Begin 2009 lanceerde Mercedes-Benz de laatste generatie E-Klasse, maar die werd meteen ‘oud’ toen BMW een jaar daarna zijn nieuwe 5 Serie voorstelde en Audi in 2011 met een nieuwe A6 kwam. Daarom moderniseerde het Stuttgartse merk zijn populairste model al na twee jaar. Mercedes-Benz verving toen bijvoorbeeld de antieke vijftraps automaat door een 7G-TRONIC en voorzag de E-Klasse van luxueuzere interieurdetails. Niet overbodig, want ten tijde van zijn introductie kreeg de E-Klasse op voornoemde aspecten – volledig terecht – kritiek. De échte facelift volgt nu, waarmee de E-Klasse klaarstaat voor een nieuwe levensfase. Meer dan 1.000 testkilometers geven hernieuwde inzichten.  

Meteen valt het nieuwe front met ‘traditioneel’ gevormde koplampen op, waarmee het bekende ‘vier-ogen-gezicht’ uit het Mercedes-Benz-gamma verdwijnt. Althans, op het eerste gezicht. De dagrijverlichting bestaat namelijk uit dubbele, vloeiende LED-stroken aan weerszijden van de grille, waardoor heel subtiel contouren van vier ‘koplampen’ ontstaan. Over de grille gesproken: als Avantgarde (meerprijs: 2.323 euro) en AMG krijgt de E-Klasse een ster in de grille, andere uitvoeringen houden ‘m traditioneel op de motorkap.

Opvallend is dat de ‘Ponton-vouw’ in het achterspatbord is verdwenen, waardoor de E een ‘jongere’ uitstraling krijgt. De test-E-Klasse is overigens niet alleen uitgevoerd in Avantgarde-trim, maar tevens voorzien van een AMG-pakket. Dat betekent (onder meer) een stoerdere voorbumper met chromen lijsten, bredere sideskirts en vijfspaaks 18 inch AMG-velgen. En het moet gezegd worden: gespoten in het Mercedes-Benz-typische Iridiumzilver en uitgerust met AMG-styling heeft de E-Klasse zo bijzonder veel ‘stance’.      

Sportief-technologisch

Binnenin wordt een Avantgarde-rijder verwelkomd in een sportief-technologische atmosfeer, bepaald door aluminium inleglijsten, witte tellers en een driespaaks stuurwiel. Heel anders is het Elegance-interieur, dat met houten panelen en een klassiek, vierspaaks stuurwiel vooral warmte oproept. Het dashboarddesign is ondanks een nieuw ingedeelde middenconsole en geretoucheerde luchtroosters nauwelijks anders, het zijn vooral verfijndere materialen en andere kleurstellingen die een rijker gevoel dan voorheen oproepen. Nog altijd is de afwerking niet op A6- en 5 Serie-niveau, getuige de constatering dat het dashboard niet helemaal evenwijdig aansluit op het portier. Het lijkt een kleinigheid, maar dit verwacht je niet van een auto die minimaal 45.900 euro moet kosten – helemaal niet als het kentekenbewijs ‘Mercedes-Benz’ vermeldt.

En het moet gezegd worden: in het Iridiumzilver en uitgerust met AMG-styling heeft de E-Klasse bijzonder veel ‘stance’.     

De middenconsole wordt sinds de facelift opgeleukt met een analoog klokje, met daarin hét kenmerk van Mercedes-Benz: de driepuntige ster. Geslaagd is het Becker-navigatiesysteem, dat bij het 2.795 euro kostende Ambition-pakket behoort. De Becker-navigatie vormt een prima alternatief voor het duurdere Comand-systeem, hoewel de kaartweergave eenvoudig is. De bediening is dat echter ook en dat is positief. Het interieur van de E-Klasse heeft toch al geen handleiding nodig, alles verloopt intuïtief.

Deze sedan biedt aan vier volwassenen een prima zitplaats. De AMG-sportstoelen zitten prinsheerlijk, geven veel zijdelingse steun en zijn uitstekend verstelbaar – en dat terwijl bijvoorbeeld verlengbare zittingen ontbreken. Achterin is aan knie- en hoofdruimte geen gebrek en de kofferruimte is groot zat. Met een vierkant gevormde bagagebak van 540 liter vinden Samsonites probleemloos hun plek. Wie het Easy Pack bestelt krijgt bovendien een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. Het is ietwat sneu dat hiervoor moet worden bijbetaald. De achterklep opent overigens met een druk op de sleutel, maar het sluiten gaat minder soepel. Het kofferdeksel moet nadrukkelijk worden aangetrokken, anders schiet ‘ie niet in het slot.              

Koppelaspect

Naast wijzigingen aan exterieur en interieur, voorzag Mercedes-Benz zijn E-Klasse ook onderhuids van allerlei nieuwigheden. Het belangrijkste huist onder de motorkap: een nieuwe instapmotor. De 1,8-liter turbomotor werd vervangen door een 2,0-liter grote turbomotor, voorzien van Piëzo-injectoren en meervoudige benzine-inspuiting. Het vermogen bleef met 184 pk gelijk, maar het koppel nam (in combinatie met de 7G-TRONIC-automaat) toe naar een tussen 1.200 en 4.000 tpm gereedstaande 300 Nm. In het dagelijks verkeer betekent dat een ‘instapmotor’ die zich uitsluitend als zodanig manifesteert doordat ‘ie de voordeligste mogelijkheid vormt een E-Klasse te bezitten.

Door het brede koppelgebied trekt het blok gedecideerd, deze Benz zet zomaar 200 km/u op de snelheidsmeter en de 7G-TRONIC maakt efficiënt gebruik van de Nm’s. Dat betekent opschakelacties tussen 2.000 en 3.000 tpm, waardoor er een serene kalmte in het interieur ontstaat. Wie meer vraagt wordt geconfronteerd met een rauwige motorklank van de normaalgesproken fluisterstille E 200 en het ‘hikje’ dat de automaat zo af en toe tijdens gangwissels laat voelen bewijst dat de 7G-TRONIC niet meer niet de meest moderne transmissie is.

Opvallend is dat de ‘Ponton-vouw’ in het achterspatbord is verdwenen

Het verbruik is met gemiddeld 1 op 12,3 alleraardigst, een met 1 op 14,4 afgelegd deeltraject laat zien dat het nog beter kan. Helemaal als je bedenkt dat deze E 200 met slechts 16 kilometer op de teller werd opgehaald. In het instrumentariumscherm zie je de behaalde eco-score. Doordat deze E voorzien was van een 212 euro kostende 80 liter-brandstoftank – standaard is 59 liter - liet de boordcomputer op een bepaald moment een royale actieradius van 1089 kilometer zien – niet verkeerd voor een benzineauto. 

Passender

Het voor de Avantgarde 15 mm verlaagde Direct Control-onderstel wordt met het AMG-sportpakket nóg een tandje strakker. Een stevig aanvoelende afstemming van veren en dempers is het gevolg, op oneffen wegdek zelfs straf, maar oncomfortabel wordt het nooit. Daarvoor is de ophanging simpelweg te goed uitgebalanceerd. Ongelooflijk hoe neutraal deze W212 in bochten ligt, van overhellen is nauwelijks sprake. Hoge bochtsnelheden zijn geen probleem en je kan zelfs opvallend lekker ‘hoeken’. Ergo: qua wegligging zet de gefacelifte E-Klasse een stap voorwaarts. Ondanks een nieuwe stuurinrichting bleef de besturing ‘Mercedes-Benz-licht’ en ontvangt daarom het predikaat ‘sportief’ niet. En dat is helemaal geen punt, want de fluisterstille rijervaring, de harmonieuze onderstelafstemming en het bij 120 km/u slechts 2.200 tpm draaiende motorblok maken een benoeming tot ‘cruiser’ veel passender.      

Sterren zullen stralen

Het siert Mercedes-Benz Nederland dat men niet helemaal losging op de 74 pagina’s tellende prijslijst, want de geteste E kost 59.499 euro en heeft ‘slechts’ 13.599 euro aan opties. Daarvan nemen de Avantgarde-trim, het AMG-sportpakket, de 7G-TRONIC-automaat en het Ambition-pakket het leeuwendeel voor rekening. ‘Overbodigheden’ zoals elektrisch verstelbare stoelen, rij-assistenten, een supersterke motor en een adaptief onderstel heeft deze testauto niet. En dat is leuk, want het bewijst dat deze E-Klasse ook in de basis een fantastische auto is. Het herziene, smaakvolle interieur voelt luxueuzer dan voorheen, maar haalt niet de bouwkwaliteit van andere Duitse topmerken. Terwijl de 7G-TRONIC-automaat merkbaar veroudert, doet de nieuwe, hoogmoderne instapmotor nooit naar meer vermogen verlangen. De E-Klasse is fluisterstil, heeft een uitgebalanceerd onderstel en geeft continue het onbetaalbare gevoel in een soeverein automobiel te rijden. De ster straalt weer terecht op de E-Klasse.