Nederland is een land van hatchbacks en stations, op sedans zitten we doorgaans niet zo te wachten. Wat dat betreft zijn we vooral praktisch ingesteld, met een derde of vijfde deur is het makkelijker laden dan met een kofferklep. Daar komt nog eens bij dat onze smaak afwijkt van de rest van de wereld, want compacte sedans hebben hier te kampen met een oubollig imago. Toch oogt de in 2009 geïntroduceerde Chevrolet Cruze sedan allesbehalve suf en de auto is wereldwijd dan ook een doorslaand succes. Nu de Cruze er ook als vijfdeurs hatchback is, komt ook een successtory voor Nederland een stukje dichterbij.

Bij de Cruze hatchback heeft Chevrolet zich er niet vanaf gemaakt met het afhakken van de ‘kont’, want alles achter de voorportieren is wezenlijk anders vormgegeven. Het ontwerp van deze vijfdeurs wordt gekenmerkt door een boogvormige daklijn en een zeer schuin aflopende achterruit. De dikke C-stijlen ontnemen enig zicht van binnenuit, maar ogen wel stoer.

De Cruze moet het gaan opnemen tegen concurrenten uit de klasse van de Opel Astra, die technisch verwant is aan deze Chevrolet. Hij opereert echter een prijsniveau lager, waar de Kia C’eed en Hyundai i30 hun kopers vinden. Hoewel de Cruze eveneens van Koreaanse komaf is, heeft met name de van een ‘Big Plus’ voorziene voorzijde een stoere Amerikaanse look. Een set leuke wielen en een opvallende kleur zijn een must om het plaatje compleet te maken.

Grootste plus

In het interieur wacht een verrassing, want in tegenstelling tot andere budgetauto’s krijg je hier niet direct een gevoel van Hollandse zuinigheid. Een speelse vormgeving en bij het meubilair passende stoffen of lederen dashboardbekleding geven het binnenste een aangename indruk. Veel bedieningselementen komen bekend voor en worden gedeeld met andere General Motors-producten, zoals de eerder aangehaalde Opel Astra. Pas bij de onderzijde van de deurpanelen of het dashboardkastje kom je in aanraking met de ‘budgetkant’ van deze Chevrolet.

De Chevy ligt on-Amerikaans stevig op het asfalt, maar is nimmer oncomfortabel of sportief

Een fijne zit achter het fraaie driespaaks stuurwiel is makkelijk gevonden en de zijdelingse ondersteuning van de stoelen is goed. Ondanks de aflopende daklijn kun je ook achterin nog prima zitten, voor een gezinsauto als deze is de been- en hoofdruimte goed voor elkaar. De grootste ‘plus’ bevindt zich niet op de voorkant, maar aan de achterzijde. De bijzonder grote bagageruimte van 413 liter doet nauwelijks onder voor de 450 liter van de Cruze sedan en is bovendien makkelijk te beladen. Ter vergelijking, een Volkswagen Golf heeft 350 liter laadvolume. Alleen de hoge tildrempel is een onvermijdelijke concessie ten behoeve van de esthetiek.

Meer dan vlot

Zoals gezegd deelt de Cruze zijn platform met de duurdere Astra, wat een positieve uitwerking heeft op de rijeigenschappen. De Chevy ligt on-Amerikaans stevig op het asfalt, maar is nimmer oncomfortabel of sportief. De besturing is prettig direct, maar nogal licht. In combinatie met de gereden dieselmotor - die maar liefst 163 pk sterk is - doet de Cruze zijn naam eer aan. Het is vlot en comfortabel kilometers vreten, maar van een echt directe rijervaring is geen sprake.

De dieselmotor heeft een klein turbogat, maar na een moment van geduld word je op een stevige versnelling getrakteerd. De prestaties zijn niet gering: in 8,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u is meer dan vlot. Het schakelen gaat daarbij trefzeker en met voldoende gevoel, maar ietsje stroef van de eerste naar de tweede versnelling. De maximale trekkracht van 360 Nm is over een toerenbereik van 1.750 tot 2750 tpm beschikbaar, in schril contrast met de koppelarme benzinevarianten - die de Cruze overigens wel een stuk betaalbaarder maken. De 2.0D is namelijk altijd een luxe LTZ en kost 4.200 Euro meer dan een 1.8 LTZ, terwijl de benzinemotoren ook minder uitbundig uitgerust leverbaar zijn.

Het interieur heeft een speelse vormgeving en bij het meubilair passende bekleding

De reden dat Chevrolet nog atmosferische 1.6 (126 pk) en 1.8 (141 pk) motoren van de oude stempel aanbiedt, is ironisch genoeg toe te schrijven aan het succes van de Cruze. De 1.4 Turbo en 1.6 Turbo motoren van Opel hadden allang hun weg naar de Cruze moeten vinden, maar de fabriek van deze moderne krachtbronnen kan de grote vraag van Chevrolet (nog) niet aan. Dat doet Volkswagen toch beter, want ook de goedkopere concerngenoten Seat en Skoda beschikken daar over de nieuwste aandrijftechnieken. Voor 20% bijtelling zul je moeten wachten op de lichtere 1.7 diesel die volgend jaar komt, maar Chevrolet denkt met de Cruze in Nederland vooral particuliere kopers te trekken.

Happy end

De nieuwe carrosserievariant van de Cruze is een welkome aanvulling voor Chevrolet, die ongetwijfeld meer Nederlandse kopers kan aanspreken. Voor de aantrekkelijke vanafprijs van net geen 19 mille krijg je veel auto voor je geld. Het ruime, leuk ontworpen interieur en de bovengemiddelde grote bagageruimte maken de Cruze bovendien praktisch. Het wachten is op de nieuwe turbomotoren of - als je veel kilometers rijdt - de lichtere diesel. Besteed je geld vooral aan de luxe en looks van een LTZ met mooie wielen. Deze 2.0 diesel biedt meer dan je nodig hebt en ook dat zie je terug in de prijs, die richting de 30 mille gaat. Dan nog een suggestie voor Chevrolet: graag willen we nog een stationwagon voor een happy end van dit succesverhaal.