De Volkswagen Golf wordt al generaties lang betiteld als maatstaf in zijn klasse. Nummer zeven staat inmiddels in de showroom en moet deze titel verdedigen. Terwijl de concurrentie ambieert het niveau van de Golf te evenaren, wil Volkswagen uiteraard het beste jongetje van de klas blijven. Aan mij om uit te zoeken of de Golf opnieuw de bakens in het C-segment heeft verzet.

Op uiterlijk vlak biedt de zevende Golf op het eerste gezicht weinig, maar toch zeker goed nieuws. De herkenbaarheid is gebleven, maar op detailniveau werd veel vernieuwd. Waar de zesde generatie nog veel elementen kon uitwisselen met zijn voorganger, daar oogt de Golf VII duidelijk als een nieuw ontwerp. Dit vijfdeurs exemplaar is door zijn ‘veilige’, zwarte lakkleur, heldere LED- en xenonverlichting en fraaie 18 inch wielen een erg ‘dikke’ verschijning. Subtiel aangebrachte chromen lijntjes maken het front optisch breder en voorheen afgeronde vormen zijn nu scherper en hoekiger. Brede C-stijlen maken de achterkant stoer en door de grote wielen en het verlaagde sportonderstel is het alsof je tegen een GTI-uitvoering aankijkt.

Schaalvoordelen

Wat je aan de zevende Golf niet afziet is de toegenomen binnenruimte en het tot 100 kg afgenomen wagengewicht. Beide zijn resultaat van het nieuwe, veelbesproken MQB-platform waarvan de Golf VII als eerste Volkswagen gebruik maakt. Deze flexibel inzetbare bodemplaat zal voor tientallen andere modellen gebruikt gaan worden, omdat er gemakkelijk gevarieerd kan worden met de afmetingen. Dat levert de nodige schaalvoordelen en daarmee kostenbesparingen op. De Golf is binnen het C-segment in elk geval een auto met voldoende binnenruimte, ook achterin. De bagageruimte groeide naar een mooie 380 liter en de dubbele bodem – waaronder ook de hoedenplank kan worden opgeborgen – is een leuke handigheid. Met de rugleuning van de achterbank omlaag is de bagageruimte helaas net niet helemaal vlak.

Deze Volkswagen moet een allemansvriend zijn, die ‘van yup tot grootmoeder’ en ‘van petje tot proleet’ moet voldoen aan de verwachtingen.

Eigen draai

Naast de nieuwe Golf staan ook de nieuwe Seat Leon en Audi A3 op het MQB-platform. Uiteraard geeft ieder merk zijn eigen draai aan de afstelling van de modellen en zoals altijd biedt de Golf een fraai compromis. Deze Volkswagen moet een allemansvriend zijn, die ‘van yup tot grootmoeder’ en ‘van petje tot proleet’ moet voldoen aan de verwachtingen. Opnieuw rijdt de Golf goed, voorspelbaar, redelijk comfortabel en hij nergens steekjes vallen. De 18 inch wielen en het sportonderstel zorgen voor een dynamische nuance, daarnaast valt het iets directer geworden stuurgedrag in positieve zin op. Bovenal heerst er rust in het onderstel, wat wordt gecomplementeerd door de stilte in de cabine. Het is voornamelijk windgeruis dat de stille getuige is van een klasse-ontstijgend goede geluidsisolatie.

Ongekend soepel

Onder de motorkap bevindt zich een 140 pk sterke 1.4 TSI-motor, die op basis van de specificaties een oude bekende lijkt. De boring en slag zijn echter anders en Volkswagen verzekerde mij dat dit een compleet nieuwe motor is, die verder naar achteren en onder een andere hoek is geplaatst, waardoor het zwaartepunt lager en meer naar het midden werd verplaatst. Dat resulteert in een neutraler weggedrag, maar hoe presteert de motor?

Het blijkt weer een juweeltje te zijn, want met een trekkracht van 250 Nm vanaf slechts 1.500 tpm heb je altijd voldoende vermogen in huis om vlot weg te spurten of in te halen. Helaas was de ACT-variant met cilinderuitschakeling ten tijde van deze test nog niet beschikbaar, waardoor ik geen oordeel kan vellen over de loopcultuur als deze 1.4 TSI op twee cilinders draait. Jammer, want de geteste 1.4 TSI met 140 pk (zonder ACT dus) is niet leverbaar in Nederland. Net als bij de lichtere, 122 pk variant is vanzelfsprekend wel de gebruikelijke ‘BlueMotion Technology’ aanwezig. Dat behelst onder meer een vlot functionerend start- en stopsysteem, desondanks bleek de test-Golf niet zo zuinig als beloofd. Een fabrieksopgave van 1 op 20 is simpelweg misleidend als je hooguit 12 kilometer op één liter peut haalt.

Je kunt de deur traploos openen, zonder dat ‘ie ‘doorzwiept’ tegen de auto of muur naast je

Over de DSG-transmissie met dubbele koppeling niets dan lof, die functioneert uitmuntend en spreidt de brede krachtsreserve van de motor prachtig over zeven versnellingen. Het komt zelfs wel eens voor dat de bak juist opschakelt wanneer je gas bij geeft om meer snelheid te maken – illustratief voor de ongekende soepelheid van motor en bak. Daarbij verlopen schakelacties nog onmerkbaarder en naadlozer dan voorheen – wát een verfijnde aandrijflijn. Voor slechts 125 euro extra bestel je de optie ‘Driving Profiles’, vergelijkbaar met Audi’s Drive Select. Altijd doen, want daarmee kun je het schakelgedrag en de gasrespons laten variëren tussen Eco, Normal, Sport en Individual. Voor nog eens 105 euro heb je schakelpeddels achter het stuur, zodat je zelf het heft in handen kunt nemen zonder de pook te gebruiken.

Hoger plan

Bij het opentrekken van de deuren ontdek je meteen een nieuwe handigheid: je kunt de deur traploos openen, zonder dat ‘ie ‘doorzwiept’ tegen de auto of muur naast je. Ik stap in over de verlichte instaplijsten en nestel mezelf achter het stuurwiel, dat evenals de fijn ondersteunde voorstoel over een grote lengte en hoogte verstelbaar is. Het dashboardontwerp borduurt duidelijk voort op dat van vorige generaties, de gebruikte materialen en afwerking zijn uiteraard weer naar een hoger plan getild. Naar Audi-niveau, zo kun je gerust stellen. Zelfs premium C-segment auto’s zoals de BMW 1 Serie en Mercedes-Benz A-Klasse kunnen een voorbeeld nemen aan de klasse en verfijning waarmee het Golf-interieur in elkaar is gezet. De hoogglans zwarte sierlijsten, de met aluminium afgewerkte knopjes en diverse chromen randjes maken er een smaakvol geheel van, maar alle luxe van de 39.480 euro kostende testauto vertekent het beeld wel een beetje.

De tijd zal leren of deze extra barrières een ongewenste uitbouw door het dievengilde zal verhinderen

In deze Highline-uitvoering ontbreekt het je aan niets, maar het is leuk om te weten dat de Golf al vanaf de basisuitvoering een touchscreen heeft. Het beeldscherm van het uitgebreide systeem in de testauto heeft een hoge resolutie, met geïntegreerde functies voor telefoon, audio en navigatie. Het systeem lijkt niet meer zo diefstalgevoelig als het geliefde RNS510 systeem uit de vorige generatie Golf. De computer heeft een andere plek gekregen en het systeem werkt uitsluitend nog met het bijbehorende voertuig. De tijd zal leren of deze extra barrières een ongewenste uitbouw door het dievengilde zal verhinderen.

Wanneer het systeem aanstaat zal de toenaderingssensor je hand detecteren en de icoontjes op de kaart vergroten en een rijtje opties tonen. Een leuke, maar tamelijk overbodige gimmick is dat het navigatiesysteem GPS-informatie van foto’s - die op een SD-kaart staan - kan lezen. Zo kun je met één druk op de knop naar de locatie waar de foto gemaakt is navigeren. Het in- en uitzoomen op de kaart kan net zoals op je smartphone met twee vingertoppen, maar de reactie van het scherm is minder snel.

De cruise control bedien je niet meer met een hendeltje achter het stuurwiel, maar met knopjes op de linkerspaak van het stuurwiel. Door de mysterieus glimmende zwarte bol in de voorbumper zou je deze Golf al gauw aanzien voor een onopvallende surveillanceauto, maar het gaat hier om de radar van de adaptieve cruise control. Op het stuurwiel kun je de (relatieve) afstand tot je voorligger instellen, die overigens automatisch oploopt als je sneller gaat rijden.

Grootste kracht

Het is Volkswagen wederom gelukt om de maat te nemen met de concurrentie. Golf numero zeven is in veel opzichten weer net even wat beter dan de vorige, terwijl die nog lang niet achter loopt. De nieuwste Golf is lichter, daardoor sneller en (op papier) efficiënter. Tevens is ‘ie meer verfijnd en stuurt ‘ie nog een tandje dynamischer. Bovenal is de Golf nog altijd de allemansvriend die alles goed doet, maar zich nergens echt mee onderscheidt. Het zijn vooral de verfijnde aandrijflijn en interieurafwerking die de lat – opnieuw – hoger hebben gelegd. Zelfs zo hoog, dat de Golf ook in de premium-klasse een serieus alternatief is. Noem het saai, maar de Golf is vooral zichzelf gebleven. En dat is juist zijn grootste kracht.