Opel komt samen met de facelift van de Insignia met een nieuwe variant: de Country Tourer. Naast de populaire bijtellingvriendelijke varianten, is er nu dus ook een Insignia voor de avonturier die eens wat anders wil. Deze stoere variant op basis van de Sports Tourer is uitsluitend leverbaar met sterke motoren en vierwielaandrijving. Ik duik met de Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4 het bos in voor een ‘avontuurlijke’ autotest.

De Country Tourer is slechts 10 mm hoger dan zijn ‘normale’ broertjes, dus écht boven de meute uitsteken doet deze Insignia niet. Rondom is veelvuldig gebruik gemaakt van ongespoten kunststofdelen die bijdragen aan het avontuurlijke uiterlijk van deze uitvoering. Het mooie design van de Sports Tourer leent zicht uitstekend voor een stoerdere uitvoering als deze. De ruigere bumperset valt op deze zwarte lakkleur minder op dan bij een lichte lakkleur, zoals wit of felrood. De Country Tourer wordt standaard op tweekleurige 18 inch wielen geleverd, eventueel kun je voor 500 euro extra voor 19 inch kiezen.

Aan ruimte geen gebrek

Binnenin gaat het er behoorlijk chique aan toe, de bruin lederen stoelen en deurpanelen contrasteren mooi met de rest van het (zwarte) interieur. Deze bekleding behoort tot een pakket (3.095 euro), samen met de sportstoelen en stoelverwarming. De stoelen zitten perfect en bieden een goede verstelling voor ieder postuur. Deze upgrade is zijn forse prijs meer dan waard. Daarnaast wordt navigatie met Bluetooth, voicecontrol en achteruitrijcamera nu standaard aangeboden op iedere Insignia. Het systeem is niet het meest eenvoudige om te bedienen, maar veel beter dan de vorige generatie. Je kunt het systeem nu vanaf een touchpad in de middenconsole bedienen, al werkt dat niet feilloos. Ik maak liever gebruik van het aanraakscherm, dat een stuk eenvoudiger werkt. Helaas zorgt dit voor afleiding tijdens het rijden, je moet telkens naar voren leunen om bij het scherm te kunnen.

De ongespoten kunststofdelen dragen bij aan het avontuurlijke uiterlijk van de Country Tourer.

Aan binnenruimte geen gebrek in deze Country Tourer. Met 540 liter bagageruimte en een riante toegang heb je ruimte zat voor gezinsbagage. Daarnaast klap je in een handomdraai de bank plat, waar mee je 1.530 liter laadruimte creëert - ideaal voor het voervoer van grote voorwerpen. Achterpassagiers hebben meer dan voldoende hoofdruimte. Alleen lange personen komen met de benen in de knel, dat blijft toch wel een beperking van de Insignia. Het zitcomfort op de achterbank is goed, je houdt het hier uren vol.

Vlotte reiswagen

Met de nieuwe tweeliter turbomotor heb je de beschikking over 250 pk en 400 Nm koppel. De nieuwe generatie turbomotoren van Opel zijn flink in vermogen gestegen. Met de handgeschakelde en vierwielaangedreven Country Tourer sprint je in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haal je een top van 240 km/u. Voor een ruim 1.800 kilogram zware stationwagon zijn dat mooie cijfers. In de praktijk voelt de Country Tourer door zijn maagdelijke kilometerstand niet aan als een snelle, maar eerder als een vlotte reiswagen. Pas vanaf 2.500 toeren krijg je een duw in de rug, bij een turbomotor verwacht je dat toch iets sneller. Hij pakt bij lage toeren zo nu en dan wat nukkig op, met name als je vanaf stationair toerental in de tweede versnelling gas geeft. Om resonanties te voorkomen moet je dan de koppeling opnieuw op laten komen en wat gas bijgeven. De TSI’s van Volkswagen en Ecoboosts van Ford pakken soepeler op. Daarnaast gaat het schakelen niet altijd van harte, vooral bij snel optrekken hoor je soms knarsende geluiden als je van de eerste naar de tweede versnelling gaat. Dit kan te maken hebben met de slechts 90 kilometer die deze auto bij aanvang van de test heeft gereden, maar feit blijft dat Opel-transmissies niet de soepelste in hun soort zijn.

De ruigere bumperset van Opel Insignia Country Tourer valt met de zwarte lakkleur nauwelijks op.

Er is veel werk in de finetuning van het onderstel gestoken, dat op deze Country Tourer instelbaar is. De stoere Insignia rijdt in de normale stand al erg comfortabel, maar wanneer er op de Tour-knop gedrukt wordt is de demping nog soepeler. Ideaal voor de onverharde bospaden die naar de fotolocatie leiden. Daarnaast kun je voor het betere bochtenwerk op de sport-knop drukken, waarna niet alleen de demping straffer wordt maar ook de besturing verandert, die wordt namelijk zwaarder en directer rond de middenstand. Het onderstel wordt tegelijkertijd stugger en geeft beduidend meer oneffenheden door aan het interieur. De Sport-stand komt vooral op gladgestreken snelwegasfalt en op bochtige weggetjes goed tot z’n recht. Het is opvallend dat de Insignia in iedere stand nauwelijks overhelt. De rijdynamiek is bijzonder goed voor een opgehoogde stationcar. Daarnaast heb je dankzij de vierwielaandrijving nooit last van tractieproblemen. Je kunt helaas niets aan de aandrijfverdeling instellen, de krachten worden automatisch naar de wielen met de meeste grip gestuurd.

Het relatief hoge gewicht en de vierwielaandrijving zorgen voor een fors verbruik. De eerste tankbeurt wees op een gemiddeld verbruik van 1 op 8,9. Hier zal de maagdelijke kilometerstand meespelen, maar veel beter zal het niet worden. De tweede tankbeurt met hoofdzakelijk snelwegkilometers kwam uit op exact 1 op 10, wat acceptabel is voor een auto als deze. Fiscale voordelen hoef je op deze uitvoering niet te verwachten, met een uitstoot van 189 gram CO2 per kilometer heb je een groen C-label en de volle 25 procent bijtelling.

Een avontuurlijke weg

De Opel Insignia Country Tourer is 2.900 euro duurder dan een vergelijkbare Sports Tourer. Daarvoor krijg je een stoerdere uitstraling, meer bodemspeling en iets meer comfort. De testauto kost iets meer dan 50 mille en zit daarmee rijkelijk in de spullen. Vergelijk je hem bijvoorbeeld met een Passat Alltrack, dan betaal je bij Volkswagen zo duizenden euro’s meer en moet je het met 50 pk minder stellen. De Country Tourer is een prettige auto, maar de krachtige motor en hakerige transmissie kunnen nog wat verfijning gebruiken. Wellicht dat de automaat (4.000 euro extra) de strubbelingen rond het schakelen op zal lossen, maar zo blijft er altijd wat te wensen over. Opel is met de Country Tourer in ieder geval een avontuurlijke weg ingeslagen.