Dit jaar nam Citroën afscheid van de grote C8, die met de komst van de nieuwe ‘Grand’ C4 Picasso definitief overbodig is geworden. Met een compleet eigen design, grotere wielbasis en zeven zitplaatsen ligt de Grand-versie (letterlijk) in het verlengde van de ‘korte’ C4 Picasso. Ten opzichte van de vorige generatie is de Grand C4 Picasso bovendien 270 kilogram afgevallen, wat zich vertaalt in mooiere verbruik- en uitstootcijfers. Die zijn zelfs zo gunstig, dat de 150 pk sterke 2.0 BlueHDi in deze test van 20 procent bijtelling profiteert – ook in 2014.

De nieuwe Grand C4 Picasso roept veel reacties op. De een vindt ‘m prachtig en de ander vindt de Citroën niet om aan te zien. Het nieuwe ‘Technospace-design’ kan voor zo’n praktische gezinsauto in elk geval op genoeg aandacht rekenen. De 17 centimeter langere Grand-uitvoering is vooral aan de achterzijde onderscheidend ten opzichte van de korte C4 Picasso. Daarnaast heeft de Grand een net iets andere neus en grote ‘designboog’ die rond de raampartij loopt. Vanaf de B-stijl is de auto helemaal anders dan zijn compactere broertje. De achterlichten kun je net als bij de normale Picasso in 3D-uitvoering krijgen, wat inhoudt dat je meer optische diepte in de achterlichten krijgt. Een leuk detail dat nu standaard in het introductiepakket wordt aangeboden (895 euro). Daarnaast zijn 17 inch lichtmetalen wielen en privacy glass achter inbegrepen, wat het totaalplaatje van de C4 Grand Picasso afmaakt.

Ruimte voor zeven

De wielbasis is voor de Grand Picasso met 5,5 centimeter vergroot en is zelfs 11 centimeter langer dan die van het voorgaande model. Het resultaat is een behoorlijke hoeveelheid binnenruimte en het is dan ook niet verwonderlijk dat deze auto standaard met zeven zitplaatsen geleverd. Daarnaast genieten de achterpassagiers op de (verschuifbare) middelste zitrij van extra veel beenruimte en heb je 108 liter meer (totaal 645 tot 700 liter) bagageruimte, wanneer de derde zitrij neergeklapt is. De Grand Picasso is een stuk praktischer voor gezinnen dan de korte, alleen al vanwege de mogelijkheid dat je twee extra kinderen kunt meenemen. Die zullen graag op de laatste zitrij plaatsnemen, maar langere volwassenen kunnen er amper zitten. Met mijn 1,75 meter lange postuur is het prima te doen voor korte ritten, maar voor een lange vakantierit naar Frankrijk is het te krap. De middelste zitrij bestaat uit drie separaat verstelbare stoelen, wat de indeling flexibel maakt. In een handomdraai klap je de stoel op, om vervolgens in te stappen naar de achterste zitplaatsen. Helaas zijn de zittingen op rij 2 aan de korte kant en zijn de stoelen dicht bij de vloer geplaatst, waardoor je al snel van de extra beenruimte gebruik moet maken omdat je benen meer rechtop staan.

De één vindt ‘m prachtig en de ander vindt de Grand C4 Picasso niet om aan te zien. 

De Grand C4 Picasso zit vol met handige opbergvakjes- en lades. Bovendien ziet het interieur er frivool uit, iets wat je in deze klasse niet vaak ziet. De Business-uitvoering is voorzien van een erg fijn multimediasysteem, dat momenteel tot een van de betere op de markt behoort. Het werkt erg prettig en de weergave is met dank aan het hoge-resolutie-scherm zeer duidelijk. Een tweede TFT-scherm functioneert onder andere als snelheidmeter. Helaas kun je de navigatie niet combineren met andere functies op de middelste display. Dat was echt een nuttige toevoeging geweest. De echte gadgetfreak kan zich uitleven door het TFT-scherm in meerdere kleuren en lay-outs in te stellen. Zo personaliseer je jouw eigen Picasso, een unicum in deze klasse.

Strakker

De ruimtelijke Fransoos wordt aangedreven door een 2.0 BlueHDi dieselmotor, die met de toevoeging van AdBlue aan de strenge Euro6-uitstootnorm voldoet. Met 150 pk en 340 Nm koppel levert ‘ie meer dan voldoende kracht voor de 1405 kilogram lichte Grand C4 Picasso. De handgeschakelde zesbak laat zich gemakkelijk en trefzeker in de versnellingen leggen. Al bij lage toerentallen pakt het blok lekker soepel op en heb je geen last van resonanties. De bediening van de pedalen gaat met aanzienlijk meer gevoel dan in de vorige generatie, wat een belangrijke verbetering is. Daarnaast is de nieuwe dieselmotor zowel koud als warm erg stil, je moet goed luisteren om te horen dat je met een zelfontbrander op pad bent. Met de BlueHDi-motor accelereert de MPV in 9,8 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt ‘ie een topsnelheid van 210 km/u, keurige cijfers. De Citroën voelt in praktijk vlot aan. Bij het aftanken noteerde ik een verbruik van 1 op 17,5, wat erg netjes is voor een auto van dit formaat.

De vorige C4 Picasso was niet echt een strak rijdende MPV. De besturing en pedaalbediening waren ronduit gevoelloos en de zachte onderstelafstemming kon voor een wiebelige koets zorgen in bochten en op snelwegtempo. Gelukkig presteert de nieuwe Grand C4 Picasso op dit punt aanzienlijk beter – hij voelt veel strakker aan, zonder aan comfort te hebben ingeboet. Overhellen doet ‘ie nog steeds, maar in veel mindere mate. De grootste vooruitgang heeft Citroën geboekt met de besturing, die nu meer gevoel en precisie biedt. Daarnaast is de nieuwe Picasso drie gewichtklasses lichter geworden, wat wegenbelasting scheelt. Daarnaast geniet je als zakelijke rijder met de BlueHDi van 20 procent bijtelling en dat maakt deze grote en krachtige gezinsauto ook voor de leasemarkt interessant.

Eén van de beste

De nieuwe Citroën Grand C4 Picasso is één van de beste MPV’s van dit moment. Hij rijdt fijn, biedt veel ruimte en ziet er niet alledaags uit. Dat laatste zal niet iedereen waarderen, maar Citroën creëert toch een positief onderscheid met de conventioneler vormgegeven MPV’s. Het multimediasysteem in de Picasso werkt perfect en ziet er bovendien modern uit. De BlueHDi presteert met 150 pk zeer verdienstelijk en is door zijn lagere gewicht en verbruik zowel zakelijk als particulier fiscaal interessant. De prijsstelling van de Grand C4 Picasso is bovendien scherp te noemen, wanneer je bedenkt dat de complete testauto voor 35 mille op de stoep staat.