Van de vorige generatie Audi A3 heette de spaardiesel nog ‘Efficient’ en die benaming zou ook prima de lading van deze A3 dekken. Toch kiest Audi ervoor zijn jongste zuinigheidswonder als wasmiddel aan te prijzen: de A3 Ultra wast schoon en vlekvrij. Toch is diesel als brandstof geen vlekvrije keuze, terwijl het schone ‘m vooral in de ultralage CO2-uitstoot van 85 gram/km zit. In Nederland is dat, ook in 2014, goed voor 14 procent bijtelling. Hoe schoon en spaarzaam deze A3 in werkelijkheid is mag deze test uitwijzen.

Van buiten is een A3 Ultra nauwelijks te onderscheiden van een conventionele A3. De wielen zijn met 16 inch aan de kleine kant, maar het verlaagde chassis en de stoere voorbumper en side skirts maken het toch een ‘dikke’ hatchback om te zien. Het zakelijke donkergrijs maakt de Ultra samen met de xenon- en LED-verlichting tot een erg representatieve verschijning.

Vlot en zuinig

Bescheiden is de A3 Ultra enkel qua brandstofconsumptie, want zijn prestaties zijn keurig. De spaardiesel die we al eerder reden in de Volkswagen Golf BlueMotion, Seat Leon Ecomotive en Skoda Octavia Greenline blijkt ook in deze Audi meer dan voldoende pit te hebben. Je merkt dat de geluidsisolatie van de Audi op een hoger plan staat dan bij de voordeligere alternatieven van Seat en Skoda, maar een rauwe dieselnagel blijft onder de 2.000 tpm hoorbaar. Op volle kracht sprint de A3 Ultra in 10,5 seconden van 0 naar 100 km/u en behaalt ‘ie een top van 200 km/u. Dat is zeker vlot te noemen. De soepelheid van de motor komt al vanaf 1.500 tpm tot uiting wanneer de turbo begint mee te duwen in je rug en er 250 Nm trekkracht vrijkomt. Ver boven de 2.000 tpm hoef je daarom eigenlijk niet te komen. Wel heeft de ietwat hakerig schakelende zesbak vrij lange overbrengingen, waardoor je in de bebouwde kom en op de provinciale weg net 5 km/u harder moet rijden dan toegestaan om soepel in de vierde respectievelijk zesde versnelling te rijden.

Bescheiden is de A3 Ultra enkel qua consumptie, want zijn prestaties zijn keurig.

Op de snelweg spaart de A3 Ultra vrolijk door, met exact 2.000 tpm bij 120 km/u en een actueel verbruik dat zuiniger dan 1 op 20 aangeeft. Dat een gemiddeld verbruik van 1 op 31,3 net zo’n utopie is als een vlekvrij ‘Ultra-wasmiddel’, mag geen verrassing heten. Het praktijkverbruik is evengoed keurig te noemen, met veel snelweg en een vlotte rijstijl behaalde ik met gemak gemiddeld 1 op 20.

De eerder geteste A3 Limousine met 150 pk sterke diesel en S-Line-onderstel maakte indruk met zijn dynamische rijeigenschappen. De pk’s mis je in deze Ultra niet echt, de verfijning van motorgeluid en de soepele versnellingsbak uit de duurdere A3 ontbreken wel. Gek genoeg ervoer ik het S-Line onderstel ook als minder ‘hard’ dan de afstemming van deze Ultra, die weinig vergevingsgezind is op korte oneffenheden. Een ultrascherp stuurgedrag is evenmin aanwezig, maar het stuurgevoel is wel beter dan bij vorige generatie Audi’s. Het is prettig bochten ronden met de A3, maar ook op gladgestreken snelwegasfalt kun je het lang uithouden op de goed ondersteunende stoelen.

Dankzij het verlaagde chassis en de side skirts is de Audi A3 Ultra een ‘dikke’ hatchback.

De interieurafwerking is maatgevend in zijn klasse, met sportieve, TT-achtige luchtroosters en een minimalistische uitstraling – weinig knoppen en toch een groot bedieningsgemak. Tegen meerprijs is de uitrusting op het niveau van een dikke A6 te brengen. Bij de basisprijs van 25.950 euro zal niemand het laten. De testauto was uitgerust met het ‘e Edition’-pakket dat (voor een meerprijs van 4.000 euro) comfortverhogende zaken als xenon, climate control, mistlampen, audio met Bluetooth en een middenarmsteun omvat. Met nog enkele losse opties betaal je voor deze A3 Ultra dan 32.367 euro, serieus geld voor een driedeurs hatchback die niet heel buitensporig luxe is. Gelukkig krijgen de inzittenden wel een behoorlijke binnenruimte bij deze Audi, in een BMW 1 Serie of Mercedes A-Klasse zit je achterin krapper. De bagageruimte van 365 liter is keurig.

Schonere alternatieven uit eigen huis

Voor nog meer binnenruimte en een fijne instap naar achteren zou je de A3 Sportback moeten overwegen, maar die heeft als Ultra geen 14 procent bijtelling. Niet getreurd: in het voorjaar van 2014 komt de A3 Sportback als g-tron op aardgas met 14 procent bijtelling. Die is eveneens 110 pk sterk en heeft naast extra binnenruimte ook nog eens standaard een S-tronic automaat – noodzakelijk voor zo’n lage CO2-uitstoot. Met een volwaardige benzinetank en een goede opslagcapaciteit van aardgas lijkt de concurrentie voor de A3 Ultra daarmee vooral uit eigen huis te komen. De A3 Ultra blijft echter aanspreken met een lagere vanafprijs, de sportieve uitstraling van z’n driedeurs carrosserie en een actieradius van 1.000 km waarbij je nooit hoeft te zoeken naar een (aardgas)tankstation. Deze A3 is ondanks zijn Ultra-label niet de schoonste Audi A3, daarvoor moet je de 2.0 TDI Clean Diesel (met Euro6 stikstofoxidekatalysator) of g-tron bestellen. De A3 Ultra is daarentegen wel erg zuinig en relatief voordelig in aanschaf en bijtelling – een garantie voor succes in Nederland.