Stoere stationwagons die een stootje van moeder natuur kunnen verwerken zijn niets nieuws. Wat Subaru ooit met de Legacy Outback begon, heeft Volvo met de V70 Cross Country en XC70 populair gemaakt. In de Volkswagen Group kunnen ze er inmiddels ook wat van, met de Audi’s Allroad, de Cross-modellen van Volkswagen en Scout-versies van Skoda. De Volkswagen Passat is al heel lang met vierwielaandrijving leverbaar, maar nu komt VW met de Passat Alltrack. Met zowel een stoer uiterlijk als goede terreincapaciteiten moet de geblazen 2.0 TSI zijn mannetje staan.

Opgeleukte stationwagons zoals de Volkswagen Passat Alltrack zijn een interessant discussieonderwerp. Enerzijds heb je namelijk een bijzonder ogende auto, anderzijds betaal je daarvoor riant extra – en het wordt nooit een echte terreinwagen. Hoe dan ook, als je om je heen kijkt op straat dan hebben dit soort auto’s overduidelijk hun markpotentie bewezen. Ook ik zet vaak vraagtekens bij ‘opgeruigde’ modellen, maar toch ben ik onder de indruk van de Passat Alltrack. De offroad-look is mooi uitgewerkt en dubbele uitlaten laten geen twijfel bestaan over het prestatiepotentieel. Wel moet ik zeggen dat de importeur deze Alltrack lekker heeft aangekleed met prachtige 18 inch wielen (620 euro), een fraai panoramisch schuif-/kanteldak (1.265 euro), bi-xenon-verlichting met led-verlichting rondom en een gedurfde rode lakkleur. Naar de gemiddelde lease-Passat kijkt niemand om, bij een Alltrack is dat een ander verhaal. Ja, stiekem vind ik ‘m best stoer.

Lekkerbekken

Zoals gebruikelijk bij Volkswagen zijn de ‘Cross’-versies rijk uitgerust. Volautomatische airconditioning, 17 inch lichtmetalen wielen, met stof en Alcantara beklede zetels en andere hebbedingetjes brengen de prijs van de Passat Alltrack minimaal op 39.890 euro, deze 2.0 TSI is er vanaf 50.190 euro. Het testexemplaar kost maar liefst 66.250 euro, maar dan zit ‘ie vol lekkernijen zoals het bekende én beruchte (want: diefstalgevoelige) RNS 510-navigatiesysteem, lederen sportstoelen en het 1.515 euro kostende Dynaudio soundsystem. Die optie raad ik iedereen aan, muziek klinkt via die installatie kraakhelder - een absolute must voor de liefhebber. Dergelijke zaken onderscheiden de Passat van andere – vaak goedkopere – concurrenten. Je betaalt een lieve duit, maar de Volkswagen geeft dan ook een luxegevoel waar veel andere merken enkel naar kunnen streven. Dat merk je niet alleen aan de manier waarop het dashboard in elkaar is gezet en hoe knopjes aanvoelen, maar ook aan de mogelijkheden om de auto naar eigen smaak aan te kleden.

Je betaalt een lieve duit, maar de Volkswagen geeft dan ook een luxegevoel waar veel andere merken enkel naar kunnen streven

Vanbinnen zijn de verschillen met de normale Passat overigens nihil. Qua ruimte komt de Alltrack uiteraard overeen met een Passat Variant. Achterin is het dus uitstekend toeven, terwijl de keurig afgewerkte kofferbak met 603 liter mooi ruim is.

Staat z’n mannetje

Naast emotionele redenen spelen ook praktische overwegingen een rol bij de aanschaf van een Alltrack. De 210 pk sterke 2.0 TSI maakt het mogelijk om een flinke caravan of trailer te trekken, bovendien profiteer je van 4Motion-vierwielaandrijving. Beklimmingen heb ik achterwege gelaten, maar op een zand- of modderpad is 4Motion een heerlijkheid - nooit ontstaat een gebrek aan grip. Vanuit stilstand een zandheuvel bestijgen is mede dankzij de extra bodemspeling geen probleem en een helling afdalen wordt – net als bij ‘echte’ SUV’s – elektronisch in goede banen geleid. Een versie met voorwielaandrijving is overigens ook bestelbaar, maar niet in combinatie met de geteste 2.0 TFSI-motor.

Over die motor valt niets nieuws te zeggen. De 2.0 TSI blijft een uitstekend blok, dat ook dit 1.607 kg wegende gevaarte behoorlijk snel maakt. In een rappe 7,8 seconden sprint de Duitser vanuit stilstand naar 100 km/u en tussenacceleraties zijn een feestje, pure verwennerij. De vloeiend en prettig schakelende DSG-automaat doet een extra duit in het zakje. Enkel bij het plotseling vloeren van het gaspedaal heeft de automaat met dubbele koppeling enige bedenktijd nodig. Het is fijn dat de DSG niet meteen terugschakelt als je iets meer gas geeft, wat te danken is aan het surplus aan koppel (280 Nm bij 1.800 tpm). Dat maakt rijden met de Alltrack nog comfortabeler. De mix van vierwielaandrijving en een sterke motor maken deze Passat Alltrack wel onzuinig. Met een normale rijstijl mag je blij zijn als je gemiddeld 1 op 8 verbruikt.

Wie rijdynamiek zoekt, weet inmiddels dat je daarvoor niet bij Volkswagen moet zijn. Rond de middenstand is de besturing nog iets vager dan bij een reguliere Passat, maar sturen gaat met voldoende weerstand. Net als iedere Passat rijdt de Alltrack op zo’n manier dat vrijwel iedereen zich er prettig bij voelt. En met 4Motion is er veel grip en blijft onderstuur uit. De Passat Alltrack leent zich vooral voor lange afstanden, relaxed naar je vakantiebestemming te cruisen.

Afstand nemen

Volkswagen neemt bij de Passat Alltrack bewust afstand van de term ‘Cross’. De Passat heeft het uiterlijk vertoon van de CrossGolf en CrossTouran, maar er is meer. Deze VW biedt dankzij  4Motion en hogere bodemspeling de mogelijkheid om net wat meer te kunnen. In combinatie met de 2.0 TSI-motor en DSG-transmissie is de Passat Alltrack een verfijnde auto. Een auto die er bovendien pittig uit ziet. Dat ik zoiets ooit over een Passat zou zeggen…