Het grootste voordeel van een auto met zowel een verbrandingsmotor als elektromotor is bekend. Zuinigheid en bijbehorende lage emissie bepalen een lage BPM en dito bijtelling, waardoor succes vrijwel is gegarandeerd. Peugeot en Citroën (PSA) lijken in theorie uitstekende papieren te hebben door hun 2.0 HDi-dieselmotor te koppelen aan hybridetechniek, aangezien een dieselmotor zuiniger is dan een benzinemotor en de elektromotor uitstootvrije kilometers verzorgt. De Peugeot 508 HYbrid4 valt met die techniek in de begerenswaardige 14 procent-categorie, maar zorgt de combinatie van diesel- en elektro-aandrijving ook daadwerkelijk voor een gouden combinatie? In de eerder geteste 3008 waren we nog niet helemaal overtuigd.

In tegenstelling tot andere autofabrikanten hebben alle hybride-uitvoeringen van Peugeot (en Citroën) vierwielaandrijving. In het geval van de Peugeot 508 HYbrid4 niet om de zakensedan het terrein in te sturen, maar om het vermogen te verdelen. De elektromotor drijft namelijk de achterwielen aan, terwijl de dieselmotor de voorwielen in gang zet. Het HYbrid4-principe betekent dus soms voorwiel-, soms achterwiel- en soms vierwielaandrijving. In de praktijk merk je daartussen geen verschil, behalve als je de 200 pk en 500 Nm sterke 508 HYbrid4 over een zandpad jaagt – maar waarom zou je dat willen? Aan de buitenzijde oogt de sedan als gewone 508, enkel een subtiel HYbrid4-logo in de grille maakt de milieuvriendelijke bedoelingen kenbaar.

De hybridetechniek ligt vanwege de achterwielaandrijving onder het bagageruim, die dus kleiner is geworden. Met 359 liter inhoud slonk ’ie 156 liter, maar de achterbankleuning is eenvoudig in delen neerklapbaar. De laadhoogte lijdt onder het accupakket, maar de populaire en praktische 508 SW is er ook als HYbrid4, zij het uitsluitend als stoere RXH. Met een vanafprijs van 50.710 euro is die RXH 13.110 (!) euro duurder dan deze sedan in Blue Lease-uitvoering en dus nauwelijks een alternatief.

Hoofdschuldige

De stoer klinkende 200 pk's systeemvermogen zijn echter nauwelijks voelbaar

Fijn aan Peugeots HYbrid4-techniek is het samenspel tussen dieselmotor en elektromotor. Op geen enkel moment zijn er vervelende schokken voelbaar tijdens het wisselen van aandrijving. Ook het start-/stopsysteem doet zijn werk perfect. De accu wordt bij ‘gas los’ en tijdens remmen opgeladen, op de snelweg zorgt de brandstofmotor daar echter ook voor. Hierdoor is de accu snel weer opgeladen, keerzijde is dat de Peugeot op zo’n moment meer brandstof verbruikt. In de stad haal je veel voordeel uit de hybridetechniek, want dan kun je tot 60 km/u over een redelijke afstand volledig elektrisch rijden. Via het head-up display kun je gemakkelijk zien of je zuinig rijdt, aangezien de cijfers van de snelheidsmeter dan groen oplichten.

Tot dusverre heeft Peugeot de zaken goed voor elkaar, de stoer klinkende 200 pk's systeemvermogen zijn echter nauwelijks voelbaar. Als het moet is de 508 zeker rap, maar als ‘ie een gecombineerd vermogen van 150 pk had gehad, had ik ’t ook geloofd. Hoofdschuldige is de 2Tronic-transmissie, die door lange schakelmomenten en trage reacties de 508 langzamer laat voelen dan zou moeten. Goed, met een normale rijstijl valt er weinig te mekkeren,  maar als je iets meer op het gas staat merk je hoe langzaam de bak nadenkt. Het toerental blijft voor je gevoel te lang in hoge regionen hangen en de transmissie lijkt zoekende naar het juiste verzet. Dat staat een vlotte acceleratie flink in de weg en het voelt vooral ongemakkelijk. Zelfs met een rustige rijstijl blijkt het brandstofverbruik overigens weinig indrukwekkend. Op papier zou de 508 HYbrid4 niet onzuiniger moeten zijn dan 1 op 27, maar in de praktijk schommelt het verbruik tussen 1 op 15 en 17,8. Een enorm verschil en niet efficiënter dan een benzine-hybride als de Toyota Prius of een doorsnee zakensedan met alleen een dieselmotor.

De hybridetechniek ligt vanwege de achterwielaandrijving onder het bagageruim

Afgezien van de transmissie is de 508 HYbrid4 een prettige auto. De wegligging is mede dankzij de oproepbare vierwielaandrijving uitstekend en z’n afwijkende gewichtsverdeling maakt de 508 HYbrid niet anders om te rijden. Je merkt enkel dat de demping wat steviger is dan bij een normale 508, om het extra gewicht van de auto te compenseren. Als inzittende heb je eveneens weinig te klagen. Het interieur ziet er prachtig uit en is opgetrokken uit fraaie materialen. In de cabine is het stil en de auto is ruim zat voor een modaal gezin. De besturing is typisch Peugeot, dus die geeft een enigszins vervelende tegendruk bij het insturen maar verder is er weinig mis mee.

Onvindbare gouden bergen

De ogen van de leaserijder zullen glinsteren bij het zien van het prestigieuze 14 procent-label, maar toch heb ik moeite om de Peugeot 508 HYbrid4 een dikke voldoende te geven. Theoretische cijfertjes ten spijt, deze Fransman is gewoonweg niet echt zuinig. Daarnaast moet je genoegen nemen met een trage semi-automaat, die bij lange na niet het comfort van een conventionele automaat benadert, waardoor je snakt naar een handbak. Op papier zou de 508 HYbrid4 fantastisch moeten zijn, maar de door Peugeot beloofde gouden bergen kan deze ‘groene’ auto niet vinden.