Mercedes-Benz heeft zonder twijfel de grootste line-up performance cars. Het duurt niet lang meer voordat de Duitsers vanuit de AMG-fabriek in Affalterbach meer dan dertig verschillende AMG-varianten aanbieden. De tijd dat ze minstens een dikke V8 aan boord hebben is voorbij. Niet eens een zescilinder, maar een viercilinder turbomotor ligt er namelijk in de (CL)A-Klasse. Hoe bescheiden dat ook mag klinken, voor een dergelijke hot hatch is dat de standaard. De 360 pk die Mercedes’ kleinste op het asfalt loslaat overklast het complete speelveld. Een test met de A 45 AMG zou mij minimaal rooie oortjes moeten bezorgen.

Wat is ‘ie dik he? Noem het ‘poolzilver’ op de testauto saai, maar de lijnen en contrasterende zwarte delen op de Mercedes A 45 AMG komen briljant tot uiting in deze ‘standaard leasekleur’. Ik zou ‘m waarschijnlijk niet veel anders samenstellen als ik minimaal 59.250 euro op mijn spaarrekening had staan. Sluit wel even een extra lening af, want de Duitsers zijn vrij gierig wat betreft de standaarduitrusting. Of noem het slim, want de klant betaalt toch wel. Inclusief de nodige opties kost dit pk-monster 77.996 euro.

Onbeschoft als altijd

Ik zal je de lijst met opties besparen, maar pik er toch even een paar uit met grote toegevoegde waarde. De meest overduidelijke laat zich horen wanneer ik de 2,0-liter met twinscroll turbo start. Je eigen wekker is er niets bij, het geluid van deze uitlaten maakt een snoozefunctie overbodig. Onder de testauto hangt namelijk het ‘AMG Performance’-uitlaatsysteem, dat zonder enige twijfel AMG-waardig is. Standaard klinkt de A 45 AMG best sportief maar niet veel anders dan zijn concurrenten. Hoe anders is dat met deze 605 euro kostende optie. Schrapen, brullen, een knal bij het opschakelen en geknetter bij gas los! Exact zoals een Mercedes AMG hoort te klinken: onbeschoft als altijd. Van veraf zie je omstanders verschrikt of nieuwsgierig omkijken - wat een geweld! Een tunnel weerkaatst oorlog uit de uitlaat.

Ik rijd – met slechts twee ‘speeldagen’ - voornamelijk in de manuele modus, waarbij je met paddles achter het fijne stuurwiel door de zeven versnellingen kunt knallen. Het leuke is dat, wanneer je terugschakelt met de Speedshift DCT, de AMG-motor automatisch tussengas geeft en daarbij het nodige geplof en geknetter laat horen. Zelfs het kleinste tikje tegen het gaspedaal zorgt opnieuw voor herrie uit de uitlaten. Het is bijna gênant hoeveel aandacht deze auto trekt, maar stiekem toch erg leuk. Alhoewel, je kunt ‘m nog altijd in ‘C(omfortabele)’-rijstand zetten, dan wordt het geluid enigszins gedempt en reageert de auto minder hevig op je rechtervoetcommando’s. Een klein minpunt van de DCT-automaat is dat ‘ie richting het rood niet vliegensvlug reageert, maar dat viel zelfs bij de SLS AMG al eerder op. De bak zal je in de manuele modus overigens niet overrulen. Als je de linkerflipper ingedrukt houdt, dan schakelt de automaat (zodra dit mogelijk is) telkens een versnelling terug.

Schrapen, brullen, een knal bij het opschakelen en geknetter bij gas los. Exact zoals een Mercedes AMG hoort te klinken.

Elke sprint een belevenis

Mercedes-Benz en AMG hebben een naam hoog te houden als het gaat om performance-modellen, dus je kunt zo je twijfels hebben over de zoveelste vierpitter turbo in een hot hatch. Nou, ze hebben gelijk maar even het plafond opgehoogd, want met 360 pk heeft de A 45 AMG het meeste vermogen van alle auto’s in zijn klasse. Volgens de specificaties is ‘ie daarmee gelijk de snelste 0-100 km/u-sprinter en met dank aan 4MATIC-vierwielaandrijving is die 4,6 seconden nog fatsoenlijk realiseerbaar ook. Met dat sprintcijfer hijgt de A-Klasse in de nek van de 400 pk sterke Porsche 911 Carrera S Coupé – om maar even een dwarsstraat te noemen.

Uiteraard heb ik de ‘Launch Control’ getest. Voet op de rem, gaspedaal naar de bodem en met geklapper bij de 3.000 tpm gauw de rem loslaten. Als een door hongerige leeuwen op de hielen gezeten antilope spurt de A 45 AMG er vandoor. Hij knalt door zijn versnellingen heen en voor je het weet zit je al ruim over de 200 km/u, slik! Als dit zo doorgaat moeten sportwagens nog serieus rekening gaan houden met zo’n opgefokte hot hatch! Vooral boven de 5.000 tpm, dan is de opgefokte tweeliter het krachtigst en imponeert ‘ie het meest. Onderin voel je het koppel van 450 Nm niet meteen, maar is ‘ie vooral bezig met fraaie geluiden produceren.

De combinatie van acceleratiekracht én geluid maakt elke sprint een belevenis. Een sprintje trekken doet ‘ie uiteraard dankzij 4MATIC zonder mokken en iets als torque steer bestaat simpelweg niet. Gedurende de testperiode met een ingeschakeld start-stopsysteem rijden en doen alsof je in een 180 CDI zit, dat zat er niet in gedurende de korte testperiode. Een gemiddeld verbruik van 1 op 7 is zodoende niet iets om raar van op te kijken, gezien het uitdagende karakter en prestatiepotentieel van de A 45. Zoals gebruikelijk is er één man verantwoordelijk voor het bouwen van het motorblok bij AMG – mijn speciale dank gaat uit naar ene Riccardo Weber.

Onder de test-Mercedes-Benz A 45 AMG hangt het ‘AMG Performance’-uitlaatsysteem

Glijden over vier wielen

Het moge duidelijk zijn, de A 45 AMG is op het vlak van snelheid onovertroffen, maar biedt ‘ie net zoveel fun als veel voordeligere concurrenten en specifieker: een snelle BMW 1 Serie? Hmm… Niet helemaal. Uiteraard heb je door een ongekende hoeveelheid grip een uitstekende koersvastheid en geeft de auto je een vertrouwenwekkend gevoel wanneer je een lange bocht met hoge snelheid neemt, maar of dat een definitie van ‘veel plezier’ is? Niet per se. Zonder deze AMG tekort te doen, want de ultieme controle en grip hebben met een snelle auto als deze kan ook fantastisch zijn. Slechts één keer gleed de A-Klasse even mooi over vier wielen over een rotonde, maar dan ben je wel echt aan het forceren. Op het gebied van sturen biedt deze Benz eigenlijk niet veel bijzonders. Hij stuurt zwaarder dan normaal en het stuurgevoel is prettig, maar echt sportief of dynamisch is ‘ie nu ook weer niet. Stoort dat? Absoluut niet, maar er zijn hot hatches die dat beter doen. Pluspunt is dat de AMG in de ‘C’-stand daardoor aanvoelt als een rustige en normale auto, waar je gerust flink wat kilometers mee kan maken. Het vrij stugge onderstel moet je dan voor lief nemen.

De optionele AMG Performance-stoelen ter waarde van 2.178 euro schroeven de prijs wederom op, maar zitten mede dankzij de elektrisch verstelbare stoelwangen erg goed. Een langere zitting had van mij wel gemogen, vooral omdat je flink bijbetaalt voor betere stoelen. Gelukkig zijn de sportkuipen lekker stevig en is de zitpositie uitstekend. Duivelse accenten vind je terug in de kleur van de remklauwen, maar ook in het interieur. Zo zijn de luchtroosters van rode accenten voorzien, maar ook diverse stiksels in de bekleding en op stuurwiel zijn vuurrood - net als de gordels.

Opwindend

AMG stond voorheen gelijk aan dikke achtcilinders en daarom was het erg interessant om de A-Klasse met zijn 360 pk sterke vierpitter te testen. Ik had vooraf twijfels over de beleving, maar de A 45 AMG neemt die twijfels helemaal weg met z’n uitlaatgebulder. Daarvoor moet je wel het Performance uitlaatsysteem aanvinken, maar dan heb je ook wat! De pluspunten van de A 45 AMG zijn vooral zijn looks, sound en power. De geluids- en snelheidssensatie is bijzonder groot, maar de rijdynamiek is niet verpletterend. Bovenal is zo’n A-Klasse met AMG-genen speciaal genoeg om ‘m ontzettend opwindend te vinden. Had ik rooie oortjes? Zeker weten!