Weet je het nog, toen Jaguar eind 2003 de allereerste foto’s toonde van de X-Type Estate? Een dieselmotor was al heiligschennis voor het merk van Britse adel, maar toen daar nog een stationwagen aan toegevoegd werd waren de liefhebbers pas echt gechoqueerd. Een succes werd ‘t nooit. 8 jaar later verschijnt dan nu de grotere Jaguar XF Sportbrake, niemand die zich er druk over maakt. Grappig hoe iets in korte tijd kan veranderen, de praktische Jaguar is zelfs louter als diesel leverbaar.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat een prachtontwerp is de Jaguar XF Sportbrake! Met zijn ‘Aerodynamic Pack’ en 19 inch wielen toont deze 240 pk sterke Sportbrake zijn spierballen. ‘Live’ komt de auto nog beter tot zijn recht dan op de foto’s en zie je hoe sterk het design van de Sportbrake is. De Jag kijkt sinds de laatste facelift heerlijk agressief voor zich uit en vooral en profil oogt de Sportbrake strak. Met zijn lengte van 4,97 meter is de XF Sportbrake iets langer dan een BMW 5 Serie Touring of Audi A6 Avant.

Praktisch is de XF Sportbrake zonder meer. De Jaguar heeft een ruime kofferbak van 550 liter, al is dat nog respectievelijk 10 en 15 liter minder dan de eerder genoemde concurrenten hebben. Met hendels aan de zijkanten klap je de rugleuningen gemakkelijk omlaag en ontstaat er 1.675 liter bagageruimte. Objecten tot 2 meter lang kun je makkelijk achterin kwijt. De laadvloer is vrijwel volledig vlak en van een tildrempel is geen sprake. Met een slimmere indeling zou het bagageruim wel wat groter kunnen zijn, maar in deze klasse telt comfort en afwerking ook zwaar mee. Toch heeft een eigenaar van een XF Sportbrake weinig te klagen over de beschikbare ruimte. Helemaal niet als je naar de ruimte op de tweede zitrij gaat kijken. Goed, in het midden wil je vanwege de hoge middeltunnel niet zitten, maar achter de voorstoelen zit je perfect. Ik kan met mijn lengte van 1,91 meter uitstekend ‘achter mezelf’ zitten en er is een overvloed aan hoofdruimte, een duidelijk verschil met de XF Saloon.

Grappig hoe iets in korte tijd kan veranderen, de Jaguar XF Sportbrake is alleen als diesel leverbaar.

Haat-liefdeverhouding

Met de cockpit heb ik een soort haat-liefdeverhouding. Hoewel ik in de 18x18-voudig elektrisch verstelbare R-stoelen prima zit, voel ik mij toch wat ‘te groot’ voor de XF. Het interieur omsluit je alsof je in een auto van een klasse kleiner rijdt, waardoor ik bijvoorbeeld (te) dicht met mijn benen tegen de middenconsole zit. Desondanks kan ik het strakke en opgeruimde interieur van de Brit wel waarderen. Op de middenconsole zitten wat knoppen en uiteraard de welbekende omhoogkomende draaiknop voor de automaat, maar verder bedien je vrijwel alles via het grote touchscreen. Helaas heeft Jaguar nog steeds hetzelfde verouderde en omslachtige systeem dat al jaren in de XF zit. Even de airconditioning uitschakelen gaat niet zo makkelijk, daarvoor moet je eerst naar een submenu gaan. Wat betreft graphics wordt de Jag eveneens ingehaald door zijn concurrenten, de grote pixels verraden de leeftijd van de XF. Ook een uitgebreide weergave van informatie tussen de tellers ontbreekt, al toont het display wel pijlen voor de navigatie. Het machtige Meridan Surround Sound System is een kleine pleister op de wond.

Een luxueus gevoel ontstaat door de ‘Jet Suedecloth’ hemelbekleding en het alom aanwezige leder op onder andere het dashboard. Tegelijkertijd vallen enkele afwerkingmissers op. Het aluminium op het dashboard sluit niet overal mooi aan en de zijkanten van de middentunnel en de portiervakken zijn gemaakt van minder fraaie kunststoffen dan je in deze klasse mag verwachten. Toch is de algehele ambiance wel zoals je die verwacht van een Jaguar. De overdaad aan luxe in deze Premium Business Edition met diverse opties zorgt voor de grootste verleiding. De testauto komt met zo’n 10.000 euro aan opties uit op een stevige 88.390 euro.

Ontspannen karakter

Jaguar koppelt al haar motoren standaard aan een 8-trapsautomaat van ZF, zo ook aan de geteste 3,0-liter V6 dieselmotor met 240 pk vermogen en 500 Nm koppel. Er is ook nog een sterkere S-variant leverbaar met 275 pk en 600 Nm. De motor en bak vormen een mooi duo, het samenspel verloopt uiterst soepel. De V6 met twin-turbotechniek laat nauwelijks van zich horen en tezamen met vrijwel onmerkbare schakelovergangen is dat zeer comfortverhogend. Ondertussen accelereert de XF met een lekker tempo weg . Van binnen blijft het mooi stil, je hoort enkel afrolgeluiden van de brede banden. Een beetje gevoelig voor spoorvorming zijn die wel. Trap je de Jaguar op z’n staart volgt de kickdown een beetje traag, maar de XF gaat er vervolgens wel met een flinke snelheid vandoor. Van 0 naar 100 km/u duurt in de XF 7,1 seconden.

In de Dynamic-stand reageert de XF net wat feller op het gaspedaal en blijft de automaat langer in een versnelling hangen. Bovendien is de besturing een tandje zwaarder, wat ik als prettig ervaar. Sturen in de Jaguar gaat in de normale rijstand wat licht en gevoelloos, al past dat wel bij het Britse merk. Met zijn sportieve outfit verwacht je misschien iets meer wat richting BMW neigt maar de besturing doet meer denken aan die van Audi. De schakelpaddles achter het stuurwiel zijn een leuke bonus en reageren adequaat.

De Jaguar is vooral gebouwd om ontspannen te cruisen en daarvoor is ‘ie dan ook zeer geschikt. De achteras is speciaal voor de Sportbrake voorzien van zelfnivellerende luchtvering, die het comfort van de sedan in stand moet houden. De koets blijft stabiel en deint niet na, enkel in bochten helt de Sportbrake wat meer over. Dat heeft uiteraard met zijn afmetingen te maken en het bijbehorende gewicht van 1.880 kg. Sportief sturen moet je maar lekker in een BMW doen, de Jaguar overtuigt meer met zijn ontspannen karakter. Power wanneer je erom vraagt, comfort als een constante factor. Met een normale rijstijl kwam het gemiddelde verbruik uit op exact 1 op 13, wat gezien het krachtpotentieel netjes is. Dit is mede te danken is aan de achttrapsautomaat, die het toerental bij 120 km/u tot slechts 1.500 tpm beperkt.

Charme

Een stationwagon zoals dit concept bedoeld is, dat is de Jaguar XF Sportbrake. De motor-bakcombinatie biedt veel comfort en achterin is er de ruimte die je wenst. Voorin stelt de bewegingsvrijheid, afwerking en het infotainment-systeem teleur, waardoor de Jaguar zich niet helemaal met de Duitse concurrenten kan meten. Toch blijft het een verleidelijk alternatief, want deze auto koop je vooral met je hart. Charme, dat is het sterkste punt van iedere Jaguar. Met de XF Sportbrake is het telkens weer een groot genoegen om van A naar pak-maar-een-letter te zoeven.