Vakantie, wie heeft er nu geen zin in? Of dat nu naar een modern beachhouse aan de Côte d'Azur is of in een idyllisch kasteel in Normandië, iedereen heeft zijn eigen vakantiepret. Het is in ieder geval de ideale tijd om de cabrio van stal te halen. Ook hier zijn grote verschillen tussen de uiteenlopende modellen, die uiteindelijk allemaal hetzelfde doel dienen: ‘open’ rijden. Maar wat nou als je nog niet in het bezit bent van zo’n dakloze automobiel? De keuze is enorm groot. Een kersverse en een net opgefriste vierzitsconvertible zetten we daarom tegenover elkaar in een dubbeltest.

Mercedes heeft de nieuwe E-Klasse Coupé recent ‘onthoofd’, terwijl BMW de al wat oudere 3 Serie Coupé Cabriolet een verjongingskuur gaf. Beide auto’s hebben op het eerste gezicht veel overeenkomsten. Wij gaan op zoek naar de verschillen met de vraag: welke van de twee benadert het echte cabrioletgevoel het best?

Ingetogen

Mercedes-Benz produceert al jaren ruime vierzitscabriolets. Na veertien jaar heeft Mercedes de naam E-Klasse weer verbonden aan dit model. Dat klinkt beter en geeft de groei ten opzichte van de CLK weer. Mercedes kiest voor een traditionele linnen kap bij de E-Klasse Cabriolet. Dat oogt chiquer, mits er voor een mooie contrasterende dakkleur wordt gekozen. Bovendien neemt het gewicht niet enorm toe, zoals bij de bekende coupé-cabriolets. Ook met de kap dicht is het ontwerp mooi in verhouding. De E-Klasse Cabriolet ligt bijna net zo lekker op het netvlies als de coupévariant. De grijze lakkleur in combinatie met de zwarte kap maakt onze testuitvoering wel tot een ingetogen verschijning. Mooi, voor degenen die met een dichte kap niet zozeer op willen vallen.

Opmerkelijk is dat de E-Klasse met gesloten kap bijna net zo stil is als de BMW. De kap is erg goed geïsoleerd en prima geschikt voor gebruik in de winter

Tegenover de ‘bescheiden’ E-Klasse staat de felblauwe 335i Cabriolet. De ‘angel eyes’ staan ’oog-in-oog’ met de LED-dagrijverlichting van de Benz. De 335i laat zien wie hij is, als een jongeman die graag opvalt aan de boulevard van Cannes. De E Cabriolet is meer de oude en beschaafde heer in dit vergelijk. Iemand die liever kiest voor een traditionele rustvakantie in Normandië. Twee totaal verschillende karakters die toch in dezelfde prijsklasse vallen. Er zijn meer verschillen, zo is bijvoorbeeld de kap bij de 3 Serie van staal. Deze is in gesloten toestand helaas niet zo mooi geproportioneerd als het dak van de coupévariant. Met de diverse naden van de kapconstructie oogt het wat rommelig. Bij Mercedes hebben ze dat met de linnen kap beter voor elkaar. Een ander groot nadeel van een stalen vouwdak is de gewichtstoename. Ondanks de grotere buitenmaten van de E is de 3 Serie toch 35 kilo zwaarder. Opmerkelijk is dat de E-Klasse met gesloten kap bijna net zo stil is als de BMW. De kap is erg goed geïsoleerd en prima geschikt voor gebruik in de winter.

Zoek de verschillen

Ondanks de sportieve uitstraling van de 3 Serie, is in het interieur toch een bijzonder chique strook houtinleg gebruikt. Het vormt een mooi contrast met de lichtbeige lederen bekleding. Centraal bovenaan het dashboard bevindt zich een mooi navigatiesysteem, dat bij bepaalde schaalgroottes zelfs de satellietview van Google Maps laat zien. De uitgebreid instelbare sportstoelen bieden veel steun en verraden al een beetje het karakter van de 335i.

Achterpassagiers in de BMW moeten wat meer inschikken dan in de E. Dit geldt ook voor de bagage

De cockpit van de E-Klasse oogt in vergelijking met de 3 Serie wat sober. Het dashboard wordt gesierd door een grijze strook aluminium. Dat ziet er strak uit maar ook een beetje saai. De fraaie lederen bekleding maakt een hoop goed. De grote en wat zachte stoelen zitten comfortabel maar bieden beduidend minder steun dan die van de BMW. Toch weet de E meer te overtuigen als het om luxegevoel gaat. Zo worden de gordels met een elektrische gordelaangever aangereikt, waardoor je niet zo ver naar achteren hoeft te grijpen. Bij BMW moet worden bijbetaald voor deze optie.

Het grootste voordeel van de E-Klasse ten opzichte van andere vierzits cabrio’s is dat hij als enige comfort voor vier personen biedt als je op de snelweg rijdt

Een andere leuke gadget van de Mercedes is de ‘AirScarf’, die warme lucht door een uitstroomopening onder de hoofdsteunen blaast. Het is een aangename optie, die vooral in de winter het cabriorijden een stuk aangenamer maakt. Het grootste voordeel van de E-Klasse ten opzichte van andere vierzits cabrio’s is dat hij als enige comfort voor vier personen biedt als je op de snelweg rijdt. Door de AirCap – die boven de voorruit omhoog schuift - en de elektrisch verstelbare hoofdsteunen met windscherm achter, zit je ook bij hogere snelheden nog goed uit de wind. Een ander nuttig snufje is de slimme automatische stand van de voorstoelen. Op het moment dat de stoel naar achteren schuift om weer in zijn oude stand terug te keren, stopt hij bij aanraking van de knieën van de achterpassagier. Vervolgens schuift de stoel dan nog een paar centimeter naar voren om beknelling te voorkomen. Het is duidelijk te zien dat Mercedes er alles aan gedaan heeft om van de E-Klasse de ideale vierpersoonscabrio te maken. Een andere prettige bijkomstigheid is dat de kap van de E ook tijdens het rijden geopend en gesloten kan worden, tot een bepaalde snelheid. De BMW moet daarvoor volledig stilstaan, anders blokkeert de constructie.

Achterpassagiers in de BMW moeten wat meer inschikken dan in de E. De Mercedes biedt zowel in de breedte als in de lengte meer ruimte. Dit geldt ook voor de bagageruimte, die bij de Benz zowel met geopende als gesloten kap een stuk rianter is. De toegang tot de bagageruimte is bij de BMW smal en heeft een niet al te functionele vorm, zoals de E wel heeft. Buiten het ruimteaanbod is de kofferbakruimte van de Mercedes beter afgewerkt. Bij de BMW zijn diverse delen van het vouwmechanisme zichtbaar. Dit had netter weggewerkt kunnen worden.

Aandacht of anonimiteit?

Met een druk op de startknop trekt de BMW in één klap alle aandacht naar zich toe. Niet omdat het dak geopend of gesloten wordt, maar omdat de brul uit de uitlaten allerminst beschaafd is. Ook bij geringste aanraking van het gaspedaal plaatst de 335i zich vol ‘in the picture’. De Benz is wat dat betreft veel decenter. Je hoort hooguit dat er een zescilinder onder de motorkap schuilgaat maar daar is dan ook alles mee gezegd. De zijdezachte loop past ook meer bij het karakter van de dakloze ster. De 3 Serie is duidelijk uit op aandacht.

Ondanks de sportieve uitstraling van de 3 Serie, is toch een chique strook houtinleg gebruikt

De zeventraps DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling in de BMW schakelt razendsnel. Bij normaal rijgedrag houdt de bak de hoogst mogelijke versnelling aan, zonder dat de aandrijflijn traag aanvoelt. Bij het wat dieper intrappen van het gas reageert de bak direct en gaat de 335i er soepel en zonder aarzeling vandoor. Het vernieuwde blok - dat nu slechts een enkele in plaats van een dubbele turbo heeft - pakt gek genoeg bij lagere toerentallen soepeler op. Dit komt door de twin-scroll techniek, die de turbo efficiënter laat werken. Het vermogen van 306 pk is gelijk gebleven, maar de auto scoort wel een labeltje beter op de milieuladder. Een tweede mogelijkheid om door de verzetten heen te gaan is met de flippers achter het stuurwiel. Bij veel andere auto’s werkt zo’n systeem met een vertraging, maar met deze nieuwe bak gaat het in een fractie van een seconde. Dit maakt het gebruik van deze flippers ineens een heel stuk aantrekkelijker. Bij rustig rijden kan het schakelen altijd nog prima aan de techniek overgelaten worden in de automatische stand.

Bij veel auto’s werkt schakelen met flippers met vertraging, met deze BMW gaat het in een fractie van een seconde

Hoewel de 3 Serie duidelijk de sportiefste van de twee is, zijn vering en demping nog redelijk comfortabel afgestemd. Overigens is het verschil in rijden met het dak open of dicht aanzienlijk. De BMW stuurt in geopende toestand wat minder direct dan met gesloten kap. Het ‘zware’ stuurgevoel blijft gelukkig wel in beide gevallen prettig aanwezig. Naast het verschil in stuurgevoel is ook duidelijk te merken dat de BMW met gesloten dak een stuk stijver aanvoelt. In geopende toestand tordeert het koetswerk behoorlijk, vooral de binnenspiegel resoneert - als een mobiele telefoon die over gaat.

De Mercedes verwelkomt je in alle rust en luxe en daar verandert niets aan als je de 350 CGi start. De 292 pk sterke zescilinder voelt bij ‘normaal’ rijgedrag behoorlijk tam aan. Er lijkt een dode slag in het gaspedaal te zitten, om de motor niet te nerveus te laten reageren. In de GLK350, die we eerder met deze motor reden (nog zonder directe inspuittechniek), was dat wel anders. Het verschil zit hem dus duidelijk in de afstelling van de motor en het gaspedaal.

Het dashboard van de E-Klasse met grijze strook aluminium ziet er strak uit maar ook een beetje saai

Met een zachte maar diepe brom komt de Benz van zijn plek. De automaat schakelt net wat soepeler dan de BMW door zijn verzetten maar het schakelmoment duurt langer. Er is ook een sportstand die ervoor zorgt dat de versnellingen wat langer vastgehouden worden, maar de reactie op het pedaal wordt slechts marginaal directer. De besturing is ook niet erg direct te noemen. Het gevoel is lichter en kunstmatiger dan in de BMW, maar de stuurinstallatie geeft wel vertrouwen en past prima bij de comfortabele E-Klasse Cabriolet. De vering en demping zijn nog een stuk soepeler dan die van de 3 Serie. De grote verrassing zit hem bij de E in de stijve carrosserie. Er zijn nauwelijks bewegingen in het koetswerk ontdekken. Het is een aanzienlijk verschil met de BMW, die zoals al eerder genoemd toch wat minder torsiestijf is.

Hoewel er niet altijd rustig is gereden met beide cabriolets, valt het verbruik voor deze potente zescilinders nog mee. Zowel met de E350 als de 335i kwamen we op een gemiddeld verbruik van 1 op 9,5 uit.

Beachhouse of openluchtkasteel?

De BMW 3 Serie eist in dit vergelijk alle aandacht op straat op. Is het niet door zijn bijzondere lakkleur, dan wel door het indringende gebrul uit de uitlaten. De BMW rijdt dan ook duidelijk communicatiever dan de wat meer afstandelijke en op comfort gerichte Mercedes. Degene die op zoek is naar de perfecte vierpersoons cabriolet en daar in alle rust van wil genieten, moet bij de Mercedes-dealer binnenstappen. Die biedt voor alle inzittenden het beste in dit vergelijk. De extra gadgets, de ruimte en het comfort zijn hoogstaand. De BMW heeft een heel eigen karakter maar als vierzitter biedt hij te weinig binnenruimte en comfort. De BMW manifesteert zich meer als een open tweezitter. Niet zo gek want de Mercedes is een klasse hoger gepositioneerd, hoewel je dit niet direct terugziet in de prijs. De Mercedes is dus de beste vierzits cabriolet.