Een charismatische autofabrikant met stijl en aristocratie. Dat is hoe ik Jaguar zou omschrijven. Auto’s voor gentlemen die respect hebben voor de iconische autohistorie van het merk, niet in de laatste plaats vanwege de sportieve successen. Het Britse merk kende grote gloriemomenten in de 24 uur van Le Mans, in 1951 en 1953 won de XK120C (C-type) deze befaamde autorace. Later scoorden de Britten met de D-type zelfs een hattrick, door 3 jaar achtereen te winnen. In 1988 won Jaguar met ‘onze’ Jan Lammers en twee jaar later volgde de laatste overwinning van het merk. Dat is lang geleden maar de XKR-S toont dat het merk nog steeds racegenen heeft.

De Jaguar XKR-S is met 550 pk de krachtigste in serie geproduceerde Jaguar ooit. Meer pk’s dus dan de XJ220 uit de jaren ’90, die supersportwagen heeft 1 pk minder - wat haast geen toeval kan zijn. Zo stijlvol en chique als de XK Coupé eruit ziet, zo adembenemend snel en bruut oogt de XKR-S. Je zou z’n voorkomen niet helemaal ‘des Jaguars’ kunnen noemen, maar daarmee doe je deze  prachtmachine tekort. De extra kieuwen, de ‘racy’ achterspoiler en uiteraard de knalblauwe lakkleur maken van de XKR-S ten opzichte van de allerminst kinderachtige XKR een echte wildcat. Dit is zo’n auto die je gewoon in je huiskamer wilt zetten, zodat je er altijd naar kan kijken.

Ik vind het geweldig dat juist een statig merk als Jaguar zo’n opvallende krachtpatser op de weg zet. Dat ik niet de enige ben die de XKR-S briljant mooi vind, blijkt wel tijdens het testweekend. Waar ik ook rijd hangen mensen uit hun auto’s om een foto te maken of hun waardering te tonen. Mannen en  vrouwen, kinderen en bejaarden kijken alsof ze daarnet hun grootste idool hebben gezien. Geweldig.

Niet perfect

En daar zit ik dan, zo moet het zijn om telkens paparazzi om je heen te hebben. Vertoevend in de ietwat krappe Jaguar beleef ik het, kijkend naar een dashboard dat met leder is afgewerkt. Zelfs het  plafond is met koeienhuid bekleed. De blauwe stiksels en een automaatknop die na het starten omhoog schuift zijn voorbeelden die oog voor detail laten zien. Je ervaart een lading aan pracht en praal. Vrij van nadelen is de ruim 187.000 euro kostende XKR-S niet. Het touchscreen-navigatiescherm oogt ouderwets en om zaken als stuur- en stoelverwarming in te stellen, moet je onnodig door het menu spitten. Ook met het invoeren van een adres ben je even zoet. Hieraan merk je dat de auto in de basis toch alweer 6 jaar oud is, de meest recente facelift heeft binnenin geen grote vernieuwingen gebracht.

Mannen en  vrouwen, kinderen en bejaarden kijken alsof ze daarnet hun grootste idool hebben gezien. Geweldig.

In de goed zittende sportstoelen – met wangbreedteverstelling – zoek ik naar een prettige zithouding. Doordat het stuurwiel een maatje te groot is, zit ‘ie mijn knieën soms in de weg. Een ruimtelijk gevoel geeft de XKR-S toch al niet, vooral voor bestuurders met bovengemiddelde lichaamslengte. Je kunt dan de rugleuning naar achteren zetten, maar dan schuift de zitting naar boven om de vrij overbodige achterbank niet te raken. De kofferruimte is met 330 liter inhoud én een flinke achterklep wel weer praktisch te noemen.

Kop eraf

Al dat brute uiterlijke vertoon staat niet direct synoniem aan de rij-eigenschappen. De Jaguar is namelijk opvallend comfortabel, zoals een echte GT behoort te zijn. Langere afstanden rijden is dan ook alles behalve een straf. Met 120 km/u bij 2.000 tpm probeer ik het verbruik binnen de perken te houden en met zo’n 1 op 8 zoef ik relaxed over de snelweg. Klinkerweggetjes en richels zijn minder prettig, wat geen verrassing is bij een auto als deze. Opvallend is hoe licht en jammerlijk gevoelloos de besturing is. Rond de middenstand lijkt het wel alsof je in een oude SUV rijdt. Zelfs de stuurinstallatie van de XFR biedt meer gevoel en geeft meer weerstand. De besturing lijkt de doodsteek te zijn, totdat je de Jaguar echt de sporen geeft en een bocht induikt.

De ‘turn-in’ is namelijk werkelijk briljant! De auto voelt in één klap compact aan en vreet korte bochten met plezier op. In de dynamische modus laat het ESP de teugels vieren en kun je heerlijk bochten nemen zonder dat het gevaarlijk wordt. Met 550 pk vermogen en 680 Nm koppel die de vijfliter V8 met supercharger in de aanval zet, is een ‘powerslide’ op ieder willekeurig moment oproepbaar. Zet je het ESP helemaal buitenspel, dan wordt de XKR-S een wilde kat die zomaar je kop eraf bijt. De Jaguar heeft een actief differentieel dat verre van perfect is. Op een rustige plek zonder obstakels kun je lekker driften, maar eventjes teveel gas resulteert algauw in een afstraffing. De Jaguar heeft bovendien de neiging om na een fraaie drift een zogenaamde ‘tweede drift’ neer te zetten, die meestal onverwachts komt. Zo goed controleerbaar als de vrijwel even krachtige, snelle en onlangs geteste BMW M5 is de Brit niet.

Dit is zo’n auto die je in je huiskamer wilt zetten

Maar entertainend is de XKR-S absoluut. Handmatig schakelen kan enkel met de flippertjes achter het stuurwiel, maar is een voorwaarde om volop te genieten. Het is niet de allersnelst reagerende transmissie maar het is goed om te zien dat de automaat zich in de handmatige modus er pas bij de kickdown mee bemoeit. In de dynamische rijstand produceren de dikke uitlaten een geniaal concertgeluid. In de lage versnellingen gorgelt de V8 er rustig op los, op hoge toerentallen knetteren de uitlaten en is een heerlijke snerp te horen. Een uniek en prachtig geluid, dat verslavend werkt. Het zal je niet verbazen dat het verbruik met gemak onder de 1 op 6 komt.

Deze krachtigste Jaguar ooit snel noemen, is zeggen dat gras groen is. Beleving is wat telt en daarmee zit het wel snor. De krachtsopbouw is schitterend en de cijfers spreken voor zich: in 4,4 seconden rijdt de XKR-S naar de 100 km/u en bereikt uiteindelijk een magische topsnelheid van 300 km/u. De achterbanden krijgen met wat forceren een hoop te verdoen, waarbij er een flinke rookwolk achterblijft.

Op je qui-vive zijn

Een perfect rijdende sportwagen is de XKR-S niet, begerenswaardig des te meer. Er zijn duurdere en snellere auto’s, maar de Jaguar is uniek. De racegenen zijn voelbaar en zichtbaar. De grillige tractie maakt de XKR-S tot een katachtige die je niet zonder handschoenen kunt aanpakken. Dat maakt hem bijzonder, maar ook ietwat onvoorspelbaar. Wees op je qui-vive maar dan heb je wel een prachtige, loeisterke en fantastisch klinkende rookmachine met GT-kwaliteiten ter beschikking.