Door z’n complexe techniek is een hybrideauto geen koopje. In Nederland houden fiscale maatregelen de prijzen acceptabel maar in omliggende landen is de aanschaf van zulke milieuvriendelijke vervoersmiddelen geen rationele overweging. Met de Insight introduceerde Honda in 2009 een voordelige hybrideauto, maar kostenbesparing komt nu eenmaal uit de lengte of de breedte. Ergo: ondanks zijn vernuftige aandrijving voelde de Insight blikkerig aan en reed hij matig. Daarom nam Honda in 2010 het interieur al ‘ns onder handen en nu zijn het exterieur en de techniek aan de beurt. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.

Om een meer verfijnd product aan te kunnen bieden heeft de Honda Insight met name onderhuids aangepakt, van buiten valt alleen het frisse snoetje op. Een flinke voorspoiler, een nieuwe grille en koplampunits met een blauwe inleg maken de update zichtbaar. De retouches maken de Insight nog steeds niet wondermooi, maar met deze 16 inch lichtmetalen wielen staat ‘ie niet ‘zielig’ op straat – iets wat vaak wel zo is bij hybrideauto’s op ‘spaarbanden’.

Twee jaar geleden werden de blauwe bekleding en beige kunststofpanelen vervangen door zwarte, wat tezamen met chroomkleurige accenten en mooiere materialen voor een innerlijke kwaliteitsboost zorgde. Desondanks is het futuristisch gestileerde dashboard nog altijd geen etalage van klasse, maar de ergonomie maakt veel goed. En hoewel gewichtsbesparing een rol speelt, geven de dunne portieren vooral het idee dat de Insight een prijsbewuste auto is. Als op de linkerbaan van de snelweg een auto voorbijraast, trillen de deuren gevoelsmatig uit de carrosserie.

De retouches maken de Insight nog steeds niet wondermooi

Zichtbelemmerend

Hoe voordelig is de Honda Insight dan wel? Nou, de vanafprijs is 19.990 euro en deze van lederen bekleding, xenonverlichting en een prettig functionerend navigatiesysteem voorziene Executive kost 28.980 euro. Ter vergelijking: de iets grotere Toyota Prius begint bij net geen 26 mille, een Toyota Auris Hybrid bij 20.990 euro. Qua kofferbak zit de Insight met 339 liter inhoud tussen beide Toyota’s in. De bagageruimte is te vergroten naar 1.017 liter, de bank plat leggen resulteert in een vlakke laadvloer en onder de bodem schuilt een 50 liter groot vak. Honda ontwikkelde voor de vernieuwde Insight een compactere achterbank, toch blijft het voor volwassenen achterin krap. De aflopende daklijn vreet hoofdruimte en ook knieruimte houdt niet over. Een ander gevolg van het aerodynamische design is de zichtbelemmerende achterklep met in tweeën gedeelde ruit, terwijl Honda juist om die reden sinds kort een ruimtebesparende ruitenwissermotor monteert.

Pijltjeslijnen

In tegenstelling tot Toyota’s hybrideauto’s kan de Honda Insight niet op uitsluitend elektrische energie accelereren. De elektromotor van het Integrated Motor Assist-systeem (kortweg IMA) functioneert als ondersteuning van de benzinemotor. Alleen op lage, constante snelheid kan de Insight – kortstondig – worden aangedreven door de elektromotor. De boordcomputer stelt je exact op de hoogte van de energiehuishouding. Pijltjes vanuit een accu- en brandstofpompicoontje verraden waar de Insight zijn krachten vandaan haalt. Afremmen resulteert in energiestroom terug naar de accu – om die op te laden remt de Insight zelfs dermate op de motor af, dat voor een anticiperende chauffeur bijremmen vaak niet eens nodig is. De meter links in het tellerpaneel toont in welke mate de accu wordt bijgeladen of de elektromotor assisteert. Uiteraard stopt de verbrandingsmotor met draaien voordat je daadwerkelijk stilstaat, wat in stadsverkeer een leuke besparing oplevert. De Insight stimuleert goed (lees: rustig) rijgedrag met een snelheidsmeter die van kleur verandert, bijgestaan door grafische bloemblaadjes. Een blauwe verlichting betekent relatief weinig brandstofefficiëntie, met een groene gloed doe je ‘t al beter en wie echt zijn best doet, rijdt constant met een felgroen dashboardlicht en vijf ‘volgroeide’ bloemetjes voor z’n neus.

De Honda Insight is met name onderhuids aangepakt

Grootse stilte

Honda heeft een sportief imago, maar de Insight is verre van dat. Hij stuurt licht en in een snel genomen bocht helt de Insight flink met als gevolg piepende banden. En toch zit de grootste winst van de facelift in de rij-eigenschappen. De ophanging is ingrijpend herzien, waardoor de stabiliteit aanzienlijk is toegenomen. De vernieuwde Insight hangt vrij snel op de grens van onderstuur, maar blijft ondanks z’n bandengekerm heel lang neutraal. De Insight veert soepel en verwerkt oneffenheden opvallend mooi, maar bovenal maakt de stilte een grootse indruk. Licht bandengeruis is het enige hoorbare geluid, naast obligaat CVT-gejoel. Maak niet de illusie dat zelf schakelen met de flippers nut heeft, de transmissie drijft altijd zijn zin door.

Ook de sportstand is symboolpolitiek, die doet niets meer dan het toerental met 1.000 tpm verhogen. Toch is de Insight zeker geen trage auto, na een beetje aandringen staat 188 km/u op de klok. Voor een inhaalactie is het combinatievermogen en -koppel van 98 pk en 167 Nm ruim voldoende. Wie dat aanspreekt wordt geconfronteerd met een verbruik van 1 op 15,6. Kalm rijden betekent een benzineconsumptie van 1 op 17 en op provinciale wegen laat de Insight telkens waardes tussen 1 op 19,2 en 1 op 21,3 zien. Dat had allemaal wel wat gunstiger gemogen, want de bijna 40 pk sterkere Toyota Prius consumeert vergelijkbaar. Bovendien draait de 1,3-liter motor van de Insight bij 100 km/u slechts 2.000 tpm en op snelwegtempo wijst de toerenteller een rustige 2.500 tpm aan – ideale omstandigheden om een écht laag verbruik te realiseren.

Geprofiteerd

Terug naar de titelvraag. De uiterlijke aanpassingen mogen minimaal zijn, de Honda Insight heeft veel technische aanpassingen ondergaan. Daarvan hebben de rij-eigenschappen geprofiteerd: een neutraler bochtgedrag en meer comfort zijn het gevolg en dat alles in imponerende stilte. Een ruim interieur heeft de Japanner niet en ongeacht een eerdere vernieuwingsronde zie je de lage prijs nog steeds af aan de afwerking en het materiaalgebruik. Die gunstige prijsstelling vormt nog altijd hét aankoopargument, gecombineerd met een belastingvrije status en 14 procent bijtelling. En dat terwijl de Insight niet eens bijzonder spaarzaam met brandstof omspringt.