Wat voor model je ook zoekt, Volkswagen heeft altijd wel iets dat bij jouw smaak past. Van de milieu- en portemonneevriendelijke Polo BlueMotion tot de topklasselimousine Phaeton W12 is er voor ieder wat wils. Om de gangbare modellen opvallender te maken levert het Duitse merk drie Cross-uitvoeringen, waarvan de onlangs hertekende CrossGolf er een is. Deze versie vraagt wel om een grotere investering, want de meerprijs ten opzichte van de conventionele Golf Plus bedraagt maar liefst 3.500 euro. Is deze CrossGolf pure geldverspilling of een leuk alternatief?

Vanuit rationeel perspectief kun je de Golf Plus zien als een opgehoogde Golf. Het ingetogen uiterlijk en het vooroordeel dat er alleen ouderen in rijden zorgen ervoor dat er een wat suffig imago aan de Plus hangt. Dat weet de CrossGolf tot op zekere hoogte van zich af te schudden, want hij oogt in deze Cross-trim best aantrekkelijk. Het is nog geen eyecatcher, maar hij is de anonimiteit van de Plus voorbij. Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf oordelen, maar over het algemeen zijn de reacties op de CrossGolf positief. De aangepaste kunststof bumpers en de aluminiumkleurige randen staan de CrossGolf goed, net als de deels antraciet gespoten 17 inch wielen.

Het nieuwe front van de Golf Plus maakt de familieband met de rest van de modellen weer sterk. Helaas vallen de vrijwel ongewijzigde achterlichten in negatieve zin op. De achterzijde is direct na de facelift verouderd geraakt. De Golf Plus is inmiddels alweer vijf jaar op de markt, maar voor een opvolger moet je nog tot 2013 wachten.

Eén uitvoering

Dat de Golf Plus en de CrossGolf al wat jaren rondrijden zie je niet direct aan het interieur af. Dat is niet te danken aan een verfrissend design, maar aan de bedieningsknoppen, het stuurwiel en de tellers die in vrijwel alle huidige én nieuwe modellen te vinden zijn. Hierdoor oogt geen enkel onderdeel verouderd maar tegelijkertijd ook niet bijster origineel. Het binnenste oogt, ondanks de leuke ventilatieroostertjes, vrij sober en voorspelbaar. Dat het geheel netjes is afgewerkt en er geen onaardige materialen zijn gebruikt is een vanzelfsprekend pluspunt bij Volkswagen. Het hooggeplaatste dashboard zorgt voor een goede bereikbaarheid van de belangrijkste bedieningsknoppen, zoals die van de climate control en het ontzettend goede ‘RNS 510’-navigatiesysteem. Dit systeem werkt makkelijk (mede dankzij het touchscreen), de speakers klinken beter dan bij de meeste concurrenten en de route-informatie wordt tussen de tellers wordt getoond – niet uniek maar wel erg handig.

De CrossGolf is meer een gezinsauto dan de Golf hatchback dat is

De CrossGolf is er slechts in één uitvoering , waarmee hij qua uitrusting overeenkomt met de Golf Plus Highline. Dat wil zeggen dat de meeste voorzieningen standaard zijn, zo ook de sportstoelen. Deze zitten uitstekend en bieden beduidend meer steun dan de standaard stoelen in de Plus. Bovendien is de hoge zit prettig, zowel voor de voor- als achterpassagiers. De aluminium sportpedalen zijn specifiek voor de CrossGolf, net als de 17 inch wielen in plaats van de standaard 16 inch onder de Golf Plus Highline.

Achterin merk je vooral het voordeel van deze ‘opgehoogde Golf’. Er is meer ruimte voor lange ledematen en voeten passen makkelijker onder de voorstoelen. De bagageruimte valt met 395 liter tussen de vijfdeurs Golf (350 l) en de Golf Variant (505 l) in. Indien nodig kun je de achterbank naar voren schuiven om nog wat extra kofferbakruimte te creëren, dan is de ruimte gelijk aan die van de Variant. Zoals gebruikelijk in het midi-MPV-segment zijn er uitklaptafeltjes voor de kleintjes beschikbaar. De CrossGolf is meer gezinsauto dan de Golf hatchback dat is, al kom je er niet onderuit dat vooral ouderen de hoge zit zullen waarderen.

Veel in zijn mars

De stoere off-road-look wordt versterkt door de met 2 centimeter vergrote bodemvrijheid maar of je daar ook echt van profiteert valt te betwijfelen. Vierwielaandrijving is niet leverbaar, al is het natuurlijk maar de vraag of de gemiddelde CrossGolf-koper daar op zit te wachten. Op het off-roadparcours waar de CrossGolf poseert is het al heel wat dat ‘ie een vrij steile heuvel op komt, maar daar blijft het wel bij. Het asfalt is de plek waar deze Volkswagen zich het beste thuis voelt. De CrossGolf heeft een onderstelafstemming die wat stugger is dan die van de normale Golf Plus. Dit komt mede door de verzwaarde vering en de 17 inch wielen met plattere banden. Korte richels zijn daardoor duidelijker voelbaar. Voor de rest rijdt de CrossGolf als vrijwel iedere normale Volkswagen: redelijk comfortabel met een vleugje dynamiek. Hij stuurt vrij licht maar je kunt de CrossGolf wel met precisie in een bocht plaatsen. Ondanks de wat hogere koets helt de auto weinig over en zijn rijgedrag is foolproof. Overschrijden van de grens mondt uit in onderstuur en het in actie komen van ESP.

Geen enkel onderdeel in het interieur oogt verouderd maar tegelijkertijd ook niet bijster origineel

Onder de motorkap ligt de welbekende 1.4 TSI-motor. Dankzij een mechanische compressor en een turbo perst de compacte 1.4 er maar liefst 160 pk uit. Het maximale koppel van 240 Nm is al bij 1.500 tpm volledig beschikbaar. Dit zijn ideale waarden om met de CrossGolf vlot door het verkeer te bewegen. Dankzij het hoge koppel voelt de Volkswagen vlug aan, zonder dat ‘ie veel toeren hoeft te maken. De zeventraps automaat schakelt dan ook zo vroeg mogelijk naar een volgend verzet en voor je het weet zit je al in de hoogste versnelling. Hierdoor blijft het aangenaam stil binnenin en het zorgt tevens voor een gunstig brandstofverbruik. Als je de automaat zijn gang laat gaan en vooral op koppel rijdt dan haalt ‘ie uiteindelijk een gemiddeld verbruik van 1 op 13,8.

Door het laag gehouden toerental wil je wel eens vergeten dat het blok veel meer in zijn mars heeft. Als je het gaspedaal dieper indrukt schakelt de DSG-versnellingsbak vluchtig naar een lagere versnelling en volgt een krachtige acceleratie. Jammer dat de CrossGolf in de sportstand soms net iets te lang wacht met overschakelen. Dat de ‘0 tot 100-sprint’ binnen negen seconden is geklaard is dan ook geen verrassing.

Prijzig alternatief

Tijdens de testperiode zijn er maar weinig echte minpunten naar voren gekomen. Dat geldt echter niet specifiek voor de CrossGolf, een Golf Plus met vergelijkbare configuratie biedt dezelfde voordelen. Dat een deel van de meerprijs van 3.500 euro ten opzichte van de Golf Plus wordt toegekend aan het afwijkende uiterlijk is duidelijk, maar dat bedrag wordt niet echt op een andere manier verantwoord. De CrossGolf heeft wat extra opties, zoals de grotere wielen en wat kleine details als sportpedalen, maar of dat het extra geld waard is? Daarmee stel ik hardop de vraag of de CrossGolf een goede investering is. De meerprijs van de toevoeging ‘Cross’ zul je niet gauw in de restwaarde terugvinden. Puur afgaand op het uiterlijk is de CrossGolf een mooi alternatief voor de Golf Plus, maar of potentiële kopers daarvoor overstag zullen gaan hangt af van de mate waarin irrationele aankoopargumenten een rol mogen spelen. En daar ligt nu net het probleem, een Golf Plus koop je vooral om rationele redenen. De Cross is zeker een leuk alternatief, maar wel eentje die prijzig is.