De run op stadsauto’s is nog niet voorbij. De Toyota Aygo draait al sinds 2005 mee en heeft optimaal geprofiteerd van de belastingvoordelen die de overheid geeft op zuinige auto’s. Inmiddels voelt Toyota de hete adem van nieuwe concurrenten in de nek, waardoor de facelift als geroepen komt. Met een opgefriste Aygo hoopt Toyota weer te scoren. Heel toepasselijk testte ik de Dynamic Orange-uitvoering.

Je moet twee keer kijken om de uiterlijke wijzigingen van de Toyota Aygo te ontdekken. De trapeziumvormige ondergrille met geïntegreerde LED-strips is het opvallendst, de achter- en zijkant zijn onveranderd. Voor wie graag opvalt heeft Toyota de kleur Tabasco Orange geïntroduceerd, die in combinatie met de uitvoeringen Comfort Orange en Dynamic Orange leverbaar is.

Oranjesferen

Binnenin zijn evenmin schokkende veranderingen te vinden. Het dashboard en bepaalde kunststoffen zijn nu wat donkerder van kleur, maar de toegepaste kunststoffen zijn dezelfde. Je ziet nog steeds behoorlijk grote delen plaatwerk in het interieur, hoewel dat in deze Dynamic Orange absoluut niet stoort. Diverse elementen – zoals ringen om de tellers en ventilatieroosters – zijn namelijk in dezelfde vrolijke kleur gespoten. Dat doet het in de basis sobere, maar o zo degelijke interieur veel goeds. De oranje kleur is ook terug te vinden op de stoelbekleding, waarvan de middelste baan volledig in oranjesferen verkeert. Het audiosysteem heeft nu een USB-aansluiting en een Bluetooth belfunctie. Dat laatste werkt via een klein schermpje, waarop normaal de radiozender wordt weergegeven. Via de matige luidsprekers is het niet altijd even makkelijk om de persoon aan de andere kant van de lijn goed te verstaan.

Op sommige momenten klinkt de driecilinderroffel best leuk, het is dan bijna alsof je in een sportieve auto rijdt. 

Een groot nadeel van de compacte Toyota blijft de kleine kofferruimte. Dat doen de concurrenten een stuk beter. De 139 liter inhoud van de Toyota is erg beperkt naast bijvoorbeeld de 251 liter van een Volkswagen Up! Voorin de Aygo zit je prima, maar de zittingen zijn aan de korte kant. De lat ligt nu hoger dan in 2005, veel nieuwkomers in dit segment bieden tegenwoordig prima zetels, die in auto’s uit een hogere klasse niet zouden misstaan. De achterbank is na inschikken van de voorste passagiers bruikbaar voor twee personen, al moeten die niet langer dan 1,80 meter zijn.

Schoner

Motorisch blijft de 1.0 VVT-i nagenoeg de oude. De gestroomlijnde motorkap herbergt als vanouds een driecilinder met 68 paardenkrachten, die nu minder CO2-emissie veroorzaken – van 106 naar 99 g/km. Hierdoor veranderde het B-label in het meest groene A-label. Aan de isolatie is niets gedaan, het motortje laat zich nog steeds nadrukkelijk horen. Op sommige momenten klinkt de driecilinderroffel best leuk, het is dan bijna alsof je in een sportieve auto rijdt. De snelheidsbeleving is redelijk en met een (papieren) sprint van 0 naar 100 km/u in 14,2 seconden heb je niet snel het gevoel in een ondergemotoriseerde auto te rijden. De versnellingsbak is voor verbetering vatbaar, de pook laat zich niet altijd even soepel in een andere versnelling leggen – alsof er een weerstand in de bak zit. De bediening van de pedalen gaat zoals bij veel van dit soort stadsautootjes: licht en met weinig gevoel. Het is dan ook moeilijk om zonder cruise control een constante snelheid aan te houden, je trapt het gaspedaal al snel te diep in.

Voorin de Aygo zit je prima, maar de zittingen zijn aan de korte kant

De wegligging is mede dankzij de (in deze uitvoering zelfs lichtmetalen) 14 inch wielen goed en de Aygo voelt soms bijna als een kart. De kleinste Toyota stuurt direct en licht. Hierdoor steek je de Aygo probleemloos in het eerste de beste parkeervak, maar de besturing is op de snelweg niet altijd even prettig. Bij de minste of geringste beweging ben je uit koers. De grote kracht van de Aygo blijft z’n spaarzaamheid. Zonder enige moeite haalde ik 1 op 21,1 en zelfs bij stevig doorrijden – voor zover mogelijk met 68 pk - bleef het gemiddelde hangen op 1 op 17,9. Keurige cijfers, die écht zuinige rijders zullen uitdagen om nog zuiniger te rijden. Wie niet al te veel haast heeft, realiseert eenvoudig 1 op 23 of zuiniger.

Op safe

Je kunt er niet omheen dat de Toyota Aygo alweer een tijdje meeloopt. Tijd die auto’s als de Fiat Panda, Kia Picanto en Volkswagen Up! hebben gebruikt om een flinke stap verder te komen. De facelift heeft ervoor gezorgd dat de mini-Toyota er weer fris bij staat, maar de verjongingskuur kan de leeftijd van de Aygo niet verbloemen. Wel past de opvallende oranje kleur goed bij het speelse uiterlijk. Vooral in het interieur – waar verder weinig werd gewijzigd – zorgt het oranje voor een vrolijk tintje. De Aygo is bewezen betrouwbaar en behoorlijk waardevast. Dus speel je ‘op safe’ en hoef je niet per se in het nieuwste van het nieuwste te rijden, dan doe je met de vernieuwde en vanaf 7.990 euro leverbare Toyota Aygo helemaal niets verkeerd.