De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse kan wel ‘ns het belangrijkste volumemodel van het Stuttgartse merk worden. Terwijl de Mercedes-Benz B-Klasse zowel de vorige A-Klasse als B-Klasse opvolgt is de nieuwe A compleet anders. Geen mini-MPV-achtige met hoge instap meer, maar een vlotte en compacte vijfdeurs hatchback. Een nieuwkomer in het premiumsegment, waar de eveneens verse Audi A3, BMW 1 Serie en Volvo V40 vechten om de gunst van lease-yuppen. Ik ondervond hoe hoog het Mercedes-Benz-gehalte van deze baby-Benz is en zocht uit of ‘ie een plekje verdient in het genoemde rijtje toppers.

Het uiterlijk van de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse maakt in ieder geval de tongen los, veelal positief. Het front is lekker stoer, met een grote ster prominent in de grille. De koplampen worden aan de boven- en binnenzijde geaccentueerd door gave led-verlichting, die mooi afsteekt tegen de donkere behuizing en de donkergrijze lakkleur. Aan de zijkant loopt een fraai lijnenspel, dat door bepaalde lichtinvallen extra geaccentueerd wordt.

Coupélijn

De raampartij heeft een sterke coupélijn gekregen, wat gevolgen heeft voor de instap achterin. De achterkant is een minder sterk punt van het exterieurdesign en valt minder in de smaak. De achterlichten staan een beetje bol, zoals bij de Volkwagen Polo en BMW 1 Serie. Zodra je de (led-)verlichting inschakelt, ogen de achterlichtunits echter meteen een stuk fraaier en bijzonder.

Kevlar-achtig

Het interieur van de nieuwe A-Klasse is van dezelfde topklasse als dat van de nieuwe B-Klasse. Ook hier weer ronde luchtroosters in retro-look, een iPad-achtig multimediascherm en een bijzonder hoogwaardige kwaliteitsindruk à la Mercedes-Benz. Waar je ook kijkt of voelt, nergens laat het binnenste steken vallen. Het dashboard van de testauto is bekleed met een kevlar-achtige structuur, samen met de zwarte hemelbekleding zorgt dat voor een sportieve aankleding. De kuipvormige zetels, zowel voor- als achterin, zitten voortreffelijk. De zijdelingse steun is uitstekend en de zwarte lederen bekleding is met mooie, witte stiksels afgewerkt. Ander fraai detail: de uitsparingen in de geïntegreerde hoofdsteunen zijn in het donker verlicht.

Het interieur is van dezelfde topklasse als dat van de B-Klasse

...wie meer ruimte en gebruiksgemak zoekt neemt een B-Klasse.

Aan het driespaaks stuurwiel vinden je duimen direct de juiste positie. De instelbaarheid van het stuur is voor ieder postuur adequaat. Door de smalle raampartij en het donkere interieur geeft deze A-Klasse je een geborgen gevoel. Je zit vrij laag en die indruk wordt door de hoge raamlijn versterkt. Natuurlijk heeft dit gevolgen voor het zicht rondom, zeker het zicht schuin naar achteren houdt niet over. De ruimte achterin is oké, maar de instap is betrekkelijk krap en de beenruimte beperkt. Toch zijn de praktische tekortkomingen van de A-Klasse eenvoudig te pareren: wie meer ruimte en gebruiksgemak zoekt neemt een B-Klasse.

Een ster op de neus heeft natuurlijk z’n prijs. De nieuwe A-Klasse is leverbaar vanaf 28.995 euro en de diesel begint 1.000 euro later. Het hier geteste exemplaar kost inclusief opties 36.036 euro, niet mis voor een compacte auto. Vergelijk je deze A180 CDI met de instapdiesels van z’n drie directe concurrenten, dan is de Mercedes-Benz het duurst en heeft ‘ie met 341 liter inhoud ook de krapste kofferruimte. “Een Benz verkoopt zichzelf”, moeten ze in Stuttgart gedacht hebben.

Franse genen

Onder de motorkap van deze A180 CDI bevindt zich geen tweeliter Mercedes-Benz-diesel maar een van Renault afkomstige 1.5 DCi. In de A-Klasse levert ‘ie 110 pk en hoewel dat bij het zien van z’n twee uitlaatpijpen vrij armetierig klinkt, blijkt het in de praktijk absoluut voldoende. Hoewel de zelfontbrander zich bij een koude start aardig laat horen en tijdens optrekken ietwat rauw klinkt, is het motorkarakter soepel en beschaafd. Al rond de 1.500 tpm voel je de turbo en beschik je in alle zes de versnellingen over voldoende trekkracht. De transmissie schakelt lekker trefzeker maar is tegelijkertijd licht in de bediening. Met een opkomende koppeling wegrijden is geen probleem en schokvrij schakelen vergt weinig rijtalent. Handig: het start/stop-systeem blijft functioneren als je de bak van neutraal weer in z’n één zet. Zo hoef je alleen nog maar de koppeling in te trappen zodra het verkeerslicht op groen springt.

De A-Klasse geeft het vertrouwenwekkende Benz-gevoel

In de boordcomputer word je aangemoedigd tot een zuinige rijstijl. Drie balkjes beoordelen de bestuurder op evenveel categorieën: accelereren, een vloeiend rijgedrag en uitrollen. Wie een score tussen de 50 en 100 procent realiseert heeft het Nieuwe Rijden goed onder de knie en wordt aan de pomp beloond. Het grootste pluspunt van deze motor komt namelijk bij het tanken aan het licht – iets wat je slechts eens in de 1.000 km hoeft te doen. De Franse genen zorgen met Zeeuwse zuinigheid voor een uitstekend testverbruik van exact 1 op 20.

Superstabiel

Zodra je deze A-Klasse over de eerste rotonde hoekt verrast de zeer directe stuurinrichting en de beperkte stuuruitslag. Hoewel de besturing ‘Mercedes-licht’ aanvoelt, is ‘ie best dynamisch te noemen. Ga je hem richting de grens rijden, dan geeft ‘ie bovendien geen krimp. Zelfs bij zeer hoge bochtsnelheden blijft de A-Klasse zeer stabiel aanvoelen en geeft ‘ie ook het vertrouwenwekkende Benz-gevoel. De keerzijde is het veercomfort, dat allesbehalve aan een Mercedes-Benz doet denken - de A is stevig geveerd. Onregelmatigheden in het wegdek komen duidelijk door, maar de A deint niet en ook een flinke drempel brengt de compacte Benz niet van de wijs.

IJzersterke binnenkomer

De nieuwe A-Klasse maakt indruk, want voor een baby-Benz rijdt en voelt ‘ie zeer volwassen. Hij oogt dynamisch en verrast met dito rijeigenschappen. Mercedes-Benz heeft met de A een ijzersterke binnenkomer in het premium hatchback-segment en kan daarmee hoge ogen gooien. Natuurlijk is de prijs ernaar, maar met deze A180 CDI is het lachend tanken. Voor wie meer ruimte en functionaliteit wenst vormt de B-Klasse een betere keuze, maar de A-Klasse onderscheidt zich in positieve zin. De nieuwe A is in alles anders en gaat het de 1 Serie, A3 en V40 lastig maken.