In het premium C-segment heerst een harde strijd tussen de altijd herkenbare Audi A3, dynamische BMW 1 Serie, gemetamorfoseerde Mercedes-Benz A-Klasse en steengoede Volvo V40. Vergeet echter niet dat Alfa Romeo met haar Giulietta sinds 2010 ambieert om tegen die kostbare modellen op te boksen. In deze test daagt de kakelverse Audi A3 de Italiaan uit om dit in de ring uit te vechten. Weet de nieuwe A3 met zijn nieuwe outfit en vechtlust te winnen of kan de Giulietta tegen dat jonge geweld opboksen?

Op het gebied van design verschillen de Alfa Romeo Giulietta en Audi A3 als dag en nacht, maar toch hebben ze iets gemeen. Beide hebben een bepaalde, bijzondere aantrekkingskracht, voornamelijk bij het vrouwelijk geslacht. De schoonheid van de Giulietta en het statusniveau van de A3 bepalen de aandacht. De rode lak en optionele 18 inch wielen staan de Audi erg goed. Hoewel het ontwerp allesbehalve vernieuwend of spannend is staat er een uiterst fraaie auto. De vier ringen staan synoniem voor succes en dat straal je met deze Duitser uit – ook al zit het ‘tussen de oren’.

Schoonheid en status

De Giulietta is evengoed van fijne opties voorzien, zie de karakteristieke 18 inch wielen en subtiele side skirts onder de auto. Hoewel de Alfa vijf deuren heeft en de Audi drie, geven de verborgen handgrepen van de Giulietta toch enigszins het idee dat je met een sportieve driedeurs rondrijdt. Niks ten nadele van de Audi, maar wat is de Giulietta een plaatje. Zo zie je maar, de ‘oudste’ kan zomaar de mooiste zijn.

En daarvoor hoef je niet eens diep in de buidel te tasten, want momenteel knalt het Italiaanse merk met aantrekkelijke actiemodellen. Dit testmodel is nog met losse opties samengesteld en kost daarmee 36.660 euro, maar momenteel zijn er een Giulietta Limited Edition en Limited Edition Sport leverbaar. De dealer vraagt er respectievelijk 27.500 en 29.950 euro voor. Dan heb je niet alleen een riante uitrusting maar ook de 170 pk sterke MultiAir-turbomotor. De TCT-automaat kost 1.900 euro meer.

Zet je de Giulietta in ‘Dynamic’ dan transformeert ‘ie naar een hyperactieve Badr Hari

De geteste Audi A3 kost – schrik niet – een lieve 49.757 euro maar is van nóg meer lekkernijen voorzien. Toch zal de Audi nooit zo scherp geprijsd zijn als de Alfa, aangezien het basismodel van de 180 pk sterke 1.8 TFSI al meer dan 31.000 euro kost. Bijtellingtechnisch maakt dat de Giulietta enorm interessant, helemaal omdat zowel de handbak als automaat voorlopig nog in de 20 procent bijtellingscategorie vallen. Bij Audi geldt dat enkel voor de S Tronic-automaat, die een meerprijs heeft van 1.480 euro.

Zichtbare verschillen

De meerprijs van de Audi komt niet zomaar uit de lucht vallen, je krijgt serieus waar voor je geld. Het begint een cliché te worden maar materiaalgebruik en interieurafwerking staan op een zeer hoog niveau – vergelijkbaar met de BMW 1 Serie en net iets beter dan de Mercedes-Benz A-Klasse en Volvo V40. Daar kan Alfa Romeo met alle goede bedoelingen niet tegenop, gezien de vele harde materialen die zijn toegepast. Opvallend is hoe laag het A3-dashboard zit en hoe ‘opgeruimd’ het interieur is. Het is een kwestie van smaak maar ik vind het bijzonder fraai. Een mening die mede wordt gevormd door hoe de A3-knoppen ogen en voelen, het hoge bedieningsgemak en de dito overzichtelijkheid. De ronde, speelse ventilatieroosters en de subtiele stroken sfeerverlichting (bij de bekerhouders en speakers) zijn sfeermakers.

Interieur Alfa Romeo Giulietta

Het dashboard van de Giulietta is overduidelijk van een Italiaans sausje voorzien, zo design gericht en met zoveel lef getekend. Dat maakt het binnenste enigszins druk maar het past goed bij de flair van Alfa Romeo. De stoelen ogen fantastisch en zitten al even goed. Toch vind ik de sportstoelen van de Audi een tikkeltje prettiger zitten. De lagere prijs van de Giulietta zie je terug, vooral op detailniveau. Het navigatie- en multimediascherm van de Giulietta oogt minder fraai en heeft een simpel ‘opklapsysteem’, terwijl die van Audi heel ‘smooth’ in en uit het dashboard verdwijnt en verschijnt.

Het scherm zelf is bij Audi niet al te indrukwekkend, dat doen Koreanen inmiddels zelfs beter. Audi biedt daarentegen wel een mooier en groter display aan, tegen meerprijs. De bediening van de Giulietta-audio en -navigatie kunnen niet opboksen tegen de simpele en doeltreffende MMI-bedieningsknoppen van Audi – alle eer dus voor de Duitser. Audio-technisch gezien valt de Giulietta ook door de mand, terwijl Audi het geluid zoals altijd prima voor elkaar heeft. Het 1.207 euro kostende Bang & Olufsen Sound System in ‘mijn’ A3 betekent volop genieten. Man, wat een prachtgeluid komt daaruit.

Interieur Audi A3

Symptoombestrijding

Het is al lang en breed uitgemeten dat de Audi A3 (net als de nieuwe Seat Leon en Volkswagen Golf VII) het nieuwe MQB-platform onder zich heeft. Het platform, in combinatie met het nieuwe onderstel, is iets waarop Audi trots kan zijn. De wegligging is uitstekend en aan grip is geen gebrek. De gereden Ambition-uitvoering heeft daarbij nog een 15 mm verlaagde ophanging, wat de A3 net wat scherper maakt. Daarvoor moet je wel een stukje comfort inleveren, al geldt dat net zo goed voor de Giulietta met sportonderstel. Zo dynamisch als de Giulietta wordt de A3 overigens niet, maar in snelle bochten blijft de Audi-koets keurig vlak en behoudt de Duitser zijn grip. Standaard wordt de A3 dan ook geleverd met het elektronisch gelimiteerde slipdifferentieel, dat de Audi sportiever laat rijden dan zijn voorganger.

De Giulietta is de meest dynamische van de twee. Dat uit zich in een communicatiever onderstel en meer feedback richting bestuurder. Het scherpe randje van de Alfa Romeo is overduidelijk een pluspunt. In vergelijking met de A3 heeft de Giulietta wel een erg gehorig onderstel, dat bovendien niet altijd even comfortabel een put in het wegdek doorgeeft. Bij de Audi is de rust die je tijdens het rijden ervaart zeer indrukwekkend. Ben je een sportieve rijder dan zul je zeker het levendige en sportieve karakter van de Alfa waarderen – de Giulietta biedt simpelweg meer ‘fun’. Feitelijk is de Audi A3 zo goed dat ‘ie daardoor saai wordt.

Als de Giulietta een stoot geeft slaat de A3 ‘m vervolgens een fikse bloedneus

Van beleving is weinig sprake, genieten is het daarentegen wel in de Audi. De besturing kent diverse modi. Die in de meest dynamische stand stuurt nog licht, maar altijd met een keurig en neutraal gevoel. Bij de Giulietta is het een beetje een verhaal apart. De Alfa stuurt beduidend scherper, de besturing voelt echter altijd kunstmatig aan. Het grootste nadeel is de inmiddels welbekende DNA-knop, die drie voorgeprogrammeerde rijstanden heeft. Rij je in ‘Normal’ dan schakelt ‘ie zaken als het elektronische Q2-differentieel uit, wordt de stuurbekrachtiging versterkt en de gasrespons op een laag pitje gezet. Dat maakt de Giulietta wat tam. Zet je ‘m in ‘Dynamic’ dan transformeert ‘ie juist naar een hyperactieve Badr Hari. De reactie op het gaspedaal wordt zeer gretig, maar de automaat met dubbele koppeling wordt vervelend omdat deze dan standaard in de zenuwachtige sportstand staat. Leuk voor even, maar het maakt de Italiaan erg nerveus. De beste remedie is om zelf met stuurflippers te schakelen, maar dat is symptoombestrijding. Bij Audi heb je in Drive Select in ieder geval nog de mogelijkheid om besturing, gasrespons en versnellingsbak individueel, naar eigen smaak in te stellen.

Dubbele koppelingen

De Audi S Tronic is net als de TCT van Alfa Romeo een automaat met dubbele koppeling. De Giulietta heeft zes versnellingen, terwijl Audi er zeven heeft – al verschilt dat per motorisering en aandrijving. Audi heeft bewezen hoe fijn de S Tronic is en deze sequentiële automaat past perfect bij de 1.8 TFSI-benzinemotor. De bak reageert alert, schakelt soepel en heeft weinig bedenktijd nodig. Voor de TCT, die aan de 1.4 MultiAir-turbomotor is gekoppeld, geldt dat niet. De automaat reageert soms wat nukkig en lijkt vaak zoekende naar de juiste versnelling. Aan de motor zelf ligt het niet. Die mag dan 10 pk minder hebben dan de Audi, beide blokken hebben lekker veel kracht. De Audi heeft een gelijk koppel (250 Nm) maar dat staat bij een lager toerental klaar. De A3 is in de praktijk dan ook een stuk sneller dan de Alfa.

De A3 is in de praktijk een stuk sneller dan de Giulietta

Toch heb je in beide auto’s over power niets te klagen. Qua vermogen zijn het zeker geen ‘hot hatches’ maar je bent zonder meer vlotter dan de meeste weggebruikers. Het Italiaanse torretje komt later op gang en verliest in hoge regionen zijn kracht, terwijl de Audi moeiteloos tot het rood doortrekt. Leuk is dat de uitlaten een sportieve brom produceren. Dat geldt vooral voor de Italiaanse uitlaatpijp. Op het gebied van verbruik moet de Alfa Romeo in de A3 zijn meerdere erkennen. De verbruikswaarden liggen behoorlijk uit elkaar. Met een beetje doorrijden noteerde ik 1 op 12,2 voor de A3 en 1 op 9,1 voor de Giulietta.

Meerdere erkennen

Mijn conclusie is glashelder. De Audi A3 is zo goed dat de Alfa Romeo Giulietta moeite heeft om dat niveau te evenaren. Als de Giulietta een stoot geeft slaat de A3 ‘m vervolgens een fikse bloedneus. Naar welk aspect op motor-, transmissie- en rij-gebied ik ook kijk, ronde na ronde verslaat de Audi de Alfa Romeo, tot de laatste uiteindelijk knock-out eindigt. Schoonheid, een sportief onderstel en een scherpe prijs zijn samen niet voldoende om de aanzienlijk betere Audi A3 te verslaan. De Duitser is beduidend sneller, stiller, evenwichtiger en beter gebouwd.