De Peugeot 508 is in Nederland een vaak geziene leaselieveling: de HYbrid4 tel je voor slechts 14 procent bij. Helaas stelden we in meerdere tests vast dat op deze aandrijflijn en het praktijkverbruik nog wel wat af te dingen valt. Nu voegt Peugeot nog een dieselmotor toe aan het motorenaanbod: de 180 pk sterke 2.0 BlueHDi. Ook met automaat is deze goed voor een gunstige 20 procent bijtelling. Hieronder lees je waarom deze motorvariant zoveel beter en fijner is dan de HYbrid4.

Peugeot heeft een naam hoog te houden als het gaat om fijne dieselmotoren en deze doorontwikkelde 2.0 HDi is naast sterker ook zuiniger en schoner geworden. Door de toevoeging van AdBlue wordt het schadelijke NOx omgezet in waterdamp en stikstof, wat deze BlueHDi motor laat voldoen aan de Euro6-emissienorm.  Met 180 pk vermogen en 400 Nm trekkracht hebben de motorprestaties in elk geval niet geleden onder de milieuvriendelijke aanpassingen. Zelfs met de standaard automaat heeft deze 508 een theoretisch verbruik van 1 op 23,8 en dat staat gelijk aan een uitstoot van slechts 111 gram CO2/km: daarmee valt ‘ie precies binnen de norm voor 20 procent bijtelling. Overigens is de nieuwe 2.0 BlueHDi er ook met 150 pk en 20 procent bijtelling.

Zes is voldoende

Het is vooral die automatische transmissie die voor de grootste meerwaarde zorgt als je dagelijks met deze 508 rijdt. Wat een verademing is deze conventionele bak met koppelomvormer, als je hem vergelijkt met de gerobotiseerde 2Tronic van de HYbrid4. Goed, de onmerkbaar schakelende zeven- en achttraps transmissies van de Duitse concurrenten zijn misschien nog verfijnder, maar zes versnellingen zijn voldoende voor deze koppelrijke dieselmotor. Bij de koude start loopt deze motor nog een tikkeltje rauw, maar naarmate de boel opwarmt verneem je daar weinig meer van. De automaat schakelt met zeer lichte schokjes, maar deze zijn amper voelbaar vergeleken de duikvluchten die je soms maakt in de HYbrid4. Bij een rustige rijstijl komt het toerental nauwelijks boven de 2.000 tpm en al ver daaronder voel je veel trekkracht.

De automaat schakelt met zeer lichte schokjes, maar deze zijn amper voelbaar vergeleken de duikvluchten die je soms maakt in de HYbrid4. 

Voor dat laatste beetje verfijning zou de dieselmotor tijdens optrekken nog iets stiller mogen zijn, maar op constante snelheid hoor je ‘m eigenlijk niet. Zuinig is deze motor ook, ondanks de forse 1.515 kg die deze 508 weegt en de conventionele automaat. Bij 130 km/u draait de dieselmotor slechts 2.000 tpm en verbruikt ‘ie rond de 1 op 16,5, terwijl je bij 110 km/u al gunstiger dan 1 op 20 kan uitkomen. De fabrieksopgave blijkt enkel haalbaar op een provinciale weg en het  testgemiddelde van 1 op 15,5 is dan ook ongunstiger dan het praktijkverbruik van de 508 dieselhybride. Die kwam in een eerdere test tot 1 op 17,8. De BlueHDi biedt wel andere voordelen, zo valt ‘ie in een lagere gewichtsklasse dan de hybride en hij mag met 1.575 kg geremd trekgewicht maarliefst 800 kg zwaardere aanhangers trekken. Voor caravanrijdend Nederland toch wel iets om rekening mee te houden. En als we er dan toch op uit trekken met deze 508, dan kan er 155 liter meer vakantiebagage mee dan in de HYbrid4.

Topdiesel

Op het vlak van prestaties is de BlueHDi ook in het voordeel. Op papier (en de GPS) haalt ‘ie een hogere topsnelheid van 223 km/u en met de stopwatch erbij blijkt ‘ie ook nog eens sneller van 0 naar 100 km/u op te trekken: in 8,8 seconden. Op de snelweg zal ‘ie ‘m al gauw passeren want boven de 120 km/u wordt de elektromotor uitgeschakeld en dan heeft de zwaardere HYbrid4 nog maar 163 paarden over - daarmee loopt ‘ie niet harder dan 210 km/u. Er is overigens nog een 2.2 HDi GT in het leveringsgamma, maar die heeft evenveel koppel en slechts 20 pk meer dan de BlueHDi 180. Die heeft overigens geen bijtellingsvoordeel en kost 51.350 euro. De BlueHDi 180 kost de particulier 43.490 euro in de complete Allure-uitvoering en standaard automaat. De 508 HYbrid4 Allure kost 45.050 euro, dus het moge duidelijk zijn dat de voordeligste van de drie topdiesels de voorkeur geniet.

De 2.0 BlueHDi-motor in de Peugeot 508 is veel fijner dan de Hybrid4.

Toch zullen meer mensen een 508 leasen dan kopen, hoe ziet het financiële plaatje er voor hen uit? Voor de zakelijke rijder zijn speciale ‘Blue Lease’-uitvoeringen beschikbaar met een lagere cataloguswaarde, wat gunstig is voor de bijtelling. De HYbrid4 is als Blue Lease Executive leverbaar vanaf 38.740 euro, wat resulteert in een bijtelling van 190 euro per maand – op basis van de schaal met 42 procent inkomstenbelasting. Je kunt ook gaan voor de completere Blue Lease Premium, die voor 42.440 euro en 208 euro bijtelling in de prijslijst staat. De BlueHDi 180 Blue Lease is enkel leverbaar als luxe Premium en kost 42.090 euro, wat met 20 procent bijtelling gelijk staat aan een bedrag van 295 euro in de maand. Voor de zakelijke rijder kost het privégebruik van de 508 BlueHDi dan 1.044 euro per jaar extra bijtelling ten opzichte van de HYbrid4 -  een aanzienlijk verschil.

Duitse stevigheid

De 508 is in welke uitvoering dan ook een uitermate geschikte langeafstandscruiser.  Er is veel been- en hoofdruimte zowel voor- als achterin, iemand met mijn 1,88 meter lengte kan prima achter zichzelf zitten. Verder beschikt de grote ‘Peus’ over fijne stoelen en de besturing is niet al te direct. Dat laatste zorgt voor veel rust op snelwegtempo, waar andere auto’s soms nerveus reageren en met veel moeite binnen de lijnen blijven. Een klein ongemak in de stad is de draaicirkel van bijna 12 meter, waardoor je soms twee keer moet steken met straatje keren of inparkeren. Het onderstel en de wegligging van de 508 voelen solide aan, soms met een bijna Duitse stevigheid. Voor de echte lounge-ervaring is met name achterin meer Frans comfort gewenst. Overigens doet het design en de afwerking van het dashboard ook erg ‘Duits’ aan, degelijk maar ook een beetje zakelijk en saai. Van een Franse auto verwacht je qua design iets meer cachet – dat heeft zustermerk Citroën beter begrepen. De hoogglans zwarte lijsten zijn nogal vlekgevoelig, dus je moet blijven poetsen om het chique te houden. Een leuke extra op deze testauto is de head-up display die in kleur op de voorruit wordt geprojecteerd. Deze geeft naast je snelheid bijvoorbeeld ook de straat waar je rijdt en navigatiepijlen weer.

Meer bijtelling voor meer rijplezier

De BlueHDi 180 is wat mij betreft de beste keuze van de drie topdiesels die je in de Peugeot 508 kunt krijgen. Voor de particulier en caravanbezitters is de keuze snel gemaakt, want qua aanschafprijs en trekgewicht is de BlueHDi aantrekkelijker dan de Hybrid4. Een eventueel verbruiksverschil wordt gecompenseerd door minder wegenbelasting. Er zijn maar weinig concurrenten (de Hybrid4 buiten beschouwing latende) met een dergelijk sterke dieselmotor, automaat, zoveel ruimte en slechts 20 procent bijtelling. De zakelijke rijder zal mogelijk langer twijfelen welke 508-diesel de beste keuze is. Voor de leaserijder heb ik maar één advies: ga proefrijden en dan kom je er vanzelf achter. De BlueHDi 180 kost je meer bijtelling, maar biedt daarvoor meer rijplezier.