Er was een tijd dat Peugeot hoogtij vierde met de 307, het model verkocht zelfs beter dan publiekslieveling Volkswagen Golf. Toen Volkswagen met de zesde generatie Golf kwam en Peugeot de 308 introduceerde kon het Franse merk de Golf niet meer bijbenen. Sinds een aantal jaar kiest Peugeot voor een andere aanpak. Alsof de Fransen met een schuin oog naar Volkswagen keken werden de kwaliteitsbeleving en het rijgedrag van de modellen sterk verbeterd - met succes. Of de nieuwe Peugeot 308 diezelfde weg inslaat test ik voor je.

Het teruglopende succes van de vorige generatie 308 kwam deels doordat Peugeot leek stil te staan,  teveel voortbordurend op een oude formule. Ondertussen verschenen nieuwe, frisse concurrenten die beter inspeelde op veranderende klanteneisen. De nieuwe Peugeot 308 is niet langer een ruimtewonder, maar ziet er nu uit als een keurige en zakelijke hatchback. Aan de ene kant is dat positief (zie het succes van de Golf), aan de andere kant komt de 308 niet bijzonder vernieuwend of ‘anders’ over. Het is niet een auto waarvan je hart direct sneller gaat kloppen. Toch bleek er tijdens de testperiode meer belangstelling te zijn voor de nieuwe ‘Peus’ dan voor bijvoorbeeld de speelsere Mazda 3.

De ‘standaard leaseauto’-look doet ’t doorgaans goed in Nederland, maar met de standaard full-LED koplampen inclusief de licht afwijkende voorbumper van de luxe Allure-uitvoering oogt ‘ie beduidend beter dan met – de standaard – halogeenverlichting. LED-techniek zorgt bovendien voor een fel en rustig wit lichtbeeld. Standaard monteert Peugeot niet groter dan 16 inch lichtmetaal onder de 308, een maatje groter kost je gelijk 1.400 euro extra. Dat is nogal wat en vreemd genoeg staat ‘met 17 inch lichtmetalen wielen’ als een extra uitvoering op de prijslijst. De verklaring ligt mogelijk in de iets hogere CO2-uitstoot, maar fiscaal gezien maakt het niet uit - je profiteert altijd van 20 procent bijtelling met het huidige dieselmotorenaanbod.

De nieuwe Peugeot 308 is net zo ‘Duits’ als de 508, met bijbehorende uitstraling, kwaliteitsindruk en rijbeleving. 

Opgeruimd staat netjes

Meer opwinding volgt wanneer je instapt. Peugeot weet al enkele jaren hoe het fraaie interieurs ontwerpt, maar in de nieuwe 308 komt het dichterbij perfectie dan ooit. Vergeleken met z’n voorganger komen de materialen een stuk hoogwaardiger over en is de zitpositie sterk verbeterd. Niet alleen dat, het dashboard oogt lekker opgeruimd en rustig doordat vrijwel de gehele bediening verwerkt is in het 9,7 inch aanraakscherm. In de C4 Picasso van zusje Citroën beviel dit systeem uitstekend, zo ook in deze 308. Navigatie, radio, klimaatregeling: de bediening ervan werkt simpel en snel. Enkel de instap-‘Access’-uitvoering heeft nog ‘ouderwetse’ knoppen voor de klimaatregeling en audio.

Net als de 208 heeft de compacte middenklasser een compact stuurwiel met ‘daarboven’ de tellers. Hoewel tijdens stadsverkeer en bochtenwerk zo’n klein stuur best handig en leuk is, prefereer ik toch een wat groter exemplaar. Je laat uit gemak al gauw één hand los, juist omdat het zo klein is. Dit is echt zo’n feature die we één of twee generaties gaan zien en die dan weer stilletjes verdwijnt. Het zicht op de tellers is overigens uitstekend en omdat ze hoger zijn geplaatst dan in andere auto’s. Grappig detail is dat de toerentellerwijzer tegen de klok in beweegt. Handig: tussen de tellers wordt onder andere de afstand met je voorganger aangegeven (onderdeel van Pack Sécurité t.w.v. 400 euro). Toch nog even zeuren: de blitse, aluminium pookknop voelt lange tijd ijskoud aan, vooral bij winterse temperaturen. Gelukkig schakelt de zesbak solide en prettig licht. Ook het koppelingspedaal voelt een stuk fijner aan dan bij de 307 en vorige 308.

De dCi overtreffen

Het rijden in de 308 bevalt goed. Niet alleen door de lagere en betere zitpositie, de aandrijflijn verdient eveneens een dikke pluim. De 1.6 e-HDi levert 115 pk en 270 Nm koppel. Je zou verwachten dat dit tot gemiddelde prestaties leidt, maar in de praktijk zorgt de dieselstoker voor veel enthousiasme.  Een flinke krachtexplosie blijft uit maar dankzij een keurig lineair oplopende krachtsopbouw en een gretige gasrespons komt de 308 vlot over. Bovendien is het een erg soepel blok, dat bij een laag toerental niet zal horten of tegensputteren. Pittig en ook nog eens bijzonder stil. Een passagier vond de e-HDi zelfs klinken als een benzinemotor en ik kan beamen dat een dieselgeluid nauwelijks hoorbaar is. De Peugeot-motor overtreft hiermee zelfs het fijne dCi-blok van Renault.

De Peugeot 308 is niet een auto waarvan je hart direct sneller gaat kloppen.

Verbruikstechnisch doe je met de e-HDi goede zaken. Het ‘boordcomputerverbruik’ van 1 op 17,8 bleek te negatief, het praktijkverbruik kwam namelijk uit op 1 op 18,3! Deze goede score is mede te danken aan het lage toerental van 2.000 tpm bij 130 km/u. Het motorenaanbod wordt overigens aantrekkelijker in 2014: de 308 is ook met 14 procent bijtelling te bestellen. Deze 120 pk sterke Blue Lease-uitvoering kost 22.550 euro en wordt leverbaar vanaf het voorjaar van 2014, ook als SW.

Nog geen Golf

Wat betreft rijdynamiek moet Peugeot de Volkswagen Golf nog voor zich laten. Hoewel het onderstel een fijne combinatie is van comfort en sportiviteit, komt dat laatste vooral tot uiting dankzij het compacte stuurwiel en stevigere demping. Wellicht komt het door de winterbanden onder de testauto, maar de neus van de Fransoos drukt gauw naar buiten met onderstuur tot gevolg. Die grens ligt dichterbij dan je denkt. Sneller dan eigenlijk zou moeten anno 2013. Op een rechte weg komt de 308 beter uit de verf, dan is de auto zeer koersvast. Stuurcorrecties zijn eigenlijk nooit nodig, terwijl de besturing bij lagere snelheden juist wat directer en lichter wordt. Niet bijzonder communicatief, maar wel goed.

Achterin valt de hoeveelheid ruimte enigszins tegen. De hoofdruimte wordt – uiteraard – wat beperkt door het grote en fraaie panoramadak (700 euro inclusief donker getinte ramen achter), maar zelfs met wat inschikken van de voorste passagiers houdt de beenruimte niet echt over. Zonde, want de 308 was altijd een echte gezinsauto. Het kofferruim is met 420 liter bovengemiddeld groot. Gekraak vanuit de kofferruimte en de niet altijd werkende knop voor het sluiten van panoramadak zijn hopelijk exemplarisch, al was een flinke tik tegen het plafond voldoende om het weer te sluiten.

Nieuw, maar anders

De nieuwe Peugeot 308 is net zo ‘Duits’ als de 508, met bijbehorende uitstraling, kwaliteitsindruk en rijbeleving. Het sterke ruimtegevoel is er niet meer, er staat nu echt een zakelijk representatieve hatchback. De vorige 308 reed behoorlijk afstandelijk en dat hebben ze voor een groot deel weggepoetst bij de nieuwe generatie. Motorisch legt Peugeot bovendien de lat lekker hoog, maar hij laat het afweten op het onderdeel rijdynamiek. Een supersportieve auto verwacht of wil ik ook niet van Peugeot, maar iets minder onderstuur zou de 308 nog beter maken. Als geheel is de nieuwe 308 namelijk een zeer fijne en stille auto. Vanaf het voorjaar van 2014 zullen ze – terecht – met 14 procent bijtelling als warme broodjes over de toonbank van de Peugeot-dealer gaan.