Wat te doen bij een facelift? Tegenwoordig komt een autofabrikant niet meer weg met een simpele neuscorrectie. Een beetje facelift omvat een pakket onderhuidse aanpassingen en dat heeft Ford goed begrepen. De Mondeo ECOnetic was met zijn A-label en lage brandstofverbruik al een keurige ‘eco-mobiel’, maar dat heeft het merk er niet van weerhouden om ‘m nog ‘milieuvriendelijker’ te maken. Het eerste voordeel heeft de facelift in ieder geval te pakken: de Mondeo ECOnetic valt nu in de 20 procent bijtellingscategorie, wat vooral op het conto van de kleinere dieselmotor komt. Zodoende is de CO2-uistoot vergeleken met de vorige Mondeo ECOnetic met 25 g/km verlaagd, maar presteert zo’n 1.6 TDCi nog wel voldoende?

Vrees niet, de 1.6 TDCi in de vernieuwde Ford Mondeo levert nagenoeg hetzelfde vermogen als de 2.0 TDCi die hij vervangt. De 115 paardenkrachten zijn nu zelfs bij een iets lager toerental beschikbaar (3.750 tpm in plaats van 4.000 tpm), alleen het koppel is met 30 Nm gedaald. In de praktijk zijn die verschillen nauwelijks voelbaar en is er wederom vanaf 1.500 tpm voldoende trekkracht beschikbaar. Kom je onverhoopt toch onder dat toerental, dan voel je ‘m niet tegenstribbelen zoals andere dieselmotoren wel eens doen. Afijn, die 270 Nm is meer dan genoeg om vlot door het verkeer te bewegen, mits je wel voor de 3.000 tpm overschakelt. Met meer toeren levert de krachtbron nauwelijks extra kracht en maakt hem onnodig rumoerig, want over het algemeen is het blok erg stil.

Zolang je ‘m dus in het krachtige middelste toerengebied houdt, heb je geen enkel moment het gevoel met een ‘verantwoord’ model onderweg te zijn. Nieuw is ook dat de ECOnectic een handgeschakelde zesbak heeft, in plaats van de vijfbak die hij voor de facelift had. Zoals voorheen schakelt ‘ie heerlijk en doeltreffend, waarbij de zesde versnelling een extra lange eindoverbrenging heeft om het toerental laag te houden. Om precies te zijn draait de 1.6 TDCi een keurige 2.000 toeren bij 120 km/u. Je hoeft de Ford op deze kruisnelheid niet een versnelling terug te schakelen als je wilt versnellen.

Met een kilometerstand van ruim onder de 1.000 is de Mondeo nog niet goed ingereden en de hoge temperaturen dwingen mij om de airconditioning te gebruiken. Daardoor werkt het start/stop-systeem niet altijd en valt het verbruik dus hoger uit dan bij een goed ingereden ECOnetic het geval zou zijn. Desondanks heeft de Ford een zeer behoorlijk testverbruik gehaald: na een gevarieerd traject komt het verbruik uit op gemiddeld 1 op 18,9. Het opgegeven verbruik van 1 op 23,3 zou in theorie best mogelijk kunnen zijn als de motor wat ‘losser’ wordt. Vergeleken met de vorige ECOnetic scoort deze nieuwe op diverse trajecten sowieso iedere keer net wat beter.

Ook deze Ford stuurt heerlijk. De auto ‘luistert’ naar elk commando dat je ‘m geeft. De snelle reactie op het gaspedaal maakt het rijden nog aangenamer, net als de goed doseerbare pedalen

Ford heeft niet alleen een motor gekozen met een kleinere cilinderinhoud, maar ook diverse technieken toegepast om een efficiënter verbruik te behalen. De grille kent een zogenaamde ‘Active Grille Shutter’, oftewel een systeem dat de grille alleen opent wanneer het noodzakelijk is om de motor te koelen. Verder is er een speciale accu voor het start/stop-systeem, wordt remenergie geregenereerd om de accu bij te laden, staat deze ‘spaarversie’ net als de vorige ECOnetic op speciale banden en is hij lager bij de grond gezet.

Door die laatste aanpassing is de Ford soms wat stug, maar de mooie balans tussen comfort en dynamiek blijft overheersen. Zoals we inmiddels van Ford gewend zijn, stuurt ook deze Mondeo heerlijk. De auto ‘luistert’ naar elk commando dat je ‘m geeft en ondanks dat je het forse wagengewicht in een bocht wel eens voelt, blijft de auto stabiel en strak op de weg liggen. De snelle reactie op het gaspedaal maakt het rijden nog een stukje aangenamer, net als de goed doseerbare pedalen.

Belonen

Achter het ver naar je toe te halen stuurwiel heeft de veelrijder weinig te klagen. In een mum van tijd heb je een prettige zitpositie gevonden, waarbij enkel de rugleuning een tikkeltje zachter had mogen zijn. Bij de facelift is ervoor gekozen om het dashboard wat minder te laten glimmen en dat maakt het binnenste net wat fraaier. Hier en daar zijn er nog wat kunststof delen die er minder hoogwaardig uitzien, maar als geheel oogt het interieur zeer goed en alles ziet er degelijk uit.

Voor de bestuurder die er een sport van maakt om een zo laag mogelijk verbruik te scoren is de uitgebreide boordcomputer een interessant nieuw onderdeel op de ECOnetic. Net als de laatste Focus ECOnetic kent de Mondeo nu ook een ‘beloon’-functie. Hoe beter je anticipeert, vroeg opschakelt en de snelheid aanpast, des te meer groene blaadjes je op het scherm ontvangt. Onbewust werkt dat toch als een extra stimulans om het ECOnetic-label op de achterklep kracht bij te zetten.

De ‘beloon’-functie van de Mondeo: hoe beter je anticipeert, des te meer groene blaadjes

Ruime stationwagen

Bij de recente facelift is de Mondeo subtiel bijgeslepen en eigenlijk is het enige nadeel dat de 16 inch wielen met forse bandwangen tamelijk klein ogen onder de grote koets. De naar verwachting meer verkochte ‘Trend Business’ moet het zelfs met wieldoppen doen, al is die uitvoering met onder meer een keurig navigatiesysteem, Bluetooth-carkit, parkeersensoren rondom en verwarmbare voorruit en -stoelen verder wel uitermate compleet. En dat voor net iets meer dan 30.000 euro.

Voor dat geld heb je naast een complete auto ook een zeer ruime stationwagen. Achterin kunnen grote volwassenen zonder problemen hun plek vinden en biedt de kofferbak van 549 liter alle ruimte om op vakantie te gaan. Wie met z’n tweeën weggaat doet er goed aan om de achterbank neer te klappen, want dan creëer je een forse 1.745 liter aan opbergruimte, waarbij de lage tildrempel het inladen ook nog eens vergemakkelijkt.

Win-win

De Mondeo is ook als ecovriendelijke stationwagen nog steeds een heerlijke auto om mee te rijden en wat dat betreft zonder twijfel de benchmark in dit segment. Simpelweg kun je zeggen dat het totaalplaatje gewoon klopt. Met de nog meer verbeterde ECOnetic heeft de Mondeo genoeg in huis om de zakelijke rijder van dienst te zijn. Het lagere verbruik is uiteraard een positief punt, maar het feit dat ‘ie nu 20 procent bijtelling heeft is voor menigeen hét argument om de Mondeo ECOnetic op de shortlist te zetten. De prestaties hebben niet onder het downsizen geleden en je hebt nog steeds het voordeel van de ruimte die een stationwagen hoort te bieden. Ik zie een win-winsituatie.