Je kunt van de daken schreeuwen hoe goed je product is, óf je blijft jarenlang bescheiden en creëert gaandeweg een groeiende fanbasis. Skoda koos voor de laatste strategie en met succes. Negatieve meningen over Skoda hoor je nauwelijks (meer) en hoewel het merk niet direct tot de verbeelding spreekt, kan je met een auto van het Tsjechische merk prima voor komen rijden. Inmiddels zijn we alweer toe aan de vierde generatie Skoda Octavia Combi. Met de instapbenzinemotor test ik uit hoe gepast z’n bescheidenheid is.

In de eerste plaats koopt je de Skoda Octavia Combi vanwege z’n grote bagageruimte, die ten opzichte van z’n voorganger - hoe kan ’t ook anders - is gegroeid. Het scheelt maar 5 liter, maar met 610 liter is ‘ie behoorlijk groot! Om z’n inhoud in perspectief te plaatsen: het scheelt  maar 23 liter met de grotere Superb Combi. Standaard klap je de rugleuningen omlaag door een knop op de rugleuning in te duwen – zoals bij de meeste auto’s. Voor 400 euro extra gaat dat met hendels in de bagageruimte. Daarnaast krijg je voor dat geld ook een nettenset, 230V aansluiting en een middenarmsteun achter – al met al het overwegen waard.

Helemaal vlak gaan de rugleuningen niet, desondanks heb je met maximaal 1.740 liter laadvolume niets te klagen. Passagiers op de achterbank hebben evenmin reden tot klagen. Een snelle vergelijking met het oude model maakt meteen duidelijk dat er aardig wat centimeters zijn bijgekomen. Zat ik bij de vorige Octavia nog met mijn knieën tegen de rugleuningen aan, bij de nieuwe generatie houd ik zelfs wat ruimte over. En dat is met mijn bovengemiddelde lengte best bijzonder.

Soepeltjes

Met de gezinsautokwaliteiten zit het dus wel snor. De mensen voorin zitten overigens ook prima, met stevige stoelen en een dashboard dat een uitstekende ergonomie kent. De standaard audio krijgt een voldoende, maar klinkt net wat minder goed dan in z’n voorganger. Het swipen over het nieuwe touchscreen is natuurlijk helemaal hip en het scherm biedt een mooie weergave van de wegenkaart. Het interieur is wel wat sober te noemen, maar dankzij de diverse bedieningselementen uit de schappen van Volkswagen oogt het geheel ook modern en hoogwaardig.

De Octavia is nooit een heel inspiratievolle auto geweest om mee te rijden, maar daarin schuilt tegelijkertijd ook zijn kracht.

De 105 pk sterke 1.2 TSI-motor klinkt weinig indrukwekkend, maar voldoet uitstekend. Met dank aan z’n turbo is er over een bereik van 1.400 tot 4.000 tpm een trekkracht van 175 Nm beschikbaar en dat rijdt bijzonder ontspannen. Waar de 1.6 TDI onderin vrij traag op gang komt, daar versnelt deze benzinemotor met gemak. Versnellen bij 80 km/u in z’n 6 gaat dan ook moeiteloos. De droge cijfers geven een sprint van 0 naar 100 km/u aan in 10,5 seconden en dat is zeker netjes te noemen – en mede te danken aan het lage gewicht van slechts 1.147 kg. Het opgegeven verbruik van 1 op 19,6 is het zoveelste sprookje, maar een testgemiddelde van 1 op 15,1 is zeker geen slechte score. De bijtellingjagers worden tevreden gesteld met 20 procent bijtelling.

Subtiel verbeterd

De Octavia is nooit een heel inspiratievolle auto geweest om mee te rijden, maar daarin schuilt tegelijkertijd ook zijn kracht. Je wordt er niet wild van, maar niemand zal aanstoot te nemen aan z’n rijgedrag. Dat geld ook voor de nieuwste generatie, die iets stugger werd waardoor de wegligging (nog) verder verbeterde. De softere afstemming van het vorige model kon ik zeker waarderen, maar de strakker liggende koets van het nieuwe model pleziert evengoed. De stuurinrichting is bovendien wat directer geworden en biedt een tikkeltje meer gevoel. De besturing en onderstelafstemming zijn daarmee neutraal en mooi in balans. Zoals al eerder opviel  bij de nieuwste modellen van Volkswagen en Seat, is ook de nieuwe Skoda Octavia een opvallend stille auto. De vierpitter hoor je nauwelijks en stemverheffingen zijn zelfs bij hogere snelheden niet nodig – uitstekend.

Tja, waarom niet?

Dat is toch wel de vraag voor wie zich oriënteert op een goede en ruime stationwagen als je de Octavia bekijkt. Er was en is simpelweg weinig op deze Skoda aan te merken. Natuurlijk is de interieurafwerking net even wat minder dan bij concerngenoot Volkswagen, maar daarom is ‘ie ook aantrekkelijker geprijsd dan een Golf Variant. Deze Ambition Businessline (lezen jullie mee, leaserijders?) kost 23.870 euro en dan is deze Octavia heel behoorlijk aangekleed. De meeste hebbedingetjes zitten erop, zoals navigatie, Bluetooth, regensensor, parkeersensoren, nette 16 inch wielen, klimaatregeling en cruise control. En wat heb je dan? Een fijn rijdende stationwagen met veel beenruimte en een enorme bagageruimte, voortbewogen door een bijzonder capabele 1.2 TSI-motor. De Skoda Octavia Combi is nuchter beschouwd een dijk van een wagen en dat mag na zoveel bescheidenheid best gezegd worden. Tja, waarom niet?