Voor wie er nog geen Mini naar hartenlust was, is er nu de Paceman. Een combinatie van de terreinachtige Countryman en de sportieve Mini hatchback. Een Mini koop je niet per toeval, maar met emotie. Daarom valt de Paceman net als alle andere Mini’s lekker op. Maar voor wie is dit model bedacht? Ik ga met het snoepje van de reeks  – de Cooper S – op pad, om te ontdekken of de Paceman een waardevolle aanvulling op het Mini-gamma is.

Het is Mini weer gelukt een nieuwe niche te vinden. Een driedeurs versie van de Countryman was te simpel, dus werd het een coupé-achtige. Of zoals Mini hem zelf noemt een ‘Sports Activity Coupé’. Met zijn schuin naar achteren aflopende daklijn en oplopende heuplijnen heeft de koets een sportief design. De grote druppelvormige achterlichten lijken op die van geen enkele andere Mini. Dit zorgt er mede voor dat de Paceman zich duidelijk onderscheidt.

Het ‘British Racing Green’ is traditioneel voor een klassieke Mini, op een nieuwe kom je het maar zelden tegen. Het staat de Paceman erg goed, zeker in combinatie met het zwarte dak en 18 inch wielen. Een Cooper S uitvoering ziet er standaard al een stuk ‘dikker’ uit dan de normale Cooper. Zo heeft de voorbumper grote luchtinlaten en is er aan de achterzijde een uitlaat aan beide zijden. Op de achterklep is een flinke verzameling letters en een gigantisch Mini-logo geplakt. Je kunt er niet omheen dat het een Mini Paceman Cooper S betreft.

Op de achterklep is een flinke verzameling letters en een gigantisch Mini-logo geplakt.

Ruime vierzitter

Het interieur biedt je als toegevoegde waarde een hogere zit en meer binnenruimte dan de normale Mini. Hoe groot zijn die verschillen dan? De Paceman is ook een vierzitter, maar met aanmerkelijk meer been- en hoofdruimte dan in de compacte Mini. Daar profiteren vooral de achterpassagiers van. Er zijn twee volwaardige zitplaatsen die afgescheiden worden door een rails met bekerhouders. Deze zijn tevens te voorzien van allerlei andere leuke accessoires, zoals een telefoonhouder of een extra opbergvakjes. De testauto is voorzien van een panoramadak, wat de hoofdruimte beperkt. Langere mensen zullen met hun kruin de dakhemel raken, maar met een gemiddeld postuur zit je prima. Het is uiteraard wel een hele klim, omdat de Paceman maar twee (grote) deuren heeft. Als je een nog praktischere (vijfdeurs) Mini wilt met een derde zitplaats achterin, dan kom je bij de grotere Countryman uit. De kofferbak van de Paceman biedt 330 liter bagageruimte, prima voor een auto van dit formaat. Door de hoekige vorm is de ruimte praktisch en schuif je grote voorwerpen zo naar binnen. Als je de achterbank neerklapt ontstaat er helaas geen vlakke laadvloer maar je beschikt wel over een forse 1.080 liter bagageruimte.

Het dashboard is nagenoeg gelijk aan dat van de Countryman. Je kunt voor andere kleuren en inlegstrips kiezen, maar daarmee zijn de verschillen wel genoemd. De testauto heeft een volledig zwart (lederen) interieur, in combinatie met pianolak inleg. Door de speelse vormen in het interieur komt het niet saai over. Het materiaalgebruik kan op sommige plaatsen beter, de onderkant van het dashboard is van harde en krasgevoelige kunststof gemaakt. Dat had in deze ‘premium compact’ wel beter gekund. Door de hogere zitpositie stap je gemakkelijk in, wat de Paceman ook voor jeugdige ouderen geschikt maakt. Daarnaast heb je ook een goed overzicht over de weg, Behalve naar achteren dan, want de grote C-stijlen beperken het zicht.

De grote achterlichten van de Paceman lijken op die van geen enkele andere Mini.

Genieten geblazen

De hitsige, 184 pk sterke turbomotor heeft ook in de Paceman Cooper S zijn plekje gekregen. Ik reed met de handgeschakelde versie, zonder ALL4-vierwielaandrijving. Wat geen nadeel is, want de Mini-zesbak schakelt strak. In de normale stand voelt de Paceman Cooper S beheerst, maar krachtig aan. Je hebt genoeg reserves voor handen, waarmee hij als het moet lekker wegsprint. Je voelt een behoorlijke duw bij stevig accelereren. Schakel je twee tandjes terug en geef je een flinke dot gas, dan gaat de Paceman er met een lekkere brom vandoor. Is het je allemaal niet vlot genoeg en vind je de gasrespons te loom, dan schakel je met een druk op de klassieke tuimelschakelaar de optionele ‘Sportstand’ in. De motor reageert dan een stuk directer op het gaspedaal en bij het schakelen hoor je lekkere ploffen uit de uitlaten komen. Dat is letterlijk en figuurlijk genieten geblazen!

Ondanks het ontbreken van ALL4-vierwielaandrijving, kan de Paceman – mede door zijn brede banden - zijn vermogen op de voorwielen goed kwijt. In Nederland is 4WD vrijwel overbodig, nog los van de forse meerprijs van 4.000 euro. Het is een leuke optie als je vaak op wintersport gaat of ergens in de bergen woont. Door de extra bodemvrijheid kom je op een onverharde weg ook behoorlijk ver als dat moet - zolang het pad maar niet al te glibberig is. Hoewel de Paceman drempels met speels gemak verslindt, valt het comfort op slecht wegdek toch tegen. Het Cooper S onderstel is behoorlijk hard, zeker in combinatie met het standaard sportchassis van de Paceman. De Countryman kan je ook zonder bestellen. De grote wielen met platte banden dragen evenmin bij aan het comfort. Daar staat wel een flinke dosis rijdynamiek tegenover, want ondanks zijn hoge bouw helt de Paceman nauwelijks over in bochten. Het is net als andere Mini’s een leuk speeltje als je over bochtige wegen stuurt. De besturing is zeer direct en lekker zwaar en maakt het rijplezier compleet. Als je echt de grens opzoekt merk je dat je met een wat hogere en zwaardere (1.280 kg) Mini op pad bent.

Het voordeel van de kleine 1,6-liter turbomotor is dat het verbruik binnen de perken blijft. Zelfs met veel ‘fun’-kilometers, werd het verbruik niet slechter dan 1 op 10. Onder normale omstandigheden is een verbruik van rond de 1 op 13 reëel en dat is keurig voor zo’n auto.

Speeltuin

De nieuwe Mini Paceman Cooper S is een leuk en hitsig type, dat zich ook netjes kan gedragen. Er is nu voor (bijna) iedereen een Mini maar de Paceman is ook een beetje voor iedereen. Hij biedt van alles wat. Wanneer je de sport-knop inschakelt verandert het karakter van de auto je rijgedrag. De openbare weg wordt een fictieve speeltuin vol rij- en stuurplezier. De Paceman is evengoed geschikt voor alledag, door de extra ruimte voor bagage en achterpassagiers is ‘ie praktischer dan de normale Mini. De Paceman Cooper S biedt vanaf 35.695 euro het meeste plezier voor je geld, want vierwielaandrijving (4.000 euro) en een automaat (5.000 euro) kun je prima achterwege laten. Dat geld kun je beter besteden om ‘m mooi aan te kleden, dan heb je voor 43.695 euro net zo’n leuke en complete Paceman als deze testauto.