Als je tijdens een feestje vertelt dat je een Kia rijdt, heb je tegenwoordig een goed verhaal. De huidige designtaal van het Koreaanse merk is aantrekkelijk, de prijsstelling is nog steeds ontzettend scherp en laat ik vooral de 7 jaar fabrieksgarantie niet vergeten. De Pro_cee’d was in 2008 Kia’s eerste model met een vleugje sportiviteit. Vorig jaar werd de vijfdeurs Cee’d gefacelift, waarbij ook de uitrusting, techniek en het interieur zijn bijgeslepen. Nu is ook de Pro-Cee’d onder handen genomen. Tevens is het harde onderstel aangepakt en een krachtigere versie van de 1.6 CRDi aan het gamma toegevoegd. Met die uitvoering ga ik op pad.

De facelift van de Pro_cee’d komt als geroepen. Met iets meer dan 10 procent verkoopaandeel in de Cee’d-familie is het niet Kia’s belangrijkste carrosserievariant, maar de driedeurs kon uiteraard niet achterblijven. Kia heeft hetzelfde trucje toegepast als voor de facelift - de Pro_cee’d lijkt op het eerste gezicht hetzelfde neusje te hebben als de andere Cee’ds, maar in tweede instantie zie je toch wel verschillen. Zo beschikt ‘ie over ronde in plaats van rechthoekige mistlampen, heeft de hertekende grille een net iets andere omlijsting en beschikt de licht afwijkende voorbumper over een subtiele spoilerrand.

Helemaal volgens de huidige trend beschikt de Kia over knipperlichten in de buitenspiegels, die overigens exclusief aan de uitvoering Seven Sport zijn voorbehouden. Een foeilelijk ‘kijk-wij-zijn-groen-bezig’-badge op de achterklep ontbreekt uiteraard niet. Hoewel de Pro_cee’d met deze 128 pk sterke 1.6 CRDi een keurige CO2-uitstoot van 117 gram per kilometer heeft, is dat net 1 gram teveel om in de 20 procent-bijtellingcategorie te vallen. Boosdoener is het lichtmetaal in de maat 17 inch, dat de Kia er wel leuker uit laat zien. De leaserijder die gedwongen wordt om op z’n minst een 20 procent-auto te leasen, is beter af met de Pro_cee’d 1.6 CRDi met 115 pk en een iets minder luxe uitrusting. Alle drie de uitrustingsniveaus van de Pro_cee’d zijn overigens bepaald niet karig te noemen.

Het instappen is uiteraard wat lastiger, maar je kunt op de achterbank van de Pro_cee’d nog behoorlijk zitten en hebt weinig te klagen over hoofd- en beenruimte

Bandenspoor

De Seven Sport heeft uiteraard afwijkende en sportieve details die bij een uitvoering met deze naam passen. De eerder genoemde 17 inch wielen behoren evenals aluminium sportpedalen, een iets hipper tellercluster met rode gloed en een zwarte hoogglansafwerking op het dashboard ook daartoe en daarnaast is een gescheiden klimaatregeling standaard.

Wie zich overigens nog afvraagt waar ‘Seven’ uit de naam op slaat krijgt snel antwoord. Kia staat natuurlijk bekend om zijn garantieperiode van zeven jaar en dat mag iedereen weten. Het interieur ziet er in ieder geval uit alsof het veel meer dan zeven jaar mee kan. Want hoewel er harde materialen gebruikt zijn, ziet alles er degelijk uit en voelen de knoppen solide aan. De toplaag die op een zeehondenhuid lijkt maakt het binnenste enigszins ‘aaibaar’.

Wat wel weer een beetje tegenvalt is dat zo’n sportief model - met bovendien het woord ‘Sport’ in de uitrustingsnaam - niet over sportstoelen beschikt. Feitelijk zijn het dezelfde en ietwat harde stoelen die je in iedere Cee’d vindt. Ze zitten overigens prima, al zou je net een tikkeltje lager willen zitten en wens je iets meer steun en vorm. Het ‘bandenspoorpatroon’ dat over de stoelbekleding loopt, is lekker eigenzinnig. De sportieve en compacte koets van de Kia heeft verder weinig invloed op de ruimte achterin. Het instappen is uiteraard wat lastiger dan in de vijfdeurs Cee’d, maar je kunt op de achterbank van de Pro_cee’d nog behoorlijk zitten en hebt eigenlijk weinig te klagen over hoofd- en beenruimte. De kofferbak is met 340 liter gelijk aan die van de Cee’d en daarmee conform deze klasse.

Niet meer compromisloos

De 1.6 CRDi volgt de 2.0 CRDi met 140 pk op. Met dit blok was op zich weinig mis, maar hij had een vervelend groot turbogat en er is altijd weer wat winst te behalen als het om CO2-reductie gaat. De ‘ECOdynamics’-badge op de gefacelifte Pro_cee’d is dan ook niet helemaal nietszeggend, want de CO2-uitstoot van de Kia is met 28 g/km gereduceerd en deze Pro_cee’d heeft nu een B-label, waar dat voorheen een C-label was. Kia’s start/stop-systeem mag uiteraard ook niet ontbreken. Je levert wel 12 pk en 50 Nm aan koppel in ten opzichte van de 2.0, maar de 1.6 CRDi loopt soepeler en vanaf 1.500 tpm is er nog steeds voldoende trekkracht voor handen. De plotselinge duw in je rug van de tweeliter is verdwenen. De geleidelijkere acceleratie van de 1.6 maakt het rijden net wat comfortabeler. Je hoeft de dieselstoker nauwelijks boven de 3.000 toeren te laten draaien, omdat het maximale koppel van 225 Nm tussen de 1.900 en 2.750 tpm volledig beschikbaar is. Rustig toeren maken is het devies en dan scoor je met gemak een verbruik van 1 op 18. De zesbak laat zich soepel en makkelijk bedienen. Helaas is het koppelingspedaal te licht en gevoelig afgesteld.

Met de Pro_cee’d heb je een sterke, luxe C-segmenter voor het geld van een B-segmenter

Het onderstel is op een positieve manier verfijnd en niet meer zo compromisloos hard als voorheen. Uiteraard is de Pro-cee’d nog wel wat straffer afgeveerd dan de tammere Cee’d, maar dat mag bij een sportief getinte hatchback. De wegligging is goed en je moet hard je best doen om de Kia van z’n stuk te brengen. Je voelt nauwelijks dat het ESP ingrijpt, maar het werkt goed. Het is best vermakelijk om even met de Kia uit je bol te gaan. De besturing is redelijk licht en zou iets meer tegendruk mogen geven, maar toch stuurt de Pro_cee’d nog best scherp en is daardoor lekker in een bocht te plaatsen. Het vernieuwde stuurwiel pakt dankzij de inkepingen goed beet en hoewel de stoelen wel wat meer zijdelingse steun mogen bieden, blijf je dankzij de koersvastigheid en het stabiele onderstel goed op je plek zitten.

Het hardst lach je vooral als je de prijzen van de Kia Pro_cee’d bekijkt. Deze aangeklede Kia Pro_cee’d mag dan zoals gezegd net buiten de 20 procent bijtellingscategorie vallen, de auto kost slechts 24.795 euro en dat zie je ongewtijfeld terug in een lagere leaseprijs. De iets minder krachtige en -luxe Pro_cee’d 1.6 CRDi Seven kost je 1.800 minder. Hoewel de Kia qua formaat concurreert met de Renault Mégane Coupé en de Volkswagen Golf, zit ‘ie qua prijs dichterbij een Polo dan een Golf. Een 105 pk sterke Volkswagen Polo TDI kost je namelijk minimaal 23.390 euro en dan heb je nog niet eens alle standaard aanwezige verwennerijen van de Pro_cee’d.

Kia’s kracht

Laat die verhouding tussen prijs, prestatie en uitrusting nu net Kia’s kracht zijn. Met de Pro_cee’d heb je een sterke en luxe C-segmenter voor het geld van een auto uit het B-segment. De zeven jaar garantie klinkt uiteraard ook zeer interessant, al zal de dieselrijder daar iets minder mee hebben, aangezien die fabrieksgarantie tot 150.000 kilometer beperkt wordt. De verfijning die de Kia in vergelijking met andere auto’s uit het C-segment op sommige punten mist, wordt ruimschoots gecompenseerd door de lage prijs van de Pro_cee’d. Het is een feestje voor je portemonnee als je de vernieuwde Pro_cee’d aanschaft.