De GLA is de vijfde SUV-achtige toevoeging aan het gamma van Mercedes-Benz. Das Haus keek lange tijd de kat uit de boom in het compacte SUV-segment . De GLA deelt zijn basis met de nieuwe A-Klasse en gaat de concurrentie aan met de Audi Q3 en BMW X1. Is de GLA het wachten waard?

Dat de GLA zijn DNA deelt met de A-Klasse mag geen verrassing heten, als je kijkt naar het uiterlijk. Audi en BMW bieden duidelijk een hoger model met een andere uitstraling aan, waardoor de basis op het eerste gezicht niet te achterhalen valt. Toch pakt het stevige A-sausje over de GLA goed uit. De neus is stoer en robuust en knipoogt naar de grotere SUV-modellen van het merk. De achterkant is wat anoniemer en zou ook zo op de hatchback kunnen zitten. Echt hoog is de GLA niet als je hem vergelijkt met bijvoorbeeld de Audi Q3. Als je de cijfers erbij pakt dan zie je dat hij 6 centimeter hoger dan de normale A-Klasse, maar ruim 10 centimeter lager dan de Q3.

iPad

Binnenin de GLA kom je geen verrassingen tegen als je de A-Klasse kent, het interieur is namelijk identiek. En dat is zeker een pluspunt, want het ziet er bijzonder goed uit. Het materiaalgebruik is zoals je in deze (prijs)klasse mag verwachten, verfijnd en met hoogwaardige (zachte) materialen. De grote aluminium sierlijst die horizontaal over het dashboard loopt, wordt opgevuld met mooie ronde luchtroosters die zorgen voor een herkenbare uitstraling. Het interieur lijkt voor de eeuwigheid te zijn gebouwd. Het iPad-achtige multimediascherm is niet ieders smaak, het ziet er een beetje ‘opgeplakt’ uit. De meeste concurrenten gebruiken een klapscherm of geïntegreerd scherm. Het exemplaar in de testauto is de ‘business’-variant, met een kleiner beeld en minder pixels. De weergave mag dan niet altijd even verfijnd overkomen, de bediening gaat wel gemakkelijk via een centrale knop op de middenconsole. Anders dan het iPad-uiterlijk suggereert is het geen touchscreen en zet je tevergeefs vingerafdrukken op het scherm.

Het interieur lijkt voor de eeuwigheid te zijn gebouwd. 

De sportkuipjes die ook in de A-Klasse standaard zijn krijg je ook in iedere GLA. Ze zitten prettig en bieden een goede steun, daarnaast zijn ze goed instelbaar. Een leuk detail is dat de rugleuning uit één geheel bestaat, waardoor de hoofdsteun niet verstelbaar is. In de vorm van het ontwerp is rekening gehouden dat bij een aanrijding de rugleuning wel zijn werk doet om een whiplash te voorkomen. De bekledingkeuze in de testauto is origineel en modern, de ‘Artico’-lederlook zijwangen worden in het midden afgewisseld met zwart stoffen zitvlakken met witte stiksels. Dit heeft geen meerprijs en is standaard op de ‘Ambition’-uitvoering. Wat mij betreft hoef je de optie leder niet meer aan te vinken, dit is origineler en voordeliger.

Door de 12,5 centimeter langere koets, is hij in vergelijking met de A-Klasse ruimer. Vooral passagiers op de achterbank hebben hier profijt van, je hebt met een gemiddeld postuur ruimte genoeg om comfortabel te zitten. Daarnaast heeft de GLA 80 liter meer bagageruimte (421 liter), wat ‘m net wat praktischer maakt. Losse spullen kun je ook onder de laadvloer kwijt, daar bevindt zich een ruime bak voor kleine benodigdheden zoals reserveolie en een gevarendriehoek. Daarnaast heb je bij het instappen profijt van de 6 centimeter hogere koets, het gaat allemaal net wat makkelijker.

Ook het interieur van de Mercedes-Benz GLA lijkt op dat van de A-Klasse - en dat is een pluspunt

Doet wat je wilt

De GLA 200 benzine heeft 156 pk en 250 Nm koppel, wat meer dan voldoende is voor de 1.295 kg ‘lichte’ Mercedes. De motor is gekoppeld aan een zeventraps-automaat met dubbele koppeling. De bak reageert lekker en doet wat je wilt, het schakelen voel je niet. Je hoort het en ziet de naald in toeren dalen of stijgen, maar niet meer dan dat. Dat is bij Mercedes wel eens anders geweest, de conventionele 7G-tronic schakelt lang niet zo soepel en is trager. Dat is bij deze GLA gelukkig niet aan de orde en daarom niets dan lof voor deze versnellingsbak. De 200 benzinemotor presteert prima en de trekkracht is overvloedig voorhanden. De tussenacceleraties verlopen soepel en vlot. Je hebt eigenlijk geen enkel moment het idee iets tekort te komen, waarmee deze instapmotor eigenlijk de beste keuze is voor de GLA als je naar het prijsplaatje kijkt. Voor de 211 pk sterke GLA 250 betaal je een slordige 5 mille extra, en voor dat geld koop je ook heel veel leuke extra’s.

Het motorgeluid is zowel stationair als tijdens fors accelereren vrij rauw, dit doen sommige  concurrenten beter. Als je buiten de auto staat lijkt het net een diesel, maar ook binnenin laat de motor zich net iets teveel horen. Met normaal rijgedrag verbruikt de GLA 1 op 12, wat aan de hoge kant  is voor een auto van dit formaat. Daarbij moet wel vermeld worden dat de testauto pas 600 kilometer had gereden bij ontvangst. 1 op 14 is mogelijk reëler voor een goed ingereden exemplaar.

Het onderstel van de GLA is vergelijkbaar afgestemd als dat van de A-Klasse, wat een prima mix van comfort en sportiviteit betekent. Door de hardere demping helt de ‘softroader’ niet veel over in bochten, maar geeft hij korte oneffenheden stevig door. Grotere oneffenheden verslindt de GLA daarentegen lekker comfortabel - dankzij de langere veerwegen. De besturing is verrassend direct en precies, wat je niet van een Mercedes of überhaupt dit type auto zou verwachten. Je gaat iedere bocht met veel plezier en vertrouwen in, wat de GLA tot een fijn sturende auto maakt. Dit zou je op basis van het uiterlijk niet zeggen. Een aangename verrassing!

Een mooie mix

De nieuwe Mercedes GLA is een auto die door velen gewaardeerd zal worden, zowel jong als oud. Ouderen zullen de hogere instap waarderen, terwijl jongeren voor het stoere uiterlijk en aansprekende rijeigenschappen zullen vallen. In zijn klasse is deze nieuwkomer een grote verrassing en hij biedt voor z’n prijs veel ruimte, een goede afwerking en rijgenot. Het hoge verbruik en het rauwe motorgeluid zijn puntjes van verbetering, maar de soepele aandrijflijn maakt veel goed. Wie bereid is om 3.500 euro meer op tafel te leggen dan voor een vergelijkbare A-Klasse, krijgt daarmee één van de fijnste auto’s in zijn klasse.