Huisartsen en architecten. Het zijn voorbeelden van beroepsgroepen die vaak overtuigend kiezen voor het excentrieke merk Subaru. Voor het ‘anders zijn’. De nieuwe Subaru XV is wederom geen dertien-in-een-dozijn-auto. Met merktypische boxermotoren, vierwielaandrijving en een terreinwaardige uitstraling zit het met de Subaru-genen wel snor. Een weekje op en buiten de gebaande paden moet uitwijzen waar deze cross-over staat in het autolandschap.

Kijk naar de Subaru XV en je vermoedt dat het opgehoogde hatchback is, naar het tegenwoordig zo populaire ‘off-road look’-recept. En al is ‘ie sterk verwant aan de vierde generatie Impreza zoals geleverd in Japan, de Verenigde Staten en vanaf deze zomer in Europa, de XV concurreert met midi-SUV’s zoals de Hyundai ix35, Kia Sportage en Nissan Qashqai. Standaard Symmetrical All Wheel Drive en een hoog op z’n poten staand koetswerk zijn niet alleen praktisch op slecht geplaveide wegen, het garandeert tevens een verhoogde instap en zitpositie. Het vermoeden dat je een kruisbestuiving tussen een SUV en hatchback ziet, komt door de dik aangezette spatbordranden, forse bumperpartijen en schuin aflopende daklijn. Stoer, maar ook wat overdreven. Subaru is bij het creëren van een robuuste uitstraling iets te ver doorgeschoten. Of is de XV bewust zo anders vormgegeven? Eigenzinnigheid hoort immers bij Subaru.

De importeur verwacht in ons land een bescheiden 500 XV’s per jaar te verkopen, omdat de XV vanwege z’n vierwielaandrijving – en de daarbij horende hogere CO2-uitstoot en dus ook BPM - bij 27.495 euro begint. Dat is zo’n 4.500 euro meer dan de instapprijzen van genoemde concurrenten. Die zijn goed voor een verkoop van duizenden exemplaren per jaar, waarvan meer dan 90 procent voorwielaandrijvers. Subaru houdt vast aan haar eigen merkwaarden, hetgeen dus consequenties heeft. De XV op hetzelfde prijsniveau als een vergelijkbaar uitgeruste ix35 of Qashqai als deze wel vierwielaandrijving hebben. De XV is zelfs voordeliger dan een gelijkwaardige Sportage, om over de Volkswagen Tiguan maar te zwijgen.

Uit z’n voegen barsten

In het interieur komen de ‘goodies’ je tegemoet. De instapuitvoering (Luxury) beschikt al over gescheiden klimaatregeling, cruise control, ‘alles elektrisch’, stoelverwarming en een via het stuurwiel te bedienen audiosysteem met Bluetooth en USB- en AUX-ingangen. Het topniveau is deze Executive, die voor 34.995 in de prijslijst staat. Die barst door lederen bekleding, xenonverlichting, een schuif-/kanteldak, keyless go en een navigatiesysteem zowat uit z’n voegen van de luxe extra’s. Die routeplanner scoort met een mooi beeldscherm met een logische menustructuur – in deze klasse zie je dat wel eens anders.

Subaru is bij het creëren van een robuuste uitstraling iets te ver doorgeschoten. Of is de XV bewust zo anders vormgegeven? 

Het dashboard oogt op het eerste gezicht saai maar is wel ergonomisch ingedeeld. Flinke opbergvakken en legio beker- en fleshouders compenseren het gebruik van gevoelsmatig eeuwenoude knoppen voor ruiten en spiegelverstelling. Dat het anders kan, laten de fijnzinnige draaiknoppen van de airconditioning zien. Afwerking en materiaalgebruik zijn prima, de toplaag van het dashboard is zacht en dat geldt ook voor de deurpanelen. Alleen de onderzijde is van minder fraaie kunststofsoorten gemaakt. Maar voor een auto die wel eens met smerige schoenen wordt betreden, is dat juist praktisch.   

In vergelijking met de concurrentie is de XV geen ruimtewonder. De aflopende daklijn en het AWD-systeem slokken bagageruimte op, waardoor er slechts 380 liter overblijft. Dat is iets meer dan een Volkswagen Golf en aanzienlijk minder dan gebruikelijk voor dit soort auto’s. Wie de ongelijke bankdelen platlegt, kan 1.270 liter kwijt. Dat gaat niet zonder slag of stoot, want de laaddrempel is hoog. Handig is het opbergvak onder de kofferbakvloer. Voorin is het zitcomfort royaal, al hadden de stoelen meer vorm mogen hebben. Op de achterbank kunnen twee volwassenen en een kind meereizen. De knieruimte is opvallend goed, de hoofdruimte is voldoende. De instap achterin wordt ietwat bemoeilijkt door de kleine achterdeuren, wat komt door de grote wielkasten.

Duizend goed bestede euro’s

In de XV ligt altijd een boxermotor, de keuze bestaat uit twee benzineblokken en één zelfontbrander. In de testauto ligt een 150 pk en 196 Nm leverende 2,0-liter benzinemotor, die op milieutechnisch gebied grondig is aangepakt. Omdat de 1,6-liter slechts 1.000 euro voordeliger is en maarliefst 36 pk en 46 Nm minder power levert, ligt het voor de hand om dat geld niet in de zak te houden. In combinatie met de 2.000 euro kostende CVT-automaat (Lineartronic genaamd) is de krachtsreserve van de tweeliter nog meer een comfortbepalend element. Met deze aandrijflijn gaat de XV lekker van z’n plek, al is de reactie op het gaspedaal nogal nerveus. Opvallend is dat de transmissie op een CVT-ontypische wijze z’n werk doet. Motorgejoel tijdens de acceleratie is een veelgehoorde klacht van zo’n automaat, maar de Subaru brengt dat zeurende geluid nooit ten gehore. Het geheim zit ‘m in de zes geprogrammeerde verzetten.

Eigenzinnigheid hoort bij Subaru

Dat resulteert in een relaxte motor- en bakcombinatie. Bij 120 km/u wijst de toerenteller 2.000 tpm aan en zodra je accelereert, springt de motor kwiek naar het gebied tussen de 3.000 en 4.000 tpm. Als het nog vlugger moet, draait het blok met plezier meer dan 4.500 tpm. Zoals gebruikelijk voor een boxermotor bereikt ‘ie zijn maximale vermogen in het hoge toerengebied. Deze XV moet 6.200 tpm draaien om alle 150 paarden in beweging te zetten. Bovenin is het blok lekker pittig en gaat gretig richting de 7.000 tpm. Hij wil op zo’n moment wel een keeltje opzetten, maar het niet alledaagse boxergeluid is best aangenaam. Zelf schakelen kan alleen via stuurflippers en als de pook in ‘M’ staat, alleen zullen de trage reacties en duidelijk waarneembare schakelmomenten je daarvan weerhouden. Alleen in het terrein of op bergpassen zul je die mogelijkheid gebruiken, omdat je de transmissie in de gewenste trap kunt vastzetten om de motor op toeren te houden. Ondanks een snel werkend start- en stopsysteem, de in principe economische Lineartronic en de geoptimaliseerde boxermotor valt het verbruik enigszins tegen. Op een traject met zowel stadskilometers als lange afstanden op buiten- en snelwegen reed ik 1 op 10,5. Veel zuiniger wordt het niet en daarvan is de permanente vierwielaandrijving de hoofdschuldige.

Bewijzen

In de stad ben je met de XV goed bediend. Een hoge zit biedt meer verkeersoverzicht en door de forse spiegels en smalle dak- en raamstijlen is de koets van de XV extra goed in te schatten bij het manoeuvreren. De standaard aanwezige achteruitrijdcamera is derhalve pure luxe. Het lage zwaartepunt van de boxermotor zorgt voor een dynamisch weggedrag en een strakke wegligging. Dat maakt hoge bochtsnelheden mogelijk, de vierwielaandrijving  garandeert te allen tijde grip. Al die aspecten maken van de XV een neutrale en beheersbare auto. De besturing is direct, alleen dermate licht dat er weinig gevoel in de installatie zit. Op constante snelheden is de Subaru stil, maar wat vooral opvalt is het vertrouwenwekkende en veilige gevoel dat de auto geeft. Hij voelt stevig aan, een gevoel waaraan je veel waarde kunt hechten. Hoewel de XV een behoorlijk comfortabele auto is, reageert de Japanner door z’n stevige demping springerig op oneffenheden.

De bodemspeling is met 220 mm flink hoger dan die van z’n concurrenten. Dat is geen waarde die alleen op papier indruk maakt. De XV staat in het terrein zijn mannetje en heeft dat tijdens de testperiode meermaals bewezen - zoals hij aan zijn stand verplicht is. Doorslippen tijdens het in beweging zetten van de auto op onverhard wordt voorkomen doordat de XV met Lineartronic ook in het tweede verzet optrekt. Of het nu een verregend modderpad, ongeplaveide helling of een zandduin is, de Subaru XV ploegt zich overal doorheen. Op het 4,3 inch grote LCD-kleurenscherm van de boordcomputer wordt naast verbruiksinformatie het wel en wee van het AWD-systeem getoond. Normaal gesproken gaat 60 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen, maar het scherm laat zien dat in zwaardere omstandigheden meer kracht naar de achterwielen vloeit.

Een echte Subaru

De XV mist een concurrerende instapprijs, maar als je jezelf daar overheen zet krijg je een riant in z’n spullen zittende auto met uitgesproken kwaliteiten. Het uiterlijke vertoon is volkomen op z’n plaats, de XV imponeert met zijn terreinvaardigheid. Een echte Subaru, die je de AWD-ervaring laat beleven. Dat vierwielaandrijving ook in de dagelijkse praktijk voordelen biedt, bewijst het uitgebalanceerde en veilige weggedrag. De 2,0-liter boxermotor is een mooie partij voor de Lineartronic en past goed bij de XV, al moet je geen verbruikswonderen verwachten. Door de vorm van de auto is de bagageruimte krap, maar de overzichtelijkheid juist uitstekend. De XV is een interessant en karaktervol alternatief voor de geijkte keuzes in dit segment.