De Cross Country-modellen van Volvo hebben een bijzondere aantrekkingskracht. In Nederland zijn deze modellen bijzonder populair en jaren later gebruikt nog zeer gewild. De nieuwe V40 Cross Country is de voordeligste XC ooit. Voor 2.000 euro extra krijg je stoer uiterlijk vertoon en een grotere bodemvrijheid. Wetende dat de ‘gewone’ V40 een fijne auto is, maakt deze Cross Country-uitvoering mij erg nieuwsgierig. Tijd voor een uitgebreide autotest op een plek waar deze crossover zich helemaal thuis voelt, de Zwitserse Alpen.

De Volvo V40 Cross Country biedt ten opzichte van de V40 in het kort een 4 centimeter hogere instap en een robuuste uitstraling.Het bovendeel van de carrosserie wijkt niet af van de koets van de normale V40, het is de onderzijde die zorgt voor een ‘outdoor-look’. De voorbumper geeft het front een agressief en eigenzinnig tintje. De verticale dagrijverlichting in de hoeken van de voorbumper draagt daar zijn steentje aan bij. Aan de zijkant krijg je op een Cross Country wat meer ongespoten kunststof, die je naar keuze (meerprijs 1.195 euro) kunt laten afwerken met aluminiumkleurige skidplates.

Niet voor grof terrein

Cross Country staat bij Volvo doorgaans gelijk aan comfort. Dat is bij de V40 Cross Country een ander verhaal, Volvo claimt dat deze uitvoering net zo dynamisch rijdt als zijn ‘gewone’ broertjes. Na een retourtje Zwitserland kan ik dat met overtuiging beamen. Hij doet wat rijgedrag niet onder voor de rest van het V40-gamma. Toch had ik stiekem gehoopt op wat extra comfort want korte oneffenheden worden vaak stevig doorgegeven. De V40 Cross Country helt in bochten nauwelijks meer dan de reguliere V40. Drempels pakt het onderstel daarentegen perfect, door de iets langere veerwegen kan je met hogere snelheid over slechte wegen rijden. De besturing is nagenoeg gelijk aan die van de conventionele V40; direct, met een fijn gevoel maar een tikkeltje afstandelijk.

Voor de Autobahn voldoet deze besturing uitstekend, bij snelheden boven de 200 km/u voelt de V40 Cross Country nog erg vertrouwd aan en lijkt hij volledig in zijn element. De optionele adaptieve cruise control is een uitkomst op lange snelwegritten, het werkt nog verfijnder dan voorheen. Het systeem remt zeer geleidelijk af en herkent doormiddel van stuurbewegingen en de richtingaanwijzer dat je van rijstrook wil wisselen. Hierdoor remt het systeem niet meer abrupt af voor voorliggers. Doordat het systeem actiever ‘meekijkt’ rijdt dit erg relaxed.

Volvo claimt dat deze uitvoering net zo dynamisch rijdt als zijn ‘gewone’ broertjes. Na een retourtje Zwitserland kan ik dat met overtuiging beamen.

De 177 pk sterke D4 dieselmotor is ruim bemeten voor de 1.404 kg zware V40 Cross Country. In het schakelgedrag valt meteen op dat de Geartronic-automaat (meerprijs 5.000 (!) euro, grotendeels BPM)  alerter reageert dan in oudere Volvo’s. Hij doet precies wat je verwacht, dus vlot opschakelen en het toerental zo laag mogelijk houden. Wanneer je het volledige vermogen aanspreekt is de bak goed bij de les en schakelt ‘ie terug naar het juiste verzet. De krachtige acceleratie gaat gepaard met het karakteristieke vijfcilindergeluid, dat meer op de achtergrond treedt dan voorheen. Wie denkt dat een Cross Country altijd AWD heeft, zit ernaast. Sterker nog, alleen de T5 Geartronic (de sterkste benzinevariant) beschikt standaard over vierwielaandrijving terwijl deze optie op andere motoren niet eens leverbaar is. Gelukkig kan de V40 zijn 177 pk en 400 Nm koppel via de voorwielen goed kwijt op het asfalt. Tijdens de trip kwam het gemiddelde verbruik uit op 1 op 15, wat keurig te noemen is gezien de hogere Autobahn-snelheden. In Nederland kwam 1 op 18 zelfs even in beeld, wat in de buurt zit van de opgegeven 1 op 19,2.

Door de grotere bodemvrijheid heb je meer mogelijkheden om eens een onverharde weg te pakken. In combinatie met winterbanden kom je in de Zwitserse Alpen een heel eind. Zodra het terrein echt grof wordt, moet de voorwielaangedreven D4 rechtsomkeert maken. Dan is vierwielaandrijving simpelweg onontbeerlijk. Op onverharde wegen waarvan de ondergrond niet al te modderig is, bewijst de opgehoogde V40 Cross Country zeker zijn meerwaarde.

Ruimtelijk gevoel

Binnenin verschilt de Cross Country weinig met de conventionele V40. Uniek is de optie om voor tweekleurig leder te kiezen. Het dashboard en de binnenruimte zijn volledig gelijk aan die van andere V40’s. Deze Summum-uitvoering is de meest complete en beschikt standaard over veel luxe. Zo zit je op leder, kun je de billen verwarmen met stoelverwarming en kijk je in het hele interieur tegen fraaie aluminiumafwerking aan. De testauto heeft houtafwerking op de middenconsole, dat past goed bij de uitstraling van het model. Het optionele panoramadak (1.160 euro) zorgt voor veel lichtinval en een ruimtelijk gevoel in het interieur. Helaas kan het dak niet geopend worden en is er geen normaal schuifdak leverbaar. Op de lange rit naar de Zwitserse Alpen heeft het Volvo-meubilair zich (weer) bewezen, de stoelen zitten voortreffelijk en bieden een goede steun.

De nieuwe V40 Cross Country is geen directe concurrent voor bijvoorbeeld de Audi Q3 of BMW X1. Deze Cross Country moet je zien als een uitvoering van de V40, een cross-over op basis van een hatchback. De meerprijs van 2.000 euro voor deze Cross Country-uitvoering is dan ook een stuk lager dan wat je betaalt voor bijvoorbeeld een XC70 (6.000 euro), die op meer punten verschilt van de V70.

Prijsbewust

De combinatie van de D4 Geartronic in de V40 Cross Country is bijzonder fijn. De motor en bak maken het totaalplaatje compleet. Helaas is dit voor de Nederlandse markt een niet zo interessante motorvariant. In de Summum-uitvoering met alle opties kost de testauto maar liefst 55.335 euro, en dat is erg veel geld voor een compacte crossover. De meerprijs van 5.000 euro voor de automaat (dankzij ons uitstootgerelateerde BPM-stelsel) speelt hier een grote rol in. Ben je prijsbewust en bestel je een D2 Summum, dan heb je voor 35 mille een net zo complete auto en geniet je (als zakelijke rijder) ook nog van 20 procent bijtelling.