De Citroën DS3 staat synoniem voor trendy. Het spraakmakende design heeft inmiddels vele harten weten te veroveren en is met recht het meest succesvolle DS-model van het Franse automerk. Om dit succes te prolongeren is er nu de DS3 Cabrio, die na een uitgebreide test nóg leuker blijkt te zijn.

De voorloper van de Citroën DS3 Cabrio – de C3 Pluriel – had een eigenaardig, maar vooral onhandig daksysteem. Net als bij de DS3 kan het afroldak inclusief achterruit open, maar bij de Pluriel kunnen ook de dakstijlen gedemonteerd worden voor een écht cabriogevoel. Dat zijn echter zulke grote onderdelen, dat je ze wel thuis moet laten. Een plotselinge regenbui zou gegarandeerd je dag kunnen verpesten. De DS3 Cabrio heeft een simpeler systeem, dat – niet geheel toevallig – lijkt op dat van de Fiat 500C. Met een druk op de knop gaat het canvasdak automatisch tot aan de achterruit open. Houd je daarna de toets langer in, dan vouwt het dak met de achterruit als een harmonica ineen.

Zonnetje op je bol

In de praktijk zul je dat laatste niet vaak doen, om verschillende redenen. Ten eerste belemmert het opgestapelde dak het zicht naar achteren, ten tweede wordt het windgeruis vanaf 70 km/u al snel vervelend. Daarnaast blijft de achterruit na het sluiten van de kofferklep omhoog staan. Zodoende zal je telkens weer op de knop boven de voorruit moeten drukken om het stoffen dak met achterruit (opnieuw) te laten zakken. Met 245 liter is het bagageruim nog prima bruikbaar en lever je slechts 40 liter in ten opzichte van de reguliere DS3, maar de toegang is krap. Bijzonder is dat achterklep verticaal naar boven toe opent en als het ware voor de achterruit schuift.

Cabrio-achtigen hebben een soort vertederende werking op mensen, alsof ze zojuist een puppy hebben gezien.

Gedurende de testperiode was het ouderwets wisselvallig weer maar gelukkig wel met paar dagen zon. Met alle plezier laat ik het canvasdak tot aan de achterruit afrollen. Je zit nog enigszins geborgen door de raamstijlen maar met zoveel open ruimte heb je al gauw het zonnetje op je bol. Het leuke aan deze auto is hoe voetgangers en fietsers op je reageren. Cabrio-achtigen hebben een soort vertederende werking op mensen, alsof ze zojuist een puppy hebben gezien. Cuteness overload! Boven de 120 km/u wordt open rijden iets minder leuk, want het windgeruis voert de boventoon en af en toe klappert de wind door de auto heen. Bij lagere snelheden is windgeruis ‘gewoon aanwezig’, wat dan juist weer de charme van het open rijden benadrukt. Met gesloten dak hoor je meer buitengeluiden dan met een normaal stalen dak, maar dat moet je voor lief nemen.

Speels, zonder echt sportief te zijn

Rijden in de compacte Citroën is en blijft vermakelijk. De besturing is licht en redelijk direct voor het type auto, maar mist wat gevoel. Neemt niet weg dat je – in combinatie met het open dak – veel plezier beleeft in de DS3 Cabrio. De Citroën laat zich prettig in bochten plaatsen en voelt speels aan, zonder echt sportief te zijn. Om de vaart erin te houden levert de 1.6 THP-turbomotor een prettige 155 pk. In een vlotte 7,4 seconden tikt de DS3 vanuit stilstand 100 km/u aan en hij zou een topsnelheid kunnen bereiken van 212 km/u – doe dat laatste vooral niet met open dak. De soepelheid van dit inmiddels bekende blok is geweldig, een turbogat is nauwelijks voelbaar en dankzij korte slagen van de zesbak voelt ’t al gauw sportief aan.

Vanaf 1.400 tot 4.000 tpm is het maximale koppel van 240 Nm volledig beschikbaar, maar de vierpitter komt eigenlijk pas echt los vanaf 2.000 tpm. Dan spurt de DS3 er lekker vandoor en klinkt bovendien best aangenaam. De dubbele uitlaat bromt er lekker op los. Het prettige aan dit THP-blok is dat je met gemak 70 km/u kunt rijden in de zesde versnelling zonder dat je power tekort komt. De korte versnellingsbakverhoudingen zorgen ervoor dat je schakellui kunt rijden met de Citroën. Het gemiddeld verbruik dat rond de 1 op 12 en 1 op 13 schommelde is zoals verwacht, gezien het stadskarakter van de auto en zijn prestaties.   

Windgeruis benadrukt de charme van het open rijden

Op de bok

Met mijn bovengemiddelde lichaamslengte zit ik wel een beetje op de bok en daardoor is mijn zitpositie niet ideaal, maar als je wat kleiner van stuk bent dan zit je prima in de DS3. De sportstoelen inclusief leder en stoelverwarming (1.075 euro) bieden prettig steun en maken het binnenste van de Citroën net wat chiquer. Ze passen prima bij het aantrekkelijk gestileerde interieur. Wel jammer dat er niet één fatsoenlijke bekerhouder te vinden is. Achterin is het zoeken naar beenruimte, voorin moet je dus een beetje inschikken. 

De  155 pk-motor komt altijd met de duurste Sport Chic-versie, dus lekker veel luxe en mooie 17 inch wielen onder de fraaie koets. Daar hangt wel een aardig prijskaartje aan, want de 1.6 THP is er vanaf 29.630 euro en dat is best veel geld. Inclusief opties kost deze testauto 33.390 euro, onder andere een uitgebreid audiosysteem en lederen bekleding zijn verantwoordelijk voor de meerprijs. Een dichte DS3 is exact 2.800 euro voordeliger, wat – wederom niet geheel toevallig – hetzelfde prijsverschil is tussen een Fiat 500 en 500C. Het fraaie ‘monogramma canvasdak geweven in Jacquard DS-logo motief in twee contrasterende grijstinten’ (ik citeer de brochure) kost slechts 400 euro. Afhankelijk van de lakkleur kun je verder nog kiezen tussen een zwart of blauw stoffen dak. De goedkoopste DS3 Cabrio met 1.2 VTi 82 pk in Chic-uitrusting kost 19.490 euro.

Veel plezier

Ondanks het wisselvallige weer heb ik veel plezier beleefd aan de nieuwe Citroën DS3 Cabrio. De DS3 zag er altijd al super ‘cute’ uit, met open dak en het zonnetje op je bol is deze Française nog leuker. De bereikbaarheid van de kofferruimte en het zicht naar achteren  met neergeklapte achterruit laten te wensen over, maar gelukkig kun je helemaal zelf bepalen tot hoever je het canvasdak open wilt hebben. De meerprijs van 2.800 euro ten opzichte van een normale DS3 is fors, maar niet onoverkomelijk. Feit is dat je een leuke, in dit geval pittige en fijne cabrio-achtige hebt die je iedere dag het ‘Route du soleil’-gevoel geeft.