Na BMW is het de beurt aan Mercedes-Benz om met een krachtige diesel in de zo geliefde 20 procent bijtellingcategorie te komen. Op papier komen de BMW 320d Efficient Dynamics Edition en de Mercedes-Benz C 220 CDI aardig overeen: ze hebben allebei 163 pk en zijn zuiniger dan 1 op 20. Met de facelift van de C-Klasse speelt Mercedes-Benz tevens een nieuwe troefkaart: de C-Klasse Coupé, die eveneens in een fiscaal verantwoorde variant is te verkrijgen. Dat maakt hem uniek in zijn segment.

De coupévariant van de 3 Serie is vooralsnog niet verkrijgbaar als ‘20 procent-diesel’, zodat de nieuwe C Coupé op voorhand een streepje voor heeft op de BMW. Zeker in deze prijsklasse scheelt 20 of 25 procent bijtelling al gauw meer dan honderd euro per maand. De gefacelifte Audi A5 is er wel met 20 procent bijtelling maar dat is een benzinevariant. Voorlopig heeft de C 220 CDI Coupé het rijk van dieselende premiumcoupés met 20 procent bijtelling voor zich alleen.

Het nieuwe gezicht van de C-Klasse past de coupéversie uitstekend. Zijn uitstraling houdt het midden tussen chique en sportief. Het front is met de donkere koplampen lekker stoer, terwijl de ‘cleane’ coupélijn vooral elegant is. De achterzijde is daardoor een tikkeltje voorspelbaar vormgegeven, zeker als je het vergelijkt met de E-Klasse Coupé. Opvallend is het knikje onder de achterste zijruit, waaraan de C Coupé meteen herkenbaar is. Op uiterlijk vlak bestaat er in elk geval genoeg onderscheid met de technisch verwante, maar hoger gepositioneerde E Coupé. Er gaapt dan ook niet voor niets een gat van ongeveer 8.000 euro tussen beide modellen.

Vertrouwd en hoogwaardig

Het interieur van de Coupé heeft een vertrouwde aanblik, het komt namelijk volledig overeen met de andere C-Klasse’s. De facelift heeft voor een opwaardering van het dashboard gezorgd en het vanaf de centerconsole te bedienen navigatiesysteem heeft een overkapping gekregen. Verder zijn de ietwat saaie, rechthoekige luchtroosters vervangen voor ronde uitstroomopeningen op de hoeken en bredere exemplaren in het midden. De knoppen zijn beter gegroepeerd en de C-Klasse Coupé heeft altijd een sportief en aan de onderzijde afgeplat driespaaks sportstuur. Natuurlijk zijn de afwerking en het materiaalgebruik zeer hoogwaardig, zoals je mag verwachten op premiumniveau.

In de C Coupé geniet je verder van sportstoelen, die meer zijdelingse steun bieden dan het zitmeubilair van een gewone C-Klasse. De lichte kleurstelling van de bekleding is fraai, maar het Artico kunstleer ventileert niet zo goed als echt leder. De geborstelde aluminium inleglijsten contrasteren met de donkere bovenzijde van het dashboard. De testauto heeft daarnaast een zwarte hemelbekleding die het knusse coupégevoel versterkt. Achterin wordt dat duidelijk, want weinig beenruimte in combinatie met een aflopende daklijn zorgt voor een krappe zitplaats. Voor mensen langer dan 1,70 meter zijn lange ritten achterin dan ook geen aanrader, maar dat is inherent aan de carrosserievorm. Door de grote - niet te openen - zijruiten is het uitzicht voor de achterpassagiers wel goed.

De tweede versnelling is eigenlijk niet te gebruiken onder de 20 km/u. Irritant als je twijfelt tussen rollen en stoppen

Souplesse en kracht

Natuurlijk draait het bij deze C-Klasse vooral om wat er onder de motorkap zit, want de 2,1 liter twinturbo diesel is verantwoordelijk voor de mooie theoretische verbruikswaardes en de bijbehorende lage CO2-uitstoot. Dat de praktijk minder rooskleurig is dan de opgegeven 1 op 22,7 mag geen verrassing heten, zeker met de nog maagdelijke kilometerstand van de testauto in het achterhoofd. Tweemaal kwam ik uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 17, met een rijstijl die past bij de zelf schakelende coupérijder. De C 220 CDI is namelijk alleen met handbak fiscaal aantrekkelijk, dus zul je het als een van de weinige Mercedes-rijders zonder automaat moeten stellen. Tijdens de laatste rit en met een ‘groene’ gasvoet gaat het verbruik nog richting de 1 op 19. Erg netjes, maar zo makkelijk als de BMW 320d EDE zuiniger dan 1 op 20 rijdt, lukt dat deze Benz vooralsnog niet.

Er zijn nog meer noemenswaardige verschillen met die fiscaalvriendelijke 3 Serie. Zo heeft de motor van de C 220 CDI een trillingsarmere loop en klinkt hij minder rauw. Het fanatieke start/stop –systeem doet zijn werk ook beter en laat de motor subtiel en vlot aanslaan.

Eenmaal rollend vallen de ‘lange versnellingen’ op, die zo typerend zijn voor een spaardiesel. De tweede versnelling is bijvoorbeeld eigenlijk niet te gebruiken onder de 20 km/u. Irritant als je twijfelt tussen rollen en stoppen. Op zo’n moment verlang je dan toch weer naar een automaat. Eenmaal op gang blijkt de 220 CDI een uiterst fijne motor, die ook met handbak lekker uit de verf komt. Met dank aan de twee turbo’s, één voor souplesse en één voor kracht, is deze dieselmotor eigenlijk over het hele toerenbereik krachtig, maar vooral soepel. Met maar liefst 400 Nm trekkracht bij slechts 1.400 tpm voel je na iedere schakelactie de voorwaartse drang in je rug. Een merkbaar verschil met de 380 Nm leverende BMW-diesel, die met zijn enkele turbo trager en later op gang komt. Het schakelen zelf gaat in de Benz ook prima, een wereld van verschil met de hakerige handbakken die de Duitsers vroeger monteerden.

De facelift heeft voor een opwaardering van het dashboard gezorgd

Sportieve ambities

Hoe staat het met de sportieve ambities van de C Coupé? In de eerste plaats stel ik vast dat dit qua onderstel de fijnste C-Klasse is die ik tot nu toe heb gereden. Laat een sportonderstel of grotere wielen maar achterwege, zoals deze testauto rijdt is precies zoals je van een Mercedes verwacht. De C Coupé heeft een mooie balans tussen sportiviteit en comfort, met een zwaartepunt op het laatste. Wederom onderscheidend ten aanzien van Audi en BMW, die auto’s met een vooral sportieve inslag bouwen. Maar vlak op dat gebied deze C-Klasse niet uit, want een potje sturen doet ‘ie prima. Daarbij voel je wel de lichtheid, maar niet de afstandelijkheid die voor een Benz zo typisch is. Hij reageert zelfs behoorlijk direct op je stuurinput en gaat mooi neutraal de hoek om. Deze C Coupé is met 1.515 kg allesbehalve licht, maar zet toch mooie prestaties neer. In 8,4 seconden gaat ‘ie vanuit stilstand naar de 100 km/u en een topsnelheid van 232 km/u is niets om je voor te schamen op de Duitse Autobahn.

Mooi totaalplaatje

Samengevat vormt deze C 220 CDI een mooi totaalplaatje van een fraaie coupé en een uiterst krachtige en efficiënte dieselmotor. In de dagelijkse omgang overklast de dieselmotor met zijn geciviliseerde loopcultuur en grote souplesse de concurrentie. Zuinig is ‘ie ook, maar aan de 320d EDE kan hij wat dat betreft niet tippen. Zolang BMW die dieselversie niet aanbiedt als coupé blijft deze C 220 CDI Coupé vrijwel concurrentieloos. Qua looks heeft het C-Klasse-gamma er in elk geval een smaakmaker bij, die dankzij de nieuwe dieselmotor voor de zakelijke rijder ook nog eens fiscaal aantrekkelijk is.