De uitdagers van Europese auto’s kwamen tot voor kort uit Japan, tegenwoordig lijken ze uit Zuid-Korea te komen. Ons continent wordt bestookt met indrukwekkend goede Zuid-Koreaanse auto’s en we kunnen er geen genoeg van krijgen. Het ene na het andere model blijkt een succes. In het zakelijke D-segment blijft het lastig om voet aan de grond te krijgen, maar de aanvankelijk als stationwagen geïntroduceerde Hyundai i40 speelt inmiddels aardig mee en nu is ook de sedan in Nederland te koop. Het merendeel in deze klasse wordt zakelijk gereden en daarom test ik de Hyundai i40 1.7 CRDi Business Edition, die in de 20 procent-bijtellingsklasse valt.

De i40 Wagon kreeg lovende kritieken op z’n uiterlijk. Hij zet de i40 sedan zelfs een beetje in de schaduw, maar de nieuweling mag er absoluut zijn. De vanaf de A-stijlen oplopende daklijn eindigt in een hoge kont, wat een dynamische uitstraling geeft. Nadelig gevolg is het matige zicht naar achteren. Op de Business Edition zit gelukkig een achteruitrijdcamera, die derhalve van harte welkom is. De zeshoekige grille maakt de i40 meteen herkenbaar als Hyundai en de spitse koplampen dragen bij aan z’n imposante voorkomen. Sommigen zullen de led-verlichting kermisachtig vinden, de hiermee ontstane associatie met Audi zal niemand als vervelend beschouwen. De neus is net zo lastig in te schatten als de achterzijde, waardoor parkeersensoren (795 euro) geen overbodige luxe zijn. 

Welkom en tot ziens

Stap in de i40 en een strak vormgegeven en dito afgewerkt interieur straalt je tegemoet. Het kloeke dashboard is opgetrokken uit zachte kunststoffen en de glanzende sierlijsten staan chique, maar trekken veel stof aan en zijn krasgevoelig. Het logisch bedienbare navigatiesysteem met vlijmscherpe kaartweergave – standaard op de Business Edition –  behoort tot de top in deze klasse. Dat geldt ook voor de boordcomputer, die een hoge grafische kwaliteit kent en een alleraardigst ‘welkom’ en ‘tot ziens’-item laat zien én horen bij het in- en uitstappen.

Pas in tweede instantie merk je dat op afwerking is bespaard. Zo voel en zie je schroeven, respectievelijk achter het stuur en in het tellerpaneel. Vervelender is de slechte afwerking van de bagageruimte. De klep hangt wat losjes in z’n beugels en opent daardoor met een terugslag. Ook verzinken de beugels niet in een ‘beschermruimte’ en dus worden je koffers zomaar geplet bij het sluiten van de klep. Door de hoge kont mag de kofferruimte een flinke 503 liter inhoud hebben en via ongelijk neerklapbare achterbankdelen te verruimen zijn, het volume evenaart dat van een Ford Mondeo of Volkswagen Passat niet.

De i40 Wagon kreeg lovende kritieken op z’n uiterlijk, hij zet de i40 sedan zelfs een beetje in de schaduw

Deze i40 kost 29.995 euro (inclusief metallic lak 30.640 euro) en de uitrusting is niet kinderachtig. Naast genoemde leukigheden zitten zaken als een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, gescheiden klimaatregeling en keyless-go op deze i40. Het enige dat de auto verder nog verdient zijn grotere wielen. De standaard exemplaren meten 16 inch, maar staan wat armoedig onder zo’n fraaie kar. Op zich niet verwonderlijk, want de i40 meet een royale 4,74 meter. Omdat bovendien de A-stijl al boven het voorspatbord begint, is de binnenruimte riant. Vier mensen kunnen royaal zitten, met vijf personen op pad is ook geen punt. Meest opvallend is de enorme knieruimte op de tweede zitrij, die is bijna van Skoda Superb-niveau. Alleen achterbankbewoners van 1,90 meter of langer zullen met hun hoofd tegen het dak stoten, hetgeen niet ongebruikelijk is bij een sedan.      

Geen hunkering naar meer pk’s

Een goed gevoel, dat is wat je krijgt tijdens het rijden in de i40. De dieselmotor is er met 116 of 136 pk en al doen de twee uitlaatpijpen anders vermoeden, ik reed met de minst vermogende. Het blok loopt gecultiveerd en heeft geen turbogat. Alleen bij vollast en boven de 3.000 tpm begint hoor je dieselklanken. Ondanks het bescheiden aantal paarden blijf je in de praktijk onder dat toerental, aangezien de motor zijn koppel van 260 Nm al bij 1.250 tpm levert en die waarde tot 2.750 tpm volhoudt. In het zesde verzet draait de CRDi bij 100 km/u een nette 2.000 tpm en zelfs als je met 90 km/u achter een inhalende vrachtwagen rijdt, hoef je niet terug naar het vijfde verzet zodra de truck de rechterbaan weer opzoekt. Bij 120 km/u draait de CRDi 2.450 tpm en als je wilt zet ‘ie zomaar 190 km/u op de klok. Boven de 150 km/u wordt de i40 gevoeliger voor wind, maar dat komt grotendeels voor rekening van de ecobanden. Die hebben een gunstig effect op het verbruik, want als je met het verkeer meerijdt dan haal je een verbruikswaarde van 1 op 18,6. Een snelle rit over de Duitse Autobahn resulteerde in een nog altijd keurige 1 op 12,7. Kortom, een uitstekende instapmotor die niet direct doet verlangen naar de 136 pk-versie. Een prettig gegeven, want die biedt geen bijtellingsvoordeel.

Stap in de i40 en een strak vormgegeven en dito afgewerkt interieur straalt je tegemoet

De zesbak schakelt met stevige slagen strak en precies, alleen voel je het aangrijpingspunt van de koppeling nauwelijks. Daardoor verdienen wegrijden en het koppelen aandacht, voordat je het weet slaat de motor af of geef je teveel gas om vloeiend op te kunnen schakelen. De i40 is een stille auto, hoogstens bespeuren de achterpassagiers wat bandenlawaai en windgeruis langs de raamstijlen. Klachten heb ik vooral over de besturing. Die is licht en een beetje onduidelijk, zonder weerstand of gevoel. De nieuwe i30 stuurt beter, wat bewijst dat Hyundai razendsnel leert en innoveert. Maar ach, een sportief rijkarakter streeft Hyundai toch niet na, getuige de comfortabele afstemming van het onderstel en het royale, gerieflijke meubilair. Slechts op korte oneffenheden is de i40 stevig gedempt, maar dat stoort nauwelijks.

Om rekening mee te houden

De i40 is een hele goede auto, zelfs als de prijs hoger had gelegen. Op het gebied van zitruimte en standaarduitrusting steekt ‘ie de gevestigde orde naar de kroon, maar het is vooral de dieselmotor die qua karakter en spaarzaamheid imponeert. Het geslaagde design heeft zijn weerslag op de overzichtelijkheid en verder laat de i40 punten liggen door de ongevoelige besturing en matige afwerking hier-en-daar. Voor nog geen dertig mille is de Hyundai i40 1.7 CRDi Business Edition een sterke aanbieding, die ook na 1 juli een ’20 procent-auto’ blijft. Voor de particuliere koper is deze uitvoering niet beschikbaar, maar hoe dan ook is de i40 een betaalbare en comfortabele auto. Een auto om rekening mee te houden.