Geld kan maar één keer worden uitgegeven. Zeker in ons ‘geen-cent-teveel’-landje wordt iedere euro omgedraaid, zodat we het maximale uit onze financiën halen. Daarom moet een auto in Nederland maximale tegenwaarde bieden. Die tegenwaarde wordt meestal bepaald door een hoge restwaarde, fiscale voordelen en het ‘veel voor weinig’-principe. Met de nieuwe Space Star introduceert Mitsubishi een auto die – op papier – aan deze eisen voldoet. Deze autotest wijst uit wat daarvan in de praktijk overblijft.    

Door z’n prijsstelling van tussen de 8.790 en 14.990 euro lijkt het alsof de Mitsubishi Space Star concurreert met bijvoorbeeld een Kia Picanto, Toyota Aygo en Volkswagen up! Wie vervolgens naar afmetingen kijkt, ziet dat deze Japanner aanmerkelijk groter is dan de genoemde stadsauto’s en richting B-segment-modellen zoals de Ford Fiesta of Nissan Micra kruipt. Die lage prijs is gedeeltelijk verklaarbaar doordat de Space Star in Thailand wordt gebouwd. Het openen van een deur of achterklep geeft daadwerkelijk blijk van een voordelig karretje: de Space Star voelt ‘blikkerig’ en de achterklep valt zonder weerstand in het slot.

Op designgebied zet de Space Star geen nieuwe maatstaven. Een Aygo smoelt guitiger en de Mitsubishi heeft allerminst het charisma van een Picanto, maar deze testauto staat er met z’n blauwe kleur en 14 inch lichtmetalen wielen alleraardigst bij. Er zijn al Mitsubishi-dealers die de Space Star middels een ‘wrap’ een Outlander-achtige neus geven, waardoor de stadsauto een heldhaftige uitstraling krijgt. Het zijn vooral de vreemde verhoudingen die ‘m smalletjes doen lijken, maar de hoge carrosserievorm zorgt voor een enorme binnenruimte. Bovendien openen de forse portieren onder een hoek van bijna 90 graden, voor een comfortabele instap.  

Met vier volwassenen een Space Star bevolken zorgt niet meteen voor uitspraken als ‘wat zitten we gezellig tegen elkaar aan’.     

Veel ruimte, veel spullen

Hoe ruim mag ‘ie dan wel niet zijn, die Space Star? Nou, met vier volwassenen een Space Star bevolken zorgt niet meteen voor uitspraken als ‘je knieën drukken in m’n rug’ en ‘wat zitten we gezellig tegen elkaar aan’. De hoofdruimte is zowel voor- als achterin meer dan toereikend, de knieruimte is voor een dergelijke auto bovengemiddeld. Klein grut als waterflesjes, sleutels en een smartphone vinden hun plek in een van de vele opbergvakjes, onder handbereik. De bagageruimte krijgt eveneens extra punten, hoewel de tildrempel vrij hoog is. Met 235 liter inhoud gaan er probleemloos een boodschappenkrat en een kratje bier in de Space Star, waardoor de achterbank niet hoeft worden neergeklapt. Uiteraard kan dat eventueel in twee ongelijke delen, hetgeen functionaliteitspunten oplevert.

Zoals gebruikelijk bij dit soort auto’s is het dashboard opgetrokken uit hard materiaal, maar mede door het leuke vormenspel en (mat)chromen accenten ziet het interieur er netjes uit. De prettige stoelen en de stortvloed aan comfortvoorzieningen doen soms zelfs even vergeten dat deze Mitsubishi een prijspakkertje is. Mijn testauto had weliswaar het hoogste uitrustingsniveau met climate control, lederen stuur en pookknop, lichtmetalen velgen, keyless entry (!) en een multimediaysteem met navigatiesysteem en achteruitrijdcamera, maar airconditioning en elektrische bedienbare ramen en spiegels zijn snel standaard op een Space Star. De Space Star is dus niet alleen scheutig met ruimte, de Japanner heeft ook een veelomvattende uitrusting. Enigszins opvallend: cruise control bestellen is onmogelijk. Het multimediasysteem verdient extra aandacht, want die installatie overstijgt het (prijs)niveau van deze auto. Het systeem functioneert intuïtief, heeft een fraaie kaartweergave en een feilloze Bluetooth-carkit.  

De hoge carrosserievorm zorgt voor een enorme binnenruimte

Soepel, licht en gemakkelijk

De Space Spar wordt geleverd met twee driepitters: een 71 pk sterke 1,0-liter en een 80 pk leverende 1,2-liter. Wie een CVT-automaat wenst, krijgt automatisch een 1.2 en dat levert een prima combinatie op. De CVT heeft geprogrammeerde trappen, waardoor het typerende CVT-gejoel beperkt blijft. De driepitter draait enthousiast toeren, klinkt geestdriftig en maakt van de Space Star een pittig karretje. Deze automaat verhoogt het comfort aanzienlijk en laat de driecilinder bij 120 km/u slechts 2.500 tpm draaien. Met een gemiddeld testverbruik van 5,8 l/100 km (1 op 17,2) zet de Space Star een mooie prestatie neer, hoewel de beloofde 4,1 l/100 km ver buiten bereik ligt.

Een groot minpunt van de Space Star is zijn besturing. Dat is dermate licht dat je bijna het gevoel krijgt dat er ergens in de installatie iets is afgebroken – ieder contact met de voorwielen lijkt verdwenen. Overdreven gesteld krijg je nauwelijks het idee dat je ingestuurd hebt. Enig rijplezier ontbreekt überhaupt. De Space Star helt in bochten sterk over, hij gaat op het binnenste voorwiel hangen en in een vlotte bocht liggen kermende banden meteen op de loer. Desondanks valt het onderstuur nog best mee, waarmee de Space Star een veilig en redelijk neutraal weggedrag laat zien. De Mitsubishi is kinderlijk eenvoudig controleerbaar. Het onderstel is overduidelijk afgestemd op comfort, waardoor de Space Star soms wat week aanvoelt. Het soepele onderstel en de relatieve rust in de auto hebben tot gevolg dat langere ritten geen beproeving worden.

Maling hebben

De Mitsubishi Space Star heeft een aantal belangrijke voordelen. Alle varianten zijn tot 1 januari 2014 wegenbelastingvrij, de auto biedt riante binnenruimte en z’n prijsstelling is scherp. Maar bij Mitsubishi’s nieuwe stadsrakker horen tevens een aantal kanttekeningen. De Space Star stuurt gevoelloos en biedt geen enkel randje rijplezier. Het feit dat deze Mitsubishi op veel fronten bevestigt dat ‘ie een voordelige keuze was, kan je als vervelend ervaren. En die confrontatie met besparen hoeft niet meer, zo bewijzen andere auto’s in deze prijsklasse. Wie daaraan maling heeft, koopt met de Space Star een praktische auto met prima uitrusting, een vinnige aandrijflijn en een prettig rijcomfort.