Bij de introductie van de nieuwe Audi A3 was niet iedereen enthousiast. Het commentaar luidt dat je de nieuwe generatie amper van de vorige kan onderscheiden. De Audi A3 Limousine snoert criticasters de mond, want de compacte middenklasser kende niet eerder een versie met ‘kont’.  De nieuwe Audi-telg neemt het op tegen de Mercedes-Benz CLA, maar kan het ook zijn grote broer Audi A4 moeilijk maken. Vooral omdat de ‘compacte’ nieuweling een stuk moderner is en zowel een benzine- als een dieselmotor heeft die in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling. De 150 pk sterke TDI-motor vormt het onderwerp van deze test.

Om maar met de achterdeur in huis te vallen: de A3 ziet er als Limousine erg goed uit. De proporties kloppen helemaal, er is geen lijn fout getekend. Er is zó weinig mis met het ontwerp dat niemand hem lelijk kan vinden: een filosofie waarop meerdere auto’s in het Audi-gamma gestoeld lijken te zijn. Wel spreekt er weinig lef uit het ontwerp, wat hem naast de wulpse Mercedes-Benz CLA tot saaie auto degradeert. De Audi-importeur zag de vergelijking al aankomen, dus is de testauto uitgevoerd in prachtig Misanorood en afgetopt met een S-Line-pakket. Het kost wat, maar dan heb je wél een auto die oogt als een S3.

Relatieve ruimte

Van een auto in het premium C-segment hoef je niet teveel interieurruimte te verwachten. Sterker nog: ook premium sedans in hogere segmenten staan nooit als ruim te boek. Voorin de A3 vind je een prima plek, waar iedereen zich een fijne zitpositie kan aanmeten. Het stuurwiel laat zich daarvoor ruim verstellen, wat ook voor de stoelen geldt. Bij het Ambition-uitrustingsniveau zijn de zittingen standaard voorzien van lengteverstelling voor net dat beetje extra steun. In de testauto waren deze ook nog eens overtrokken met een fraaie combinatie van leder en alcantara (673 euro).

Op de achterbank gaat het er zoals verwacht krapper aan toe, al valt de schade van de sedan-conversie eigenlijk best mee. De beenruimte is prima zolang de voorste inzittenden niet maximaal naar achteren zitten. Ook de hoofdruimte is in orde, maar niet meer dan dat. In de kofferbak haal je winst met de Limousine. Daar verstouw je tot 425 liter, dat is 45 liter méér dan in een A3 Sportback mee kan nemen. Wel is de achterklep vrij kort, waardoor grote spullen in de kofferruimte stoppen wat lastiger gaat dan bij een hatchback. De klep heeft netjes weggewerkte beugels, maar helaas zijn die voorzien van erg sterke veren. Daardoor is de kofferklep weliswaar van afstand te openen met de sleutel, hij laat zich er ook moeilijk door dichtslaan. Even op de bovenkant drukken dus, met vieze handen tot gevolg.

Er is zó weinig mis met het ontwerp dat niemand hem lelijk kan vinden.

Contradictio in terminis

We weten nu wat je winst is als je kiest voor de vlotgelijnde vierdeurs, tijd om te ontdekken hoe de auto rijdt. De naam ‘Limousine’ doet denken aan comfortabele regeringssloepen, deze S-Line is toch echt op andere leest geschoeid. Het ’S-Line’ sportonderstel zet de koets 25mm dichter bij het asfalt dan de standaard-A3. De eveneens tot de ’S-Line’ behorende 18 inch wielen zijn op de testauto vervangen voor 19 inch grote exemplaren met een meerprijs van 1.681 euro. De combinatie van beiden maakt deze A3 tot een stevig rijdende auto. Toch is ‘ie niet plankhard, het veercomfort blijft zeker op grote oneffenheden als verkeersdrempels gewaarborgd en de demping is niet overdreven stevig.

Overhellen doet de Audi weinig, maar het opvallendste is de enorme hoeveelheid grip. De 235 mm brede Continental-banden doen daarbij een flinke duit in het zakje. De auto laat zich nooit van de wijs brengen. Pas bij écht zwaar forceren kun je de neus naar buiten laten glijden, maar van natuurlijk onderstuur is dan geen sprake meer. Een andere positieve noot is het goede stuurgevoel dat de A3 biedt. De tijd dat Audi’s het natuurlijkst aanvoelden in de te lichte ‘comfort’-stand is voorbij. De A3 biedt in deze stand al een fijne, redelijk communicatieve rijbeleving maar kiezen voor de iets zwaardere ‘Dynamic’-stand voegt daadwerkelijk sportiviteit toe.

De 150 pk sterke 2.0 TDI vormt samen met de 105 pk sterke 1.6 TDI het dieselaanbod in de A3 Limousine. Benzinerijders hebben keuze uit een 140 pk sterke 1,4-liter TFSI met cilinderuitschakeling en een 1.8 TFSI met 180 pk. Een 300 pk sterke S3 volgt binnenkort. De 1.4 TFSI en de diesels profiteren ook in 2014 nog van 20 procent bijtelling. De hier geteste 2.0 dieselmotor biedt een fijne rijbeleving die vooral de sportieve rijder wel aan zal spreken. Het is namelijk duidelijk voelbaar wanneer de turbo begint mee te blazen, getuige de krachtsexplosie bij 1.800 tpm.  Beneden dat toerental is de motor helaas een stuk minder gretig, al is er ook in dat gebied geen ‘spaardiesel’ die bij je in de buurt zal blijven. Tijdens het presteren hoor je de motor werken, maar de toon blijft altijd geciviliseerd. Dat geldt ook voor het testverbruik, dat met 1 op 16,3 netjes is. Maar wereldschokkend goed? Dat zeker niet.

Operatiekamer of mission control

Het dashboard van de A3 Limousine kent geen wijzigingen ten opzichte van dat van de hatchback-A3. Dat betekent een strakke, zeer secuur afgewerkte cockpit met de cleane sfeer van een operatiekamer. Dat is niet direct negatief bedoeld, want het materiaalgebruik is feilloos en de details zijn fraai. Kijk bijvoorbeeld naar de ventilatieroosters, die zijn verheven tot kunstwerken en extra lucht geven wanneer je het midden ‘uittrekt’. Harde kunststoffen vind je bij de middentunnel, al zijn die meer ‘hard’ op een manier zoals ook graniet dat is. Het hoogwaardige gevoel ademt door in de hele bediening: elk knopje klikt even degelijk maar subtiel. Daar is duidelijk aandacht aan geschonken.

De test-Audi A3 Limousine is uitgevoerd in prachtig Misanorood en afgetopt met een S-Line-pakket.

Een speciale vermelding verdient ‘MMI navigatie plus’ met MMI Touch. Het systeem kost standaard een lieve 3.200 euro, op de Pro Line en Pro Line Plus is het met de helft van dat bedrag iets beter te behappen. Wat je ervoor krijgt is erg fraai. Niet alleen wordt het wat korrelige 5,8 inch scherm vervangen voor een 7 inch scherm met een hoger oplossend vermogen, je voert navigatiebestemmingen eenvoudig in door letters te ‘schrijven’ op de grote MMI-knop. Dat werkt fantastisch, slechts enkele lettervormen vergen een specifieke schrijfwijze. Dat heb je in no-time in de vingers. Een negatieve noot klinkt er voor de muziekfans, die hun USB-stick tevergeefs inpluggen. De aanwezige poort is helaas slechts bedoeld als oplader voor bijvoorbeeld een smartphone. Voor een echte koppeling heb je prijzige losse kabels nodig, het alternatief is streamen via bluetooth.

De slimme keuze

De Audi A3 Limousine blijkt een fraaie toevoeging aan het A3-gamma te zijn. Qua interieur blijft de hoogwaardige afwerking, terwijl ook de ruimte op de achterbank alleszins bruikbaar is. Het enige wat afbreuk doet aan de achterzijde is de wat kleine en soms weerbarstige kofferklep. Is dat een reden om toch maar voor een Sportback te kiezen? Wat mij betreft niet. De A3 Limousine is met zijn gestrekte lijn een fraaie auto die uitvoeringsafhankelijk zowel keurig zakelijk als lekker sportief kan ogen. Daarbij is het helemaal geen slechte aanbieding. De Mercedes-Benz CLA 180 CDI is qua prijs weliswaar vergelijkbaar, maar moet het dan slechts doen met een 115 pk sterke 1,5-liter dieselmotor. Krachtiger kan, maar dan verlies je de 20 procent bijtelling. De Audi A4 is ruimer, maar ook duurder en inmiddels al op leeftijd. Daarbij komt alleen de 136 pk sterke TDIe nog in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Ben je in de markt voor een A4, dan doe je er verstandig aan om ook eens te ‘passen en meten’ in een A3 Limousine. Voor de A3 is het duidelijk: achter werkt.