Mazda mag trots zijn op de 6. Het model won diverse ontwerpprijzen en het is daarom geen verrassing dat de nieuwe, derde generatie 3 veel weg heeft van z’n grote broer. Net als de 6 en CX-5 zit ook de 3 vol met Skyactiv-technologie, waarmee de compacte middenklasser het zijn concurrenten lastig hoopt te maken. In 2014 gaat het aanbod van fiscaal aantrekkelijke auto’s weer flink op de schop, maar blijft de Mazda 3 2.2 Skyactiv-D (150 pk) met 20 procent bijtelling leverbaar. Of de nieuwe Mazda 3 een vuist kan maken in het C-segment, probeer ik in deze uitgebreide test uit te zoeken.

Een auto die van binnen en buiten helemaal ‘klopt’, dat ging Mazda de afgelopen jaren nog niet zo goed af. De laatste 3 had een prima koets, maar het dashboard was een rommeltje met de verschillende lettertypes, kleuren en materialen. Ook bij de huidige 6 en CX-5 ben ik niet 100 procent overtuigd, maar bij de 3 laten de Japanners een sterke vooruitgang zien. Het interieur is nu eindelijk één mooi, overzichtelijk geheel. Het verdient nog geen designprijs (daarvoor oogt het niet uniek genoeg) maar achter het stuur voelt het goed. Oké, het stuurwiel is nog wat dun maar verder klopt het geheel. Wat betreft materialen en de ‘look and feel’ van de bedieningselementen lijkt de Seat Leon z’n grootste concurrent en de Mazda overtreft op dit gebied de Toyota Auris.

Complete uitrusting

De GT-M is altijd de smaakmaker geweest wat betreft uitrusting maar ook de voordeligere uitvoeringen zijn opvallend luxe uitgevoerd. Bi-xenonverlichting met LED-jes voor en achter is bijvoorbeeld al vanaf de tweede uitvoering (TS+) standaard. Een navigatiesysteem krijg je er bij de Skylease-uitvoeringen en GT-M er eveneens bij, anders kost het je alsnog slechts 600 euro. Mazda is afgestapt van het wat goedkoop ogende TomTom-navigatiesysteem en monteert nu een duidelijk 7 inch kleurenscherm met touchscreen, dat alleen bij stilstand aangeraakt mag worden. Gelukkig is er nog de HMI Commander die je ook onder het rijden kan bedienen en een soort een mix lijkt te zijn van BMW’s iDrive en Audi’s MMI. Het scherm is helder, overzichtelijk ingedeeld en dankzij voice control is een adres invoeren een fluitje van een cent. De GT-M en Skylease+ hebben een andere tellerunit dan de andere uitvoeringen. De toerenteller staat centraal en de snelheid wordt digitaal weergegeven, zoals vroeger bij de RX-8. Maar ook een head-up display is standaard, waarop ook de navigatiepijlen staan. Een boel gave features.

Het interieur is nu eindelijk één mooi, overzichtelijk geheel.

Opvallend is dat Mazda in de 3 mooiere lederen bekleding levert dan in de 6. Voor slechts 150 euro ga je van zwart leder naar ‘off-white’ leer met zwarte en rode stiksels. Dat frist het binnenste nogal op! De stoelen zitten overigens prima maar mogen niet door voor sportstoelen. Daarvoor is zijdelingse steun onvoldoende aanwezig. Achterin verzet Mazda geen bakens, maar hoofd- en beenruimte zijn acceptabel en het kofferruim is met 364 liter groot zat.

Het fraaie lijnenspel, de dubbele uitlaten (bij iedere motorisering) en krachtige neus sméken om een setje knappe lichtmetalen wielen. De testauto heeft die, maar de goedkopere uitvoeringen doen het minder grote en mooie exemplaren. De 3 is een mooie auto geworden, toch trekt ‘ie niet zozeer alle aandacht naar zich toe. Misschien spreekt het merklogo minder tot de verbeelding? Met de tamelijk hoge achterzijde is een achteruitrijdcamera geen overbodige luxe, maar Mazda levert enkel parkeersensoren (voor en achter). Het zicht kan dus wat beter. 

Levendige auto én aandrijflijn

Mazda levert voor de 3 sedan en hatchback twee benzinemotoren en slechts één diesel. Zoals gezegd komt de 2.2 SKYACTIV-D nu en volgend jaar in aanmerking voor 20 procent bijtelling, maar een 14 procentvariant zit er (voorlopig) niet in. Het aanbod 14 procent auto’s wordt wel beperkter en dat geldt ook voor de vermogens die ze leveren. Wil je meer dan een 1.6 diesel en ben je bereid meer bij te tellen, dan biedt Mazda wel een zeer prettige motor in de 20 procentscategorie. Hij is met 150 pk en 380 Nm niet alleen lekker krachtig, de dieselstoker reageert ook gretig op het gaspedaal. Het blok heeft er altijd zin in! Ook de soepelheid van de 2.2 is opvallend, al onder de 1.500 tpm pakt ‘ie zonder morren op. Bij volgas accelereren is een typisch dieselgeratel onvermijdelijk, maar met rustig optrekken of een constante snelheid is de vierpitter stil en zo goed als vrij van trillingen. Op de snelweg draait het blok bij 100 km/u een keurige 1.650 tpm. Het gemiddelde verbruiksresultaat van 1 op 17,1 is gezien het vlotte motorkarakter best netjes. Zoals gebruikelijk koppelt Mazda haar motoren aan een ontzettend strak schakelende versnellingsbak en een prettig te doseren koppeling. Het gevoel dat je in een dynamisch afgestelde auto rijdt, wordt alleen al door de aandrijflijn bereikt.

Het interieur van de Mazda 3 is nu eindelijk één mooi, overzichtelijk geheel.

De 18 inch banden produceren helaas wat afrolgeluiden en linksvoor is enig windgeruis waarneembaar, dus qua geluidsisolatie zijn er nog stappen te zetten. Het zeer goed klinkende Bose-audiosysteem (wederom standaard op deze uitvoering) is een prettige vorm van symptoombestrijding. Verder rijdt de Mazda3 zoals we inmiddels van het Japanse merk gewend zijn: lichtvoetig en daardoor leuk. Het onderstel is redelijk stug, maar biedt net genoeg comfort. Zo stuiterig als een Volvo V40 R-Design is de Aziaat bijvoorbeeld niet. De focus ligt dus echt op rijplezier, dankzij de dynamische afstemming zoek je graag bochten op. Er is voldoende grip en dankzij de lichtvoetigheid van de 3 voelt de bestuurder zich al snel een heuse coureur. De besturing mag wat mij betreft wat meer gevoel bieden, maar reageert desondanks wel vrij direct en voelt met een gezonde tegendruk niet kunstmatig aan. Op de snelweg stuurt ‘ie door z’n directheid echter wat nerveus.

Leukste in z’n segment?

De nieuwe Mazda3 zet z’n voorganger compleet in de schaduw als het gaat om kwaliteitsbeleving en raffinement. Het interieur van de compacte middenklasser maakt zelfs meer indruk dan dat van de CX-5 en 6. Voor het eerst sinds jaren klopt het interieur van de Mazda3. Het is één mooi geheel en luxe uitgevoerd, al blijft ‘ie qua toegepaste kunststoffen op het niveau van de Seat Leon hangen. Pak je de prijzen en uitvoeringen erbij, dan blijkt die auto ook z’n grootste rivaal te zijn. Helaas voor Mazda biedt (onder andere) het Spaanse merk ook fiscaal aantrekkelijkere auto’s aan en dus voor een lagere prijs. De Mazda maakt indruk met zijn 150 pk sterke dieselmotor en dat is echt wel een motor waar je graag 20 in plaats van 14 procent bijtelling voor betaalt. Helaas biedt Mazda met een vanafprijs van 26.190 euro niet de meest voordelige compacte middenklasser met dieselmotor aan. Dat neemt niet weg dat Mazda ferme stappen vooruit heeft gezet. Het is namelijk een uiterst fijne auto om mee te rijden. Misschien wel de leukste auto in het C-segment.