Wil je de ruimte van een MPV, het comfort van een limousine, de terreinwaardigheid van een Land Rover en het kloppende hart uit een Jaguar? Dan is deze Land Rover Discovery 3.0 SCV6 misschien wel jouw ideale auto. De nieuwe ‘supercharged’ zescilinder benzinemotor is een stuk zuiniger en daardoor maarliefst 30 mille goedkoper dan de 5.0 V8 die hij vervangt. Toch zullen oliemaatschappijen en de staat nog altijd blij met je zijn, want het benzineverbruik en de bijbehorende CO2-tax drijven het prijskaartje op tot 121.170 euro, inclusief opties. Je krijgt daar wel een ware alleskunner voor terug, want deze onlangs gefacelifte Discovery is fijn op elk terrein.

Wat een stoere bak en wat is ‘ie groot – de Land Rover Discovery maakt indruk. De functioneel hoekige vormgeving krijgt een wat chiquere uitstraling met de donkere lichtunits en grille, die meer in lijn zijn gebracht met die van de nieuwe Range Rover (Sport). De donkergrijze lakkleur staat ‘m goed en de ongelakte kunststof onderzijde valt daardoor minder op. Aluminium skidplates, roosters in de voorschermen en 19 inch ‘7 Split Spoke’-wielen completeren het plaatje van deze duurste HSE-uitvoering.

Range Rover-ambiance

Hoewel de zwart/aluminium-kleurstelling van het interieur niet de gezelligste uit de brochure is, doet deze ‘Disco’ wel luxueus aan. Er heerst een beetje een Range Rover ambiance, omdat veel bedieningselementen bekend voorkomen en het materiaalgebruik van een hoger niveau is dan voorheen. De met leder beklede toplaag van het dashboard en de karakteristieke armleuninkjes aan de voorstoelen zijn eveneens kenmerken van de luxueuze merkbroeders.

De supercharged zescilinder is een smeuïge traktatie voor bestuurder, pomphouder en staatskas.

Waarmee de Discovery de andere Land Rovers duidelijk overtreft is het ruimteaanbod. Bestel je een derde zitrij, dan kun je ook daadwerkelijk met zeven volwassenen op pad. Er is geen Europese concurrent die hem dit nadoet, enkel Amerikaanse SUV’s bieden zoveel ruimte. Zelfs met mijn 1,88 meter lengte zou ik het helemaal achterin best even uithouden, er is volop hoofd- en voetenruimte en wie korter is houdt ook knieruimte over. Op de tweede rij vind je drie volwaardige stoelen, waarvan de middelste iets breder is en de buitenste (dus) wat smaller dan in andere auto’s. Overigens blijft er achter de derde rij nog aardig wat ruimte (280 liter) over, maar ga je met vijf personen op vakantie dan kun je zelfs tot 1.260 liter verstouwen in de enorme kofferbak. Het neerklappen van de derde zitrij kan helaas niet geheel vanaf achteren, maar je creëert er (met wat kracht) in drie stappen uiteindelijk wel een mooie vlakke laadvloer mee.

Ontzagwekkend gemak

Het luchtgeveerde onderstel strijkt de ondergrond eveneens mooi vlak. Hier maakt deze terreinwagen echt het verschil met de meer doelmatige Toyota Land Cruiser die we onlangs testten. Een limousinewaardig comfort maakt de Discovery meer een luxe SUV, terwijl het ook een echte terreinwagen is. Met 2.565 kg bepaald geen lichtgewicht overigens en daarom is de nieuwe Jaguar-motor een fijne krachtbron. De 3.0 Supercharged V6 levert 340 pk en heeft 450 Nm trekkracht, voldoende om ‘m even snel te laten accelereren als de (oude) 375 pk sterke 5.0 V8. De nieuwe achttraps automaat schakelt zijdezacht en spreidt de krachten mooi uit.

De donkergrijze lakkleur staat de Land Rover Discovery goed

De opgegeven 0 naar 100 km/u van 8,1 seconden wordt nog met drie tienden verbeterd op de stopwatch. Met een ontzagwekkend gemak stoomt de Discovery daarna door naar z’n begrensde topsnelheid van 195 km/u. Toch past een rustige rijstijl ‘m beter en daarmee doe je ook wat langer met een tank benzine. Waar de oude V8 zo 1 op 5 reed, kun je met deze zescilinder rond de 1 op 7 blijven – aan welke kant van de 7 hangt vooral af van de hoeveelheid stadsritjes en het snelwegtempo dat je aanhoudt. Het enorme frontale oppervlak maakt ‘m bij 130 km/u al erg onzuinig, de opgegeven 1 op 8,7 is een utopie. Doorgaans sta je om de 500 kilometer te tanken en reken je 125 euro brandstof af, maar dat zal de eigenaar waarschijnlijk weinig deren. Voor een grotere actieradius en iets eurovriendelijkere tankbeurten zijn de dieselvarianten een goed alternatief, maar de wegenbelasting verdubbelt dan.

Veiliger manoeuvreren

Die wegenbelasting zou voor de Discovery ook modderbelasting mogen heten, want geen pad lijkt onbegaanbaar. Met het befaamde TerrainResponse-systeem herkent ‘ie de ondergrond en daar worden de onderstel- en aandrijfinstellingen automatisch op aangepast. In aanvulling daarop kun je uiteraard de lage gearing inschakelen, het sperdifferentieel wordt indien nodig automatisch ‘vastgezet’. Je kunt ook zelf de juiste ondergrond selecteren – variërend van los zand tot rotsen - met de draaiknop in het midden.

Wie z’n mooi(st)e bezit niet wil beschadigen heeft veel profijt van alle camera’s rondom de auto. Deze helpen niet alleen bij het parkeren, maar houden ook het overige verkeer tijdens bijzondere manoeuvres in de gaten en een luide pieptoon waarschuwt zo nodig. Dodehoekdetectie maakt van rijstrook wisselen veiliger en er zijn zelfs waterdieptesensoren (Wade Sensing) voor als je een beekje (niet dieper dan 70 centimeter) wil oversteken.

Deze multi-inzetbare gezinsauto kent maar één groot nadeel en dat is z’n eigen gewicht. Het luchtgeveerde onderstel houdt de Discovery mooi vlak in bochten, maar tegelijkertijd voel je aan alles dat ‘ie er niet echt van houdt. De besturing biedt genoeg gevoel en is niet zo indirect als je zou verwachten, maar de 500 kg lichtere Range Rover Sport rijdt een stuk dynamischer. En dat gewichtsverschil is precies de reden waarom de Discovery zwaarlijvig aanvoelt en zuipt als een tempelier. De volgende generatie zal hopelijk dezelfde afslankkuur als de Range Rovers ondergaan.

Lekker uitstapje

Mocht je in de gelukkige positie verkeren om deze auto als gezinsvervoer aan te kunnen schaffen, dan heb je aan de Discovery echt een ruime en veelzijdig inzetbare auto. Representatief als het moet, maar ook praktisch en capabel in elk terrein. Met de facelift is de Discovery in uiterlijk opzicht fraai gemoderniseerd, terwijl het binnenste een luxueuze upgrade kreeg. De supercharged zescilinder is een smeuïge traktatie voor bestuurder, pomphouder en staatskas. Zonder belastingen kost de 256 pk sterkste SDV6 dieselmotor evenveel, maar de BPM maakt de SCV6 uiteindelijk 13 mille duurder. De veelrijder opteert daarom voor een diesel, maar met 84 pk extra is deze Discovery wel een heel lekker uitstapje.