De tijd van zaaien is voorbij. Kia is volwassen geworden en heeft met de Sportage, Rio en Picanto aangetoond dat het merk volwaardige auto’s bouwt die moeiteloos de concurrentie aankunnen met de al veel langer gevestigde merken. De Cee’d is het nieuwste product en Kia zelf heeft de lat hoog gelegd. De tijd dat we ons verbaasden over de progressie die Koreaanse merken boeken is voorbij, de Cee’d moet geloven aan de nieuwe realiteit: deze auto moet net zo goed zijn als een Ford Focus of een Volkswagen Golf. Is Kia daar klaar voor?

De nieuwe Kia Cee’d is weinig Koreaans, want in Duitsland ontwikkeld en in Slowakije gebouwd. En ontworpen door een Duitser, die het merk een eigen gezicht gaf door de ‘Tiger Nose’ te bedenken. Ook op de nieuwe Cee’d is de kenmerkende grille te vinden en dat is meteen het sterkste deel van het ontwerp. De zijkant en achterkant zijn behoorlijk fantasieloos vormgegeven. Zonder logo’s zou je kunnen denken dat de Cee’d een Opel, Toyota of Hyundai is. Toch staat er wel een serieuze auto en dat is uiteindelijk waar het om gaat.

Om een beeld te krijgen van de mogelijkheden van de nieuwe Cee’d leek het de importeur wel aardig om de testauto he-le-maal vol te hangen met luxe snufjes. En dus zit ik in de Cee’d op lederen stoelen, die elektrisch te verstellen zijn. Wat een weelde, maar laat je niet misleiden . De rugleuning is namelijk erg hard, naar Duits voorbeeld. De stoelen zitten verder prima en de wangen geven voldoende ondersteuning in bochten. De hoogteverstelling van het stuur is net voldoende.

Even zoeken

Het dashboard ziet er keurig uit. De toegepaste kunststoffen en de kwaliteitsbeleving kunnen nog (net) niet wedijveren met die van de eerdergenoemde concurrenten maar daar is de prijs ook naar. De bovenlaag van het dashboard is van zachte kunststof en de hoogglans zwarte panelen geven het binnenste een modern tintje. Op het stuur zitten erg veel knoppen, waardoor ik altijd wel even moet zoeken naar de juiste.

Net als bij een Jaguar – ja, die vergelijking is hier op z’n plaats – wordt de snelheidsmeter grafisch weergegeven

De middelste van de drie klokken in het instrumentarium is een beeldscherm. Net als bij een Jaguar – ja, die vergelijking is hier op z’n plaats – wordt de snelheidsmeter grafisch weergegeven en als ik op de startknop drukt word ik verwelkomd door een gelikt ogend opstartritueeltje. Een leuke gadget, die standaard is op het Super Pack Premium. Het beeldscherm is haarscherp, net als dat van het navigatiesysteem. Wel reageert het touchscreen wat traag op de aanrakingen, waardoor de bediening ervan net iets teveel afleidt van het rijden. In het donker oogt de dashboardverlichting erg druk.

Inparkeersysteem

Omdat de Kia vol zit met leuke snufjes, neem ik die natuurlijk even onder de loep. Om te beginnen met de spraakbediening, die reageert matig en de werking ervan is omslachtig. Je kunt bijvoorbeeld geen naam uit het telefoonboek noemen – daarvoor moet je eerst met het touchscreen naar de juiste ‘bladzijde’ toe. Wel kun je eenvoudig muziek vanaf je telefoon via Bluetooth naar de auto streamen. Een andere gadget en nieuw voor Kia is het inparkeersysteem. Helemaal vlekkeloos werkt het systeem niet. Alleen bij ideale omstandigheden – voldoende plaats, rechte stoep en duidelijke markeringspunten – parkeert de Kia foutloos in. Wel adequaat is Lane Departure Warning, dat een waarschuwing geeft bij onbedoeld overschrijden van de wegbelijning. Toch is de kans groot dat je dit systeem snel weer uitzet, want in de stad en op B-wegen barst het van de lijnen waar je ‘onbedoeld’ overheen rijdt, met als gevolg tot vervelens toe geluidssignalen.

In deze Kia zit een heuse in- en uitstapfunctie. Nadeel is wel dat als je niet al te lange benen hebt, je amper bij het rempedaal komt. Pas na het indrukken ervan – wat ook nog eens stevig moet gebeuren – kun je de auto starten en schuift de stoel naar voren. De ruimte voorin is prima en dat geldt ook voor de bewegingsvrijheid op de achterbank. Ook passagiers met bovengemiddelde lengte kunnen hier zonder problemen zitten, zowel voor benen als hoofd is veel plaats. De praktische inborst van de Kia blijkt uit het ruime assortiment bruikbare vakjes en bakjes. Helemaal achterin kun je 380 liter bagage vervoeren, de achterbankleuning en eventueel ook de zittingen laten zich eenvoudig omklappen voor meer laadruimte.

Zonder logo’s zou je kunnen denken dat de Cee’d een Opel, Toyota of Hyundai is

Stuurbekrachtiging 2.0

De Kia Cee’d stuurt en rijdt probleemloos. Hij beschikt over ‘stuurbekrachtiging 2.0’, waarbij de besturing in drie standen is in te stellen: Comfort, Normal en Sport. Die eerste maakt de bekrachtiging zeer sterk en is handig met inparkeren - maar daar heb je al een inparkeersysteem voor. In Normal is de weerstand van het stuurwiel iets groter, prima voor dagelijks gebruik. Sport is de fijnste stand als je van een zware besturing houdt. Helaas wordt de installatie zelf niet directer of communicatiever. Vooral bij snelle koerswisselingen merk je dat er wat vertraging in de installatie zit. De Cee’d is geen stuurmansauto en dat hoeft ook niet, de besturing voldoet prima voor dagelijks gebruik.

Het onderstel lijkt wel sportieve ambities te hebben. De demping achter is zelfs aan de stevige kant maar daar staat tegenover dat de Cee’d nauwelijks overhelt in bochten. Wel glijdt de hatchback in korte bochten al snel vol overtuiging over z’n voorwielen weg. Ook in een mooie ‘doordraaier’ na een afslag op de snelweg rijd je makkelijk naar de grenzen van zijn kunnen toe.

Combinatie

De motor en automatische versnellingsbak roepen gemengde gevoelens op. Laat ik vooropstellen dat Kia’s nieuwe automaat met dubbele koppeling zijdezacht en vlot schakelt, soms zelfs beter dan Volkswagens gelauwerde DSG-bak. Het zijn alleen de schakelmomenten die slecht gekozen zijn. Dat is ook een kwestie van wennen en de techniek aanvoelen maar feit is dat de elektronica zenuwachtig reageert op gaspedaalbewegingen, met soms een onnodig loeiende motor tot gevolg.

De eerste gedachte is dat motor onderin tekort schiet, maar als je met de ‘paddles’ aan het stuur zelf gaat schakelen dan blijkt de 1.6 benzinemotor met 135 pk – ondanks het ontbreken van een turbo – onderin genoeg power te hebben. Vanaf 4.000 tpm gaat de Kia er pas écht lekker vandoor, dan voel je ook dat alle 135 paarden aan het werk zijn. Het testverbruik komt uit op 8,5 l/100 km (1 op 11,7). Een meer realistisch verbruik bij normaal gebruik is 1 op 13,5, een keurige score.

Duizenden euro’s

Kia zet met de nieuwe Cee’d een prima totaalplaatje neer maar blinkt nergens écht in uit. Totdat je de prijslijst erbij pakt want dan blijkt dat deze hatchback tot duizenden euro’s goedkoper is dan directe concurrenten als de Ford Focus of Opel Astra. Om over de Volkswagen Golf nog maar te zwijgen. Als je vergelijkbare uitvoeringen van de Kia en de Volkswagen tegenover elkaar zet kan het prijsverschil zomaar oplopen tot meer dan 6.000 euro, in het voordeel van die eerste. Wel is de keus bij Kia beperkt, naast de geteste 1.6 benzinemotor kun je alleen nog kiezen voor een 128 pk sterke dieselmotor. Wel zijn er voor deze twee krachtbronnen veel uitvoeringen en opties beschikbaar.

De Cee’d overtuigt op bijna alle fronten en laat nergens grote steken vallen. Ja, deze Kia kan zich meten met Europese concurrenten, puur op product en dan hebben we het nog niet over de prijs. Wel mist de hatchback op sommige gebieden net dat laatste kleine beetje verfijning. Maar mag het, voor die prijs? Want hoewel de nieuwe Cee’d een aanzienlijk betere en serieuzere auto is dan z’n voorganger bleef de prijs laag. De Cee’d is tot bloei gekomen. En de oogst is goed.