Begin 2009 verraste Peugeot met de 3008. Vooral de spraakmakende neus viel op, die was zelfs naar Peugeot-maatstaven opvallend te noemen. Nu, 5 jaar later, staat de vernieuwde 3008 klaar. Ingetogener ditmaal, in stijl van de nieuwe ‘Auto van het Jaar’ 308. Dat schept natuurlijk verwachtingen. Kan de vernieuwde 3008 na 5 jaar nog steeds indruk maken? Deze test wijst het uit.

Het uiterlijk is het enige onderdeel van de 3008 dat Peugeot onder handen genomen heeft. Het betreft hier dus een facelift in de smalste zin van het woord. Toch heeft het ook technische voordelen, want fraaie LED-dagrijverlichting is nu op elke uitvoering standaard. Ook de achterlichten zijn deels voorzien van LED-techniek en dat oogt wel zo modern. Al met al maken de wijzigingen de 3008 van voren minder pompeus en lijken de achterlichten door de simpele toevoeging van een wit vlak een stuk conventioneler gevormd. ‘En profil’ bleef in het ontwerp van de 3008 alles bij het oude en vanuit die hoek blijft het beeld van een ‘dikkerdje’ overeind. Toch ligt de 3008 als geheel nu een stuk lekkerder op het netvlies dan voorheen.

Mid-life update

Bij defensiematerieel spreken techneuten van een ‘mid-life update’ als de techniek halverwege de levenscyclus op orde gebracht wordt. Datzelfde gebeurt in de cockpit van de Peugeot 3008, waar het straaljagerachtige head-up display zijn informatie nu in kleur weergeeft. Deze display is overigens niet standaard,  alleen op de Active is het een optie van 480 euro – op de Access en Style-uitvoeringen is het niet eens verkrijgbaar. Jammer, want ook de gave tuimelschakelaars horen bij de HUD. Het navigatiesysteem wordt nu optioneel voorzien van een achteruitrijcamera (490 euro) die weliswaar handig is, maar een wat wazig beeld geeft.

Wat de bediening betreft is er helaas niets veranderd. Het ouderwetse multimediasysteem met z’n priegelige knopjes blijft omslachtig om te bedienen. Waarom monteert Peugeot niet het mooie aanraakscherm van de 308 in de 3008?

Aan de rij-eigenschappen heeft Peugeot niet gesleuteld en dat is maar goed ook.

Dat de 3008 al weer even meedraait blijkt ook uit de andere aanwezige gadgets. Samen met de eerder genoemde achteruitrijcamera komt ook een ‘intelligente parkeerhulp’, die niets anders doet dan de lengte van een parkeervak meten en je vertellen of de 3008 erin past. Let wel: dat doet ‘ie op de Parijse manier, want vakken die de Peugeot ruim genoeg vindt vergen wel wat parkeervaardigheid. Ook biedt Peugeot een systeem dat slechts de volgafstand tot de voorganger in (tiende van) seconden weergeeft, terwijl adaptieve cruise control tegenwoordig de voorziening is die je wilt hebben voor een veilige volgafstand. Toch twee gemiste kansen.

Onverminderd fraai

Gelukkig is er nog genoeg om positief over te zijn, want het dashboard blijft onverminderd fraai. Zeker in deze testauto, die voorzien is van het integraal lederpakket. Daarmee is zelfs het dashboard met leder overtrokken, maar gezien de prijs van 3.250 euro voor dit lederpakket zullen maar weinig 3008’s er van binnen zó mooi uitzien - en dat is toch wel jammer. Ook jammer is dat de knoppen van de climate control de kwaliteitsindruk geweld aan doen: er zit wel erg veel speling op.  

De achterlichten van de Peugeot 3008 zijn nu deels voorzien van LED-techniek.

Als bestuurder heb je verder niets te klagen. Je wordt 'omsloten' door het dashboard dat er alleen voor jóu lijkt te zijn: een prettig gevoel. Daarbij zit je weliswaar 'op de bok', maar dat belemmert de prima zitpositie niet. De stoelen zijn ruim verstelbaar en de zittingen zijn voldoende lang; dat zien we wel eens anders in Franse auto’s.

Achterin zitten passagiers vorstelijk. De hoofdruimte is meer dan voldoende en ook de beenruimte is goed. Daar houd je het lang uit. Met zijn  432 liter oogt de bagageruimte in eerste instantie niet erg groot, totdat je de dubbele bodem verwijdert. Dat vergroot de laadruimte, maar ook de tildrempel aanzienlijk. Het eigenzinnige karakter van de 3008 blijkt nog steeds uit de in twee delen openende achterklep, die de facelift overleefde. Het is echt nergens goed voor, maar een leuke gimmick is het wel.

Zoals het ‘m betaamt

Aan de rij-eigenschappen heeft Peugeot niet gesleuteld en dat is maar goed ook. Dat doet de 3008 nog steeds zoals het een Peugeot betaamt: hij betrekt je bij het rijden, zonder dat het je pijn doet. De 3008 is zelfs wendbaarder dan je op basis van zijn uiterlijk zou verwachten. De besturing is licht maar direct, soms iets te direct op snelwegtempo. De rest van de auto is wel erg geschikt voor lange snelwegafstanden. De vering is stevig zonder hard te zijn en de demping is daar goed op afgestemd. Tel daarbij op dat de auto niet snel op één oor gaat hangen in bochten en je hebt een MPV die weliswaar nooit sportief wordt, maar wel lekker ‘uit te laten’ is. Dat de voortrein af en toe klapperende geluiden laat horen doet aan het verfijnde gevoel wel wat af: dat mag eigenlijk niet. 

De 156 pk sterke THP-motor draait al jaren mee, maar het blijft een fijn blok. De maximale trekkracht van 240 Nm is al vanaf 1.400 tpm beschikbaar, waardoor de 3008 zich bij weinig toeren soepel laat rijden, maar de motor levert ook bij hoge toerentallen de prestaties die je verlangt. Desgewenst haal je bijvoorbeeld 100 km/u in z’n twee en de koek is net boven de 200 km/u pas op. Helaas heeft Peugeot dit prettige blok niet voorzien van een betere versnellingsbak bij de facelift, want de stroef schakelende transmissie in combinatie met de gevoelloze koppeling doet afbreuk aan de aandrijflijn. En het brandstofverbruik? Met een testverbruik van 1 op 13 lijkt de opgegeven 1 op 14,5 geen utopie. Ter illustratie: bij 120 km/u verbruikt de auto tussen de 1 op 14 en 1 op 15 en dat is keurig.

Lastig parket

Ondanks zijn nieuwe uiterlijk bevindt de 3008 zich in een lastig parket. De belangrijkste concurrentie komt uit eigen huis van de slechts enkele honderden euro’s duurder en flink ruimere 5008. En dan is er z’n concerngenoot Citroën C4 Picasso, die dezelfde motor deelt maar als totaalpakket verfijnder en ruimer is dan de 3008. De Ford C-Max biedt ongeveer dezelfde ruimte maar kent een veel lagere instapprijs, waarbij de Ford ook eens iets meer ‘rijdersauto’ is dan de Peugeot. Het grootste voordeel ten opzichte van al deze auto's is dat de 3008 verkrijgbaar is met 14 procent bijtelling, als Hybrid4. Ook zonder dat blijft de 3008 een eigenzinnig compromis en hij ziet er beter uit dan ooit - maar dat zijn basis al even meedraait kan ‘ie niet verhullen. Ook mét zijn frisse neus blijft het dus een buitenbeentje. Bestel je dat prachtige lederen dashboard erbij, dan heb je wel echt wat speciaals.