De Opel Corsa is een van de best verkopende auto’s in het B-segment en dat is vooral te danken aan de wegenbelastingvrije 1.3 CDTi. Om het marktaandeel verder te vergroten biedt Opel voor de bijtellingjager een alternatief, de Corsa 1.2 EcoFlex LPG. 1.400 euro goedkoper dan de 1.3 CDTi, dus zijn prijs heeft ‘ie al mee. Of de gasgestookte Corsa op meer fronten weet te overtuigen moet uit deze test blijken.

Dat de Opel Corsa op LPG nieuwe kopers zal trekken lijkt zeker. Je betaalt geen wegenbelasting en als zakelijke rijder tel je slechts 14 procent bij en dat terwijl de 1.2 viercilinder is zonder meerprijs voorzien wordt van een LPG-installatie. De aanschafprijs is dus hetzelfde als die van een ‘normale’ 1.2, maar je krijgt er veel financieel voordeel voor terug. Iets om rekening mee te houden: omdat de vijfdeurs Corsa 115 gram CO2 per kilometer uitstoot en de driedeurs 110 g/km, behaal je de genoemde belastingvoordelen alleen met die laatste. Dat is zuur, maar zo werkt ons belastingstelsel nu eenmaal.

De praktische kant van de vijfdeurs Corsa verruil je voor het vlotte uiterlijk van de driedeurs Corsa. Ook al is de Opel sinds 2006 op de markt, het blijft een fris ogende hatchback. De zakelijke rijder zal snel voor de Business Edition (met cruise control en navigatiesysteem) of de luxere Connect Edition gaan, de iets goedkopere (en geteste) Color Edition is leuk voor het opfleuren van het straatbeeld. 16 inch lichtmetalen wielen, donkere achterlichtbehuizing, een verchroomd uitlaatsierstuk en een zwart dak zijn slechts een paar zaken waarmee de Color Edition zich van andere uitvoeringen onderscheidt.

Geen ruimte verloren

Er valt weinig te klagen in de kleine Opel, of het moet zijn dat je het verder prima werkende navigatiesysteem niet tijdens het rijden kunt instellen. De ergonomie van het dashboard is top, de stoelen zitten alsof ze uit een grotere auto komen en echt verouderd oogt het interieur na vijf jaar nog niet. Al valt er op de afwerking hier en daar wel wat aan te merken en vervalt de boordcomputer bij het bestellen van de LPG-installatie. De instap naar de achterbank gaat best makkelijk en qua ruimte is het daar prima vol te houden. De LPG-tank slokt geen bagageruimte op, dus die is nog altijd 285 liter.

De 1.2 verbrandt na het starten eerst benzine en schakelt automatisch over naar LPG. Hier geldt dat hoe kouder de motor, des te langer je moet wachten tot ‘ie op LPG rijdt. Normaliter duurt dat 2 à 3 minuten

De 1.2 verbrandt na het starten eerst benzine en schakelt automatisch over naar LPG. Hier geldt dat hoe kouder de motor, des te langer je moet wachten tot ‘ie op LPG rijdt. Normaliter duurt dat 2 á 3 minuten, dus dat is te overzien. Op LPG voel je de motor vooral in lage toerentallen wel eens pruttelen en schokken, iets wat niet zo is als je op benzine rijdt. Het verschil tussen rijden op LPG en benzine rijdt is dus waarneembaar. Eenmaal op tempo zijn de verschillen verwaarloosbaar en merk je van de 2 pk die je bij het rijden op LPG inlevert eigenlijk niets. De 1.2 produceert 83 pk en heeft een koppel van 110 Nm en daar moet je niet teveel van verwachten. De viercilinder loopt soepel en heeft geen moeite met de slechts 1.063 wegende Corsa, maar kom je buiten de bebouwde kom, dan merk je dat je met een licht gemotoriseerde auto op pad bent. Als je denkt dat je door een tandje terug te schakelen snel kan inhalen dan kom je van een koude kermis thuis. In het hogere toerengebied gebeurt er weinig. Je kunt uiteraard niet teveel verwachten, maar iets meer kracht bij hoge toerentallen zou niet verkeerd zijn.

Niet te veel toeren maken is dus het devies. Dan maak je optimaal gebruik van het blok en uiteraard is dat gunstig voor het brandstofverbruik. Het LPG-verbruik schommelde tussen de 1 op 10,5 en 1 op 12. Hoewel dat natuurlijk niet in de buurt komt van het brandstofverbruik van de veel zuinigere 1.3 CDTi, betaal je slechts 0,61 euro per liter LPG en met een tankvulling kun je bijna 300 kilometer rijden. Nadeel is dus wel dat je vaker moet tanken dan bij een diesel- of benzineauto. De Corsa heeft geen ontsierende vuldop in de bumper, maar een aansluiting achter de tankklep. Het monteren van een verloopnippel is voldoende om LPG te kunnen tanken.

Door niet teveel toeren maken maak je optimaal gebruik van het blok en de brandstof

Rijden in de Corsa is niet alleen voordelig maar ook gewoon prettig. De Opel heeft een fijn afgesteld onderstel, dat voldoende comfort biedt en tegelijk stabiel aanvoelt. De besturing is bij de recente facelift aangepast en voelt goed aan. De Corsa stuurt direct - zonder zenuwachtig te zijn - en licht, maar niet gevoelloos. De handgeschakelde vijfbak laat zich redelijk soepel bedienen, hoewel de pook soms wat stroef van verzet wisselt. Typisch Opel, zullen we maar zeggen.

Besparing

Maakt de LPG-versie de wegenbelastingvrije 1.3 CDTi overbodig? Nee, de belastingvrije dieselmotor mag dan aanzienlijk duurder zijn, hij is ook zuiniger en sterker. Wel overbodig is de 1.2 benzineversie geworden. De LPG-versie kan de 1.2 zonder LPG probleemloos vervangen. De onderhoudskosten van een auto op LPG zijn wat hoger, maar je bespaart fors op brandstofkosten en wegenbelasting of bijtelling. Dat je op LPG rijdt, merk je af en toe aan een stotterend blok. Op dat kritiekpuntje na zie ik geen reden waarom je niet minimaal 13.495 euro bij de Opel-dealer achterlaat voor deze milieuvriendelijke Corsa. Of je moet echt een hekel hebben aan tankstations.