De tegenstelling tussen oud en nieuw geld vormt een mooie analogie voor het duel tussen de nieuwe Range Rover en Mercedes-Benz GL-Klasse. Oud geld zit al sinds generaties in de familie en is door de jaren heen vergaard. Land Rover begon ooit als fabrikant van functionele terreinwagens, maar stond tevens aan de wieg van het segment der luxe terreinwagens en brengt inmiddels de vierde generatie Range Rover – een auto die zijn strepen ruimschoots heeft verdiend. Nieuw geld is daarentegen altijd snel verworven en laat zich minder leiden door tradities en oude gewoontes. Hetzelfde geldt voor Mercedes-Benz, dat sinds de vorige GL graag een graantje meepikt in de SUV-topklasse. En deze nieuwe GL mag én wil gezien worden, zeker in deze opvallende AMG-trim. De Mercedes-Benz straalt succes uit, de Range Rover zelfvertrouwen. Een dubbeltest in de Duitse Eifel mag uitwijzen aan welke geweldenaar je oude of nieuwe geld het beste besteed is.

Zelden bestormen we met zo’n dik zwart glimmend duo de Duitse Autobahn. Beide auto’s dwingen op hun eigen manier respect af. De enorme Mercedes-Benz heeft een ‘KGB-uitstraling’ die medeweggebruikers intimideert. Zijn getinte ramen rondom en corrupt grote wielen geven hem een controversiële uitstraling, waar zowel rappers als Russen van zullen smullen. Bestel diezelfde GL in het donkerrood, zonder AMG-pakket en een maatje kleinere wielen en er staat ineens een vriendelijke gezins-SUV.

Vergeleken met het vorige model veranderde vooral de aanblik van de koplampen, werd er hier en daar een golvend lijntje toegevoegd en zijn de achterlichten nu bijna egaal rood. Het lijkt om een grondige facelift te gaan maar er staat toch echt een compleet nieuw model. Het totaalplaatje doet erg Amerikaans aan en dat is geen toeval, want voor dat land is deze auto ontworpen en in dat land wordt ‘ie gebouwd.

De Range Rover oogt een stuk gedistingeerder, maar daarmee niet minder indrukwekkend. Hier zie je meteen dat je met de nieuwste generatie te maken hebt. Met zijn scherpe LED-sculpturen aan de voorzijde oogt ‘ie zeer modern en zijn silhouet is beter gestroomlijnd dan dat van zijn voorganger. De basisvorm bleef gelijk en toch werd alles anders. Er is ook meer keuze in aankleding, waarbij spiegels, dak en zijsleuven in contrasterende lakkleuren kunnen worden besteld.  Zo volledig in het zwart zou het een passende dienstauto voor de Britse inlichtingendienst MI5 kunnen zijn. De luxe Land Rover is met modder op de zijkant nog steeds mooi, de GL kan beter schoon blijven om zijn sterallures te behouden.

De luxe Land Rover is met modder op de zijkant nog steeds mooi.

Functionaliteit en finesse

Binnenin tekenen zich eveneens duidelijke verschillen af. De zevenpersoons ‘Benz’ scoort vooral op binnenruimte en functionaliteit. De Range Rover behaagt maximaal vier personen, omdat de vijfde zitplek niet echt volwaardig is. Achter het stuur van de Land Rover zit je als op een troon, met de karakteristieke armsteuntjes en zachte zetels met kussentjes in de hoofdsteunen. Het tweekleurige leder op dashboard, deurpanelen en meubilair is prachtig afgewerkt en geeft een chique ambiance. In de GL zit je dieper, de zitpositie lijkt op die van een grote stationcar of cross-over. De donkere aankleding geeft een geborgen gevoel. Dat geldt achterin nog sterker omdat de donkergetinte ramen ’s nachts zowat al het zicht naar buiten wegnemen. Dat geeft een veilig en onaantastbaar gevoel, terwijl je door het grote glasoppervlak van de Range Rover juist duidelijk gezien wordt – of je dat nu wilt of niet.

Het dashboard van de GL is eenvoudiger van opzet en behoorlijk logisch qua bediening. Het design leunt sterk op dat van de kleinere ML en de afwerking is uitstekend, hoewel de finesse van de Range Rover mist. De Britten gebruiken net wat mooiere materialen en bieden meer hightech voorzieningen. Waar de Mercedes conventionele, analoge klokken heeft, daar heeft de Range Rover digitaal geprojecteerde tellers. Voor de bediening van de navigatie is er een centrale draaiknop, de Range Rover heeft een touchscreen. Wanneer je muziek aanzet brengt de Britse SUV ook nog eens een prachtige, heldere klanken ten gehore, terwijl de audio-installatie van de GL een vrij doffe bas heeft.

Het donkerbruine leder van de GL brengt geeft met de zwarthouten decoratielijsten een klassiek luxegevoel, maar de Mercedes-Benz scoort voornamelijk op functionaliteit. Iedere passagier heeft één of zelfs twee bekerhouders tot zijn beschikking en de derde zitrij is elektrisch en in twee delen opklapbaar. Zelfs een volwassene kan daar heel behoorlijk zitten en komt eerder been- dan hoofdruimte tekort. De instap verloopt heel soepel doordat de tweede zitrij zich met weinig krachtinspanning laat neerklappen. In de vijfzitsconfiguratie biedt de GL meer bagageruimte (680 liter) dan de Range (550 liter), maar dat was op basis van de buitenmaten (respectievelijk 5,12 en exact 5 meter) ook te verwachten.

De Range Rover heeft een soepelere aandrijflijn dan de Mercedes-Benz GL

De Range Rover pleziert zijn achterpassagiers nu meer dan voorheen, door een forse toename van beenruimte. Zoals gezegd is de middelste zitplaats bedoeld voor het ondergeschoven kindje, maar links en rechts zit je minstens zo goed als voorin. Bij de Range Rover zijn de stoelen achterin te koelen en te verwarmen, een optie die Mercedes-Benz niet levert. Dat geldt ook voor een elektrisch verstelbare achterbank en ‘softclose-portieren’. Het zijn details als deze die de Range Rover een echte butler op modderlaarzen maken.

Kwieker en efficiënter

Beide heerschappen treden aan met 3,0-liter grote zescilinder diesels, die met 258 pk exact hetzelfde vermogen leveren. Uiteraard gekoppeld aan een automatische transmissie, die in de Mercedes zeven en in de Land Rover zelfs acht trappen telt. De TDV6-motor van de Land Rover lijkt op papier iets minder soepel, met 600 Nm bij 2.000 tpm tegenover 620 Nm bij 1.600 tpm voor de GL 350 BlueTEC.

In de praktijk blijkt het tegenovergestelde waar te zijn, want de aandrijflijn van de Range Rover reageert soepeler en alerter op commando’s van je rechtervoet. Met dank aan twee turbo’s en een extra versnelling pakt ‘ie altijd goed op en verlopen schakelacties feilloos. De Range Rover is bovendien duidelijk de stilste van de twee en je hoort eigenlijk nauwelijks dat er een dieselmotor aan het werk is. De GL klinkt daarentegen zwaar, heeft een lomere gasrespons en komt met zijn enkele turbo trager en later op gang. De automaat van de Benz schakelt soepel, maar niet zo schokvrij als die van zijn Britse tegenstrever. De spreekwoordelijke duw in je rug lijkt (door het turbogat) groter, maar de Range Rover neemt met gemak afstand. Beide terreinauto’s sprinten in 7,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, maar op tussensprints legt de zwaardere Benz (2.355 kg) het duidelijk af tegen de kwiekere Range Rover (2.266 kg).

Op het vlak van rijdynamiek scoort de GL beter dan de Range Rover.

De verbruiksverschillen tonen een vergelijkbare score. 1 op 9,5 is voor zo’n grote Mercedes-Benz-terreinwagen niet slecht, maar Land Rover laat zien dat het beter kan en doet gemiddeld 1 op 10,8. Bij 120 km/u draait de Brit met slechts 1.700 tpm in de achtste versnelling 250 tpm minder dan de GL. Op lagere snelheden toont de boordcomputer van de Range Rover lagere verbruikswaardes, wat het beeld bevestigt dat zijn aandrijflijn net wat efficiënter is.

Asfalt strelend

Op het vlak van rijdynamiek scoort de GL beter dan de Range Rover, door je meer bij het rijden te betrekken. De grote Mercedes ligt voor zo’n zware ‘bak’ erg goed op de weg en stuurt heel behoorlijk. De luchtvering van de Duitser kan in Comfort of Sport worden gezet, maar die laatste stand voegt enkel onrust op korte oneffenheden toe. De Range Rover heeft eveneens een luchtgeveerd onderstel en glijdt nog zachter over het wegdek, alsof ‘ie het asfalt streelt. Hij stuurt wat zwaarder, maar ook afstandelijker. Door z’n kleinere formaat is de Range Rover ook wendbaarder en de koets beter te overzien. Een achteruitrijdcamera helpt je bovendien, terwijl die optie niet op de GL zit.

Wanneer je het asfalt verruilt voor grover terrein, dan moet de Benz al gauw zijn meerdere erkennen in de Range Rover. Het ‘Terrain-Response2’ heeft tal van rijstanden, die verschillende soorten ondergronden herkent, waardoor de elektronica  de optimale wijze van aandrijving kiest. Belangrijker nog is dat de Range Rover in de basis al een stuk terreinwaardiger is door zijn korte overhang voor een achter. Zeker wanneer je de luchtvering in de hoogste stand zet is een veel grotere aanrijdhoek mogelijk en door de flink langere veerwegen verliezen de wielen niet zo makkelijk het contact met de ondergrond als die van de Mercedes-Benz.

Heer en meester

De nieuwe Range Rover en Mercedes-Benz GL verschillen op vele niveaus en niet in de laatste plaats qua prijs. De Range Rover is in de basis zo’n 30 mille duurder, maar het gat tussen deze testauto’s is (inclusief opties) net geen 12.000 euro. Dat prijsverschil wordt voor een deel goedgemaakt door enkele voorzieningen die de GL niet heeft. De Land Rover is zijn meerprijs zeker waard en het is dan ook niet moeilijk om hem als winnaar aan te wijzen. De GL pleziert met zijn rijdynamiek en interieurruimte, maar op alle andere fronten is de Range Rover heer en meester.