SUV’s met 'Hulkpower' zijn inmiddels gemeengoed en na de snelle Audi SQ5 mag een krachtigere versie van de Q3 geen verrassing heten. De SQ5 heeft een tamelijk bescheiden uiterlijk en een ‘beschaafde’ 313 pk sterke dieselmotor, maar bij de RS Q3 is het één en al gekkigheid. De vijfcilinder turbomotor uit de TT RS vond z’n weg naar de compacte SUV en daarom hoort daar – volgens Audi – de bijpassende RS-uitmonstering bij. Over onderscheidend vermogen gesproken! Of de RS Q3 het volgende RS-juweeltje is lees je in deze test.

Het is knap hoe de Q3 door middel van 2,5 cm verlaging en z’n RS-bodykit er een stuk lekkerder uitziet. De Audi RS Q3 is een regelrechte blikvanger met zijn grote honingraat grille, dikke bumpers en optionele 19 inch wielen (standaard staat de RS Q3 op 18 inch). Het mooiste van de RS Q3 is misschien wel de in Sepang blauw gespoten lak: één van Audi’s fraaiste lakkleuren. Geheel tegen de traditie in heeft de RS Q3 slechts één ovale uitlaat, maar dat ben je op slag vergeten als je het gaspedaal diep intrapt.

Hongerige Tamagotchi

Een persoonlijke noot: sinds de Ford Focus RS ben ik helemaal idolaat van vijfcilindermotoren. Die luide roffel en dat geschraap uit de uitlaten maken mij instant fan. In de RS Q3 ligt dezelfde 2,5-liter vijfcilinder als in de vorige generatie Audi RS3 en TT RS. In de meest potente Q3 klinkt deze motor iets bescheidener maar alsnog heerlijk! Mensen die langs de weg lopen horen ‘m al van ver aankomen en verwachten waarschijnlijk een heel andere auto bij dit geluid. Zijn eerste unique selling point is dus al gauw ontdekt. De enige echte concurrent is de in juni verwachte Mercedes-Benz GLA AMG. Hoewel die met de optionele sportuitlaat misschien net zo heftig klinkt als de recent geteste A 45 AMG, klinkt een vijfcilinder van nature al ‘anders’. Ook het vermogen stelt niet teleur: 310 pk en 420 Nm perst de vijfpitter eruit. Genoeg om in 5,5 seconden vanuit stilstand 100 km/u aan te tikken en zonder moeite door te blazen naar hoogst illegale snelheden.

Mensen op straat horen ‘m al van ver aankomen en verwachten waarschijnlijk een heel andere auto bij dit geluid.

De 2.5 TFSI moet even op gang komen maar als de vijfpitter gaat, dan gaat ‘ie ook goed. Roffelend bereikt ‘ie maximaal 7.000 toeren en met een licht schokje gaat de zeventraps S Tronic-automaat naar de volgende versnelling. Een uitstekende transmissie, die snel reageert maar bij twee keer terugtikken zo nu en dan even moet nadenken. Niet heel erg storend overigens, misschien ben ik gewoon te enthousiast met de schakelpaddles aan het spelen. De RS Q3 rijdt zo uitnodigend dat de Audi benzine slurpt als een hongerige Tamagotchi. Een gemiddeld verbruik van 1 op 7 (of slechter) is het bijbehorende gevolg.

Verbazingwekkend goed

“Een snelle Audi wil alleen maar rechtdoor”, was altijd een veelgehoorde kreet. Met de RS 4 en RS 6 Avant heeft Audi inmiddels bewezen dat de RS-modellen ook in bochten voor vertier kunnen zorgen, maar kan de hogere RS Q3 dat ook? Verbazingwekkend genoeg luidt het antwoord: ja. Wanneer de voorwielen grip dreigen te verliezen voel je het Quattro-systeem tussen de vier wielen schakelen, zodat de achterwielen bijspringen. In een scherpe bocht ligt onderstuur op de loer, maar het snel reagerende 4WD-systeem trekt de RS Q3 nog gretiger een bocht door. De koets helt nauwelijks over en de hoeveelheid grip in bochten is grensverleggend voor een dergelijke SUV. De RS Q3 doet dit echt opvallend goed. Als onderstuur dan tóch optreedt, ga je snel van het gas en wil ‘ie zelfs even oversturen. Leuk hoor!

Het mooiste van de Audi RS Q3 is misschien wel de Sepang blauwe lak.

De besturing is in Dynamic relatief zwaar en redelijk communicatief, in de ‘Auto’- of ‘Comfort’-stand is de feedback vanuit het stuurwiel maar matig. Gelukkig kan je de auto instellen naar jouw gemoedstoestand. Mijn favoriet is Dynamic, voornamelijk omdat de uitlaat dan meer ‘herrie’ produceert dan in ‘Comfort’. Daar komen overigens geen ‘namaakgeluiden’ die door speakers klinken aan te pas, het uitlaatgeluid is van zichzelf mooi. In de normale modus rijdt de RS Q3 nauwelijks anders dan een reguliere Q3. Het verlaagde RS-onderstel is ietwat aan de stugge kant, maar voor een sportieve SUV binnen de marges. De zitpositie is voor een relaxte rit prettig hoog, maar voor een RS-model juist wat te hoog. Met mijn bovengemiddelde lichaamslengte zit ik enigszins ‘op de bok’, de zitting had daarom wel een paar centimeter lager gemogen voor een actievere zithouding.

Heel speciaal

Voor een vanafprijs van 76.450 euro is de RS Q3 van voldoende luxe en sportieve accessoires voorzien. Een afgeplat stuurwiel, donkere hemelbekleding en aluminium pedalen ontbreken niet. De pianolak inleg is bij dit exemplaar vervangen door een fraaie koolstofvezel inleg ter waarde van 420 euro, maar de absolute kers op de taart is het fijne nappaleder met ruitenstiksels. Met een meerprijs van 2.101 niet goedkoop, maar het ziet er heel speciaal uit. Het dashboard begint wel een beetje op leeftijd te raken. De knoppen van de klimaatregeling zijn nog van de vorige A3 en niet alle materialen zijn van het huidige Audi-niveau. Voor de ‘instapper’ in de SUV-range niet verkeerd, maar voor dit geld mag je wat verwachten…

De ruimte achterin is toereikend voor vier volwassenen en de kofferbak is met 350 liter voldoende groot. De Q3 is echter niet ruimer dan bijvoorbeeld een Audi S3 Sportback. Die auto is overigens niet alleen sneller, maar met een vanafprijs van een kleine 50 mille ook nog eens stukken voordeliger in aanschaf. Dan moet je wel heel erg veel waarde hechte aan de hogere instap. En die fantastische motor natuurlijk.

Een beetje vreemd, maar wel lekker

Inderdaad, de motor. Je kunt je afvragen of je minstens 76.450 euro stuk moet slaan op een snelle, compacte SUV, maar feit is dat die prachtige motor de hele rij-indruk domineert. De vijfcilinder geeft de RS Q3 zoveel bonuspunten, dat ik wel begrijp dat er een paar mensen zijn die voor deze snelle Audi vallen. Daarbij rijdt de RS Q3 niet onverdienstelijk, wat zeg ik, onverwacht goed. De Audi RS Q3 is dus een beetje vreemd, maar wel lekker.