De Skoda Octavia Combi is een populaire lease-auto. Waarom? Je kunt natuurlijk bij de Volkswagen-dealer shoppen voor een Golf Variant, maar voor hetzelfde geld heb je een luxere, snellere en ruimere Octavia Combi. Met een hoop kilometers in het vooruitzicht ga ik ontdekken waar de kracht van de Octavia nog meer in zit. Dat gebeurt met de voor 20 procent bij te tellen Combi met 1.4 TSI-motor.

Het turbogeblazen blok is niet nieuw, maar voor de Octavia dit jaar wel aangepast om een lagere bijtelling te verdienen. Qua vermogen is er niets veranderd, maar dankzij de toevoeging Greentech beschikt de Skoda over een start-/stopsysteem, regeneratief remsysteem en een schakelindicator. Beter voor het milieu en beter voor de portemonnee van de leaserijder.

De 1.4 TSI van moederconcern Volkswagen is in allerlei auto’s inmiddels meermaals op de redactie geweest en keer op keer wist het blok te overtuigen. Dat is in de Octavia niet anders. Een vermogen van 122 pk is niet bijzonder, het reeds bij 1.500 tpm beschikbare koppel van 200 Nm is dat wel. Van een turbogat is nauwelijks sprake en de krachtsopbouw van de viercilinder verloopt mooi lineair. Je hoeft nauwelijks boven de 2.000 tpm te komen om met het overige verkeer mee te kunnen komen, dus zelfs binnen de bebouwde kom kun je naar de zesde versnelling schakelen.

Van 0 naar 100 km/u gaat deze Octavia in 9,9 seconden, wat een indruk van zijn prestaties geeft. Het betekent in de praktijk dat de Octavia vlot genoeg is voor alledaags verkeer. Over de motor niets dan lof, maar er zijn meer factoren die de Skoda een prettige auto maken. De koppeling, de gasrespons en de versnellingsbak passen bij elkaar als de leden van een modelgezin uit een Hollywood-film. Er zijn nooit problemen, maar je zou het wel wat saai kunnen noemen. De zesbak laat zich eenvoudig en zonder veel kracht bedienen, wat bij de dieseluitvoeringen van de Volkswagen Groep wel eens anders is. Zet je enkele concurrenten naast de Skoda, dan biedt de Octavia – motorisch gezien – veel waar voor zijn geld. Enkel Opel en Renault bieden tegengas met turbomotoren, in de vorm van de 140 pk sterke Astra Sports Tourer 1.4 Turbo en de Mégane Estate TCe met 130 pk.

De koppeling, de gasrespons en de versnellingsbak passen bij elkaar als de leden van een modelgezin uit een Hollywood-film. Er zijn nooit problemen, maar je zou het wel wat saai kunnen noemen

Verbruikswaarden

De Octavia is niet alleen vlot, hij zou ook zuinig moeten zijn. Skoda belooft een gemiddeld gebruik van 1 op 17,2, maar we weten ondertussen dat fabriekswaarden nauwelijks haalbaar zijn. Gedurende de testperiode zijn er veel snelwegkilometers gemaakt en gaf de boordcomputer gemiddeld 1 op 13,6 aan. De eerste tankvulling leverde een verbruik van 1 op 11,7 op, wat gelijk staat aan een actieradius van 644 kilometer. Een tweede tankbeurt resulteerde in 1 op 13,9. Er is toen meer gefocust op zuinig rijden, dus dat verklaart het verschil. Hoe dan ook geen verkeerde waarden. Toch zijn het allerminst wereldschokkende cijfers, hoewel de lage buitentemperatuur tijdens de testperiode zeker invloed heeft gehad.

Het rijgedrag van de Skoda is net zo spannend als zijn uiterlijk, niet heel erg inspirerend dus. Het is wel een prettig rijdende auto, die op de juiste momenten comfort biedt en bij het nemen van bochten een vleugje dynamiek toont. Neem dat overigens met een korreltje zout, want sportief is de Octavia niet. Hij is neutraal en voorspelbaar. Na een harde dag werken is de Skoda een prima auto om in te onthaasten, hij zal je nimmer uitdagen. Aan de stoelen merk je de Duitse afkomst, ze ondersteunen je lichaam goed en hebben stevige zittingen. Niet ieders smaak, maar of een stoel lekker zit of niet is nu eenmaal persoonlijk. Het stuurwiel is prettig ver naar je toe te halen en de besturing is – werderom - prima. Niet scherp, niet direct, maar neutraal. Dat is geen minpunt, niet iedereen heeft behoefte aan een ‘sportieve’ stuurinstallatie.

Betonnen muur

Het past goed bij wat je van een Skoda Octavia verwacht. Een meer burgerlijke auto bestaat er niet en dat is gelijk de kracht van de Octavia. De auto oogt nog steeds bij de tijd, maar is net zo aantrekkelijk om te zien als een betonnen muur. Gelukkig kun je muren - en de Skoda - van een frisse kleur voorzien, zodat het een stukje aantrekkelijker wordt.

Een stalen kap beschermt nu het bij het dievengilde populaire Columbus-navigatiesysteem

Hetzelfde geldt voor het dashboard. Het is een en al zakelijkheid en de Volkswagen-bedieningsknoppen zijn onmiskenbaar. De ergonomie is dan ook prima in orde. Alles is direct vindbaar en functioneert intuïtief, alleen het scrollwieltje voor het regelen van het radiovolume op het stuurwiel raak je wel eens per ongeluk aan. Enige tijd geleden kwamen we het bij het dievengilde populaire Columbus-navigatiesysteem nog maar weinig tegen, maar de importeur heeft tegenwoordig een stalen kap die je voor het scherm kan zetten om diefstal te voorkomen. Het is allesbehalve mooi, maar wel effectief en bovenal bevorderlijk voor je nachtrust.

De Octavia Combi pakt punten met zijn interieurruimte. Achterin is meer dan voldoende hoofd- en beenruimte beschikbaar, maar zijn unique selling point is zonder twijfel de kofferbak. Met 605 liter is de bak enorm ruim, de eerder genoemde Golf Variant slikt 100 liter minder. De bagageruimte is mooi rechthoekig gevormd en met de achterbank omlaag, kun je met de 1.655 liter die ontstaat een flinke hoeveelheid spullen verstouwen.

Sterk

Imponeren door gewoon te zijn? Ja, dat kan. De Skoda Octavia laat je nooit glimlachen als je ermee rijdt, maar doet simpelweg niets verkeerd. De 1.4 TSI met Greentech-technologie is een meer dan uitstekend presterend blok, dat redelijk goede brandstofresultaten neerzet. Het grootste voordeel is en blijft natuurlijk dat de zakelijke rijder slechts 20 procent bijtelling betaalt. De fiscale waarde van de Octavia Combi 1.4 TSI Greentech is met dank aan de lage vanafprijs van 22.700 euro gunstig Tel daarbij op dat de Octavia veel ruimte en comfort biedt en je komt tot de conclusie dat de uitkomst van deze optelsom de kracht van de Octavia laat zien.