Ik houd van geschiedenis. Traditie. Historie. Daarom is het heerlijk dat uitgerekend ondergetekende een van de meest traditierijke auto’s mocht testen: de zevende oplage van de Volkswagen Golf GTI. Na een kleine twee miljoen geproduceerde Golfs GTI verdubbelt deze generatie het aantal pk’s van de mythische Golf GTI uit 1976. Inderdaad, de nieuwste GTI uit Wolfsburg levert 220 pk. Met het 1.500 euro kostende Performance-pakket worden zelfs 230 paardjes geleverd en doorbreekt de GTI de magische 250 km/h-grens.   

Dat klinkt fantastisch, maar die 250 km/u haalt de Volkswagen Golf GTI uitsluitend als handgeschakelde Performance, terwijl onderhavige GTI een DSG-automaat heeft en dat maakt ‘m 248 km/u snel. En ik meld ’t maar meteen, die 2 km/u lagere topsnelheid lever ik graag in voor die uitnemende automaat met dubbele koppeling. Maar goed, eerst maar eens een uiterlijke analyse.

Een Golf is gewoon een nette auto en als GTI heeft ‘ie extra showpotentie. Een bumperkit met geprononceerde voorspoiler en een diffuser met aan beide zijden een verchroomde uitlaatpijp, donkere achterlichten, een stoer achterspoilertje en smaakvolle GTI-ornamenten bij de voorportieren – het maakt duidelijk dat hier niet zomaar een Golf TDI staat. Enige manco’s: de rode grillelijst loopt door in de koplamphuizen en de achterwielen staan nogal ver naar binnen. Het eerste is potsierlijk en het tweede wordt verholpen via een setje ‘spacers’ van – pak ‘m beet – tuner Abt. Erg gaaf overigens, die 19 inch Santiago-velgen (1.162 euro) onder de test-Golf. Daarmee staat de GTI kraniger op zijn poten dan met standaard 17 inch GTI-sloffen. En bovendien: flinke wielen onderstrepen de grotere Performance-remschijven en bijbehorende rode remzadels met GTI-logo. Daarmee vertraagt de Golf GTI fabelachtig en het rempedaal reageert lekker ‘bijterig’.

Je dirigeert de GTI als een hete hatchback en met grenzeloos veel grip over een kronkelende Alpenpas.

Welvaartslichamen

Instappen in een Volkswagen voelt als het spreekwoordelijke thuiskomen. Zo’n Golf-interieur steekt uiterst solide in mekaar, voorbeeldige materialen worden gebruikt en de functionaliteit is uitmuntend. Bedieningspanelen zitten precies daar waar je ze verwacht, knoppen zijn binnen no time duidelijk en vier mensen vinden een royale zitplaats. In de GTI worden voorpassagiers verwend met zogenaamde topsportstoelen, die enerzijds rekening houden met welvaartslichamen en inzittenden anderzijds vastklemmen tijdens fanatiek stuurwerk. Voor de volledigheid: met een bagageruimte van 380 tot 1.270 liter heeft een GTI uiteraard evenveel ruimte voor koffers als andere Golfjes.    

‘t Is misschien overbodig om te melden, maar ook de zevende Golf GTI heeft die typerende GTI-ruitjesstof. Vanzelfsprekend is een combinatie van deze stof en alcantara leverbaar, evenals een volledig lederen interieur. De kosten daarvan? Respectievelijk 692 en 1.823 euro. Een Golf GTI begint bij 33.690 euro en ‘beginnen’ is precies het juiste woord, want de gigantische optielijst lonkt. Niet eens zulke overdreven extra’s als het Performance-pakket, een adaptief onderstel, een DSG-transmissie, achterportieren, forsere wielen, xenonverlichting en het magnifieke multimediasysteem ’Discover Pro’ maken deze testauto bijna 47 mille duur.    

Erg gaaf, die 19 inch Santiago-velgen onder de test-Volkswagen Golf GTI

Eerder regel dan uitzondering

Na het verplichte schrijfsel over het ex- en interieur ga ik eindelijk doen wat je met een GTI wilt doen: rijden! Via een ‘ouderwetse’ contactsleutel komt de 2,0-liter TSI tot leven en de eerste teleurstelling is een feit, want vorige GTI’s met 2.0 TSI ronkten stoerder. Maar dan komt de aap uit de mouw, want deze GTI is voorzien van het 958 euro kostende Dynamic Drive Control en daarmee wordt naast motorkarakter en –geluid, tevens ondersteldemping, stuurbekrachtiging en het sperdifferentieel ingesteld. Een sperdifferentieel? Ja, een GTI Performance heeft een mechanisch sperdifferentieel, waardoor de motorkrachten optimaal verdeeld worden tussen beide aangedreven voorwielen. Zet de GTI in ‘sport’ en de vierpitter klinkt aanmerkelijk opzwepender en reageert sneller op gaspedaalbewegingen. De DSG schakelt vliegensvlug terug, laat de 230 pk sterke turbomotor gewillig toeren maken en een niet-aflatende acceleratie is het gevolg. Een 0-100 km/u-tijd in 6,4 seconden spreekt boekdelen. 

‘Flipperen’ kan uiteraard, maar de assertieve DSG maakt die mogelijkheid eigenlijk onnodig, omdat de combinatie ‘TSI en DSG’ zowat perfect is. Sturen doet de GTI in de sportstand lekker zwaar, maar nooit krijgt de bestuurder het gevoel dat hij direct contact met de voorwielen onderhoudt. Het sperdifferentieel is een zeer waardevolle toevoeging, want die techniek sleurt de GTI iedere bocht uit. Zelfs in korte bochten kan je fanatiek gasgeven en ontstaat nooit onderstuur. Daarbij helt de GTI nauwelijks en dirigeer je ‘m als een hete hatchback en met grenzeloos veel grip over een kronkelende Alpenpas. Wie vervolgens over snelwegen terugrijdt, zet zijn Golf GTI in ‘eco’ of ‘comfort’ en rijdt soepel en relaxed richting einder. Snelheden van 200 km/u zijn voor een Golf GTI eerder regel dan uitzondering, want het gemak waarmee zulke snelheden behaald worden maakt indruk, evenals de stilte die tot op hoge snelheden wordt bewaard. Let wel: het gaat hier over een C-segment-auto! Dat de topsnelheid van 248 km/u met 5 km/u verschil niet wordt bereikt krenkt de eer van deze GTI, maar een testverbruik van 1 op 10,8 over dynamisch bereden testroutes is buitengewoon acceptabel.     

Multitalent   

De Volkswagen Golf GTI is traditiegetrouw een allrounder en daaraan verandert deze zevende generatie GTI helemaal niets. Ruimte voor vier personen en hun spulletjes, comfortabel en dociel voor dagelijks gebruik, maar scherp en snel als ’t moet – de Golf VII GTI is een perfectionering van de aloude Golf GTI-deugden. Meer betrekking bij het rijgedrag en meer feedback vanuit de auto hadden ‘m afgemaakt, maar VW kiest een middenweg en evolueert het multitalent van de Golf GTI steeds verder. Dat daarvoor flink betaald moet worden is zodoende een welhaast logische bijkomstigheid.