’ die met zorg en passie is gebouwd. Met een prijs van bijna 62.000 euro is de razendsnelle Focus dan ook niet goedkoop te noemen. De meerprijs ten opzichte van een ‘gewone’ RS ligt op ruim 11.000 euro, maar dat lijkt niemand af te schrikken. Alle 500 exemplaren zijn reeds uitverkocht.

De RS500 is in mijn ogen vooral een eerbetoon aan die heerlijke vijfcilinder turbomotor, die door technici van Ford voor de laatste keer is gefinetuned. Ford neemt hierna helaas afscheid van de brandstof- en CO2-onvriendelijke 2.5 Turbo. De volgende generatie zal een snelle 4 cilinder onder de motorkap krijgen. Mijn kennismaking met de heftigste RS is er één om niet snel te vergeten. Vaarwel…