De opmars van gelikte ogende vierdeurs sedans in het C-segment is in volle gang. Mercedes-Benz haakt hier geheel in eigen stijl op in, door de populaire CLS als inspiratiebron te gebruiken voor de nieuwe CLA. Op basis van de A-Klasse, maar door z’n ‘coupé’-looks een prachtig gelijnde auto om te zien. De CLA is naar goed voorbeeld ontworpen, maar of deze compacte vierdeurs coupé meer dan een mooi plaatje is moet blijken tijdens deze rijtest.

Met dubstep in radiocommercials en de dikst uitgevoerde CLA op creatieve wijze uitgelicht op billboards is Mercedes-Benz duidelijk op zoek naar een nieuwe doelgroep. Ik denk dan al gauw aan jongvolwassenen in een stoere auto, die zich niet laten associëren met het klassieke Benz-gevoel. Oftewel, een imagoverandering. Dat klinkt prima, maar deze testauto weerspiegelt amper dat beeld. Het overal getoonde optiepakket met AMG-bumpers mist de CLA niet zozeer, wel een fatsoenlijke set wielen. Dit fraai gelijnde model verliest z’n impact met deze standaard 16 inch exemplaren, die naast hun bescheiden formaat qua ontwerp weinig tot de verbeelding spreken. Het is als een prachtig schilderij omlijsten met een plastic frame – dat ‘heurt’ niet. Mercedes biedt maar liefst acht smaken prachtige 18 inch wielen aan, maar zelfs een nette set 17 inch zou al een hele verbetering zijn.

Verder zijn de reacties – terecht – lovend over het ontwerp van de baby-CLS. De krachtige belijning imponeert en de luxueuze uitstraling overtuigt. Ten opzichte van de A-Klasse heeft de CLA een afwijkend gezicht, zo is de voorbumper anders gevormd en zijn de koplampen opnieuw gestileerd.

Met beide benen op de grond

Als vierdeurs coupé heeft de CLA (raam)stijlloze portieren en een sierlijk aflopende daklijn. Dat laatste beïnvloedt de hoofdruimte achterin nadelig en samen met de beperkte beenruimte en krappe instap biedt de CLA niet meer ruimte dan een willekeurige coupé. De ‘extra’ portieren zijn een voordeel, maar achterin zitten is voor volwassenen geen pretje. In de A-Klasse is dit overigens niet veel beter. De kofferbak heeft daarentegen een grote laadopening en is met 470 liter ruim bemeten.

Schoonheid mag blijkbaar wat kosten.

Eenmaal plaatsgenomen geeft de CLA – net als de A-Klasse – een geborgen gevoel en het zicht schuin naar achteren is vrij matig. Het interieur is erg aantrekkelijk om te zien en bovendien keurig afgewerkt. De CLA is optioneel te voorzien van een fraaie lederen bekleding bovenop het dashboard en de portierpanelen. De testauto is echter een bescheiden standaarduitvoering en blijft met beide benen op de grond staan. De materiaalkeuzes zijn prima, maar de harde kunststofdelen onderaan het dashboard doen minder luxe aan dan die in een Audi A3 of BMW 1 Serie. Ondanks de vanafprijs van 32.495 euro (180 BlueEfficiency) moet je bijbetalen voor onder andere cruise control en automatische airconditioning en dat valt tegen. ‘Onze’ CLA komt uit op 37.654 euro. Slik! Voor een kleine 2.500 euro meer rijd je ook een hele nette C 180 Avantgarde met achterwielaandrijving en meer binnenruimte. Schoonheid mag blijkbaar wat kosten.

Warm mes door boter

De test-CLA is voorzien van de instapmotor met 122 pk en 220 Nm koppel, dat breed uitgesmeerd is tussen 1.250 en 4.000 tpm. Dankzij de turbo die de 1.6 benzinemotor aanjaagt heb je gevoelsmatig meer power dan in werkelijkheid het geval is. Helemaal onderin en bij weinig gas geven voelt de motor wat loom en is het bovendien een beetje stoeien met de gevoelloze koppeling, maar eenmaal op toeren is de CLA opvallend rap. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u doet ‘ie dan ook in een respectabele 9,9 seconden en een topsnelheid van 190 km/u is netjes. De vierpitter loopt opvallend rustig en produceert nauwelijks geluid. De uitstekende geluidsisolatie completeert de rustgevende rijbeleving. Als je erom vraagt presteert de CLA bijzonder gretig maar door z’n afwachtende houding bij rustig wegrijden prikkelt ‘ie niet zo.

De reacties op het ontwerp van de Mercedes-Benz CLA zijn lovend

Standaard is de CLA 180 gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en die gaat als een warm mes door de boter - met weinig gevoel dus, maar wel zonder enige aarzeling. Het koppelen en schakelen gaat wat afstandelijk, maar dat werkt samen met de stilte aan boord wel rustgevend. Het verbruik na een lange rit bleek een aangename verrassing. Gemiddeld scoorde ik 1 op 15,3.

De vering van de CLA is vrij zacht maar de demping is daarentegen hard. Hierdoor worden korte oneffenheden nauwelijks gefilterd, terwijl de  Duitser in bochten toch licht helt. In bochten stelt de voorwielaangedreven CLA overigens niet teleur, er is lekker veel grip en de voorwielen reageren vrij direct op je stuurcommando’s. Alleen rond de middenstand is de besturing nogal gevoelloos. Wellicht dat bredere banden en een sportonderstel voor een consistenter rijkarakter kunnen zorgen.

Deels uniek

Heeft Mercedes-Benz met de CLA een unieke auto in het C-segment? Ja en nee. Wat betreft design absoluut. De testauto komt in deze standaarduitvoering met 16 inch wielen niet echt lekker uit de verf, maar dat is simpel op te lossen met het aankruisen van de juiste opties en pakketten. De CLA overtuigt met z’n goede wegligging, hoewel de algehele rijbeleving enigszins afstandelijk is. De soepele bediening, de stilte aan boord en een bescheiden brandstofverbruik zijn prettig, maar nieuwe maatstaven zet de CLA niet en dat is jammer. Louter op het vlak van design kan ‘ie de concurrentie aftroeven, maar daarvoor betaal je wel een forse prijs. Met de toevoeging ‘BlueEfficiency’ vallen de CLA 180 (benzine) en 200 CDI (diesel) in de 20 procent bijtellingscategorie en daarmee komt de baby-CLS op de radar van een grote groep (young) professionals. De CLA koop of lease je vooral ‘voor de mooi’. Hij is tussen de reguliere hatchbacks en sedans een verademing voor het straatbeeld.