Op het gebied van hybrides heeft Volkswagen lang de kat uit de boom gekeken. Na de Touareg Hybrid komt het Duitse merk nu met de meer betaalbare Jetta Hybrid, ‘Die Alternative’ voor de derde generatie Toyota Prius. Voor net geen 30 mille is het geen voordelig substituut, maar daarvoor krijg je wel meer pk’s. Vertrouwde TSI-techniek genereert samen met de elektromotor een flinke 170 pk. Evengoed geniet je dezelfde fiscale voordelen zoals 14 procent bijtelling. Is de hybride van Volkswagen het wachten waard? Tijd voor een review.

Qua rijden onderscheidt de Volkswagen Jetta Hybrid zich in elk geval in positieve zin van de ‘doorsnee’ hybride. In plaats van een atmosferische motor te koppelen aan een traploos ‘joelende’ CVT-transmissie, kiest Volkswagen voor de 1.4 TSI-turbomotor en een automaat met dubbele koppeling. Hierdoor is de rijbeleving een stuk ‘normaler’, het koppelrijke turboblok hoeft maar weinig toeren te maken. De DSG-transmissie zorgt voor naadloze schakelacties en doet daarom nauwelijks onder voor een schokvrije CVT. De ‘elektroboost’ brengt de boel nog rapper op gang en je kunt tot op hoge snelheid (kortstondig) zelfs volledig elektrisch rijden. De fabriek zegt tot 70 km/u, maar in de praktijk kan het wel tot 100 km/u met de wind in de rug of een aflopend wegdek. Een zeer beheerste ‘gasvoet’ is daarbij wel een vereiste.

Utopie

Op de plaats van de toerenteller bevindt zich een Power-meter, die laat zien hoeveel gas je mag geven om ‘ecovriendelijk’ bezig te zijn. Tot 2 op een schaal van 10 tracht de Jetta Hybrid elektrisch te rijden, terwijl het ‘Eco’-gedeelte tot 6 reikt. Onder 0 wordt uitrol- en remenergie geregenereerd (Charge) en boven de 10 krijg de Jetta een ‘Boost’. Wie goed zijn best doet kan mooie verbruikscijfers neerzetten met de Jetta, maar het is even verleidelijk om zijn ruime krachtsreserve aan te spreken. Pijlsnelle inhaalacties zijn geen probleem en je hoeft maar weinig gas te geven om vlot weg te rijden. De koppelrijke aandrijflijn is goed bij de les, met dank aan de elektro- en turbokracht.

In plaats van een atmosferische motor te koppelen aan een traploos ‘joelende’ CVT-transmissie, kiest Volkswagen voor een 1.4 TSI en DSG-automaat 

Bij voluit accelereren laat de Jetta Hybrid zich van een minder verfijnde kant zien, want de motor dreunt er bij hoge toeren flink op los en het opschakelen gaat gepaard met een schokje. Hij gedraagt zich bij vollast net zo luidruchtig als een CVT-hybride die op z’n staart wordt getrapt, maar hoe vaak zul je alle 170 paarden van stal halen? Een stoplichtsprint (0 tot 100 km/u) wordt volgens de stopwatch in minder dan acht tellen geklaard. Dat is sneller dan beloofd, maar de Jetta Hybrid is helaas niet zo zuinig als de fabrieksopgave: 1 op 24,4 is echt een utopie, zeker als de snelweglimiet hoger dan 100 km/u ligt. Bij een afwisselend traject met een rustige rijstijl realiseerde ik niet beter dan 1 op 16,6. Een verzachtende omstandigheid was de maagdelijke kilometerstand, maar een Toyota Prius rijdt met minder moeite makkelijk 1 op 20 – ook op de snelweg. Dat is waar de Jetta Hybrid veel verliest, want met 1 op 15,5 bij 120 km/u moet je wel erg veel elektrische (stads)kilometers maken om nog tot een gunstig gemiddelde te komen.

Een ander punt van aandacht is de vreemde tegendruk van het rempedaal. De techniek wil natuurlijk gebruik maken van de remenergie om de accu’s bij te laden, maar soms reageert de Jetta wel erg progressief op remcommando’s. Bij een gelijkblijvende stand van je voet neemt de remdruk soms toe, waardoor je steeds je voet moet ‘liften’ om gelijkmatig af te blijven remmen. Een irritante eigenschap die niet echt went. Op de motor afremmen is er niet bij, want die wordt bij het uitrollen veelal uitgeschakeld terwijl de DSG-transmissie actief de juiste versnelling klaarzet.

De Jetta Hybrid is leuker om te rijden dan de hybrides van Toyota en Lexus.

Budget-Passat

De Jetta stuurt met de vanzelfsprekendheid van een Golf. Redelijk direct, licht en consistent. De weglegging is even vertrouwd als voorspelbaar als altijd en wordt niet merkbaar nadelig beïnvloedt door het extra gewicht van de accu’s in de kofferruimte, die van 510 liter naar 374 liter slonk. De doorlaadmogelijkheid bleef daarbij behouden, maar een flinke bult verhindert een vlakke laadvloer. Voor de inzittenden zou je de Jetta kunnen betitelen als een budget-Passat, want hij biedt opvallend veel binnenruimte. De beenruimte achterin is uitstekend, de hoofdruimte wordt beperkt door de aflopende daklijn. Dat ‘budget-karakter’ lees je af aan het materiaalgebruik, dat voordeliger overkomt dan in een Golf. De bekende bedieningselementen zoals de knopjes op het stuur en het multimedia komen niet goedkoop over, maar het afwerkingsniveau van dashboard en deurpanelen is vergelijkbaar met dat in een Polo en dat strookt niet helemaal met de aanschafprijs van minimaal 30 mille. De bovengemiddeld lange Nederlander vindt op de stoelen wel een fijnere zitpositie dan op die van de populaire Toyota Prius. De Duitser troeft de Japanner af met langere zittingen en een over grotere afstand verstelbare stoel.

Geslaagde combinatie

De Jetta Hybrid is geen zuinigheidswonder, maar is leuker om te rijden dan de hybrides van Toyota en Lexus. Deze Volkswagen rijdt meer als een normale auto en dankzij de grote krachtsreserve houdt de koppelrijke motor zich eigenlijk altijd koest. Het soepele samenspel van de TSI, DSG en hybridetechniek is zeer geslaagd. Helaas is het voordeel aan de pomp voor particulieren niet bijster groot, maar de zakelijke tankpashouder zal deze 14 procent bijtellende Volkswagen enthousiast omarmen. De Jetta is verder een pragmatische auto met de binnenruimte van een Passat en de afwerking van een Polo. Voor de nuchtere Nederlander die van doorrijden houdt is de Jetta Hybrid ‘Das Auto’.