Met bijna 11.000 verkochte exemplaren in Nederland is de Peugeot 5008 een goed verkochte auto in zijn segment. De midi-MPV werd na zijn introductie in 2009 al snel populair vanwege zijn aansprekende uiterlijk, gunstige prijs en gedownsizede-motoren. Na ruim 4 jaar zakten de verkopen in en werd het tijd voor een bescheiden facelift, waarbij met name de neus is opgefrist. Met een krachtigste dieselmotor en een romige automaat mag de 5008 zich opnieuw bewijzen als de ideale gezinsauto.

De vernieuwde Peugeot 5008 heeft geen spectaculaire make-over ondergaan. Het front is strakker getrokken, waarbij vooral de koplampen opvallend zijn gewijzigd. De donkere behuizing zorgt voor een moderne, frisse uitstraling die goed bij de rest van het huidige gamma van het Franse merk past. Aan de rest van de carrosserie werd niets gewijzigd maar je kunt de auto met een aantal andere kleuren en wielen net weer even anders aankleden dan voorheen. Op de donkere testauto komen de nieuwe chroomaccenten goed uit, ze maken de familieauto een stukje chiquer.

Geschikt voor kinderen

Als je op zoekt bent naar ruimte en functionaliteit dan is de Peugeot 5008 de ideale auto. De optionele derde zitrij (1.000 euro) omvat twee extra zitplaatsen, waardoor je met zeven personen op pad kunt. Dat zijn dan niet allemaal volwassenen, de twee extra stoelen bieden alleen plaats aan kinderen. De instap naar de derde zitrij is wél erg ruim. Zolang je de extra zitrij niet nodig hebt, beschik je over een riante 679 liter bagageruimte. Op de middelste rij vind je zoals in de meeste MPV’s drie separate stoelen, waar je aan ruimte geen gebrek hebt. Toch zijn de stoelen aan de kleine kant, de zittingen ondersteunen je bovenbenen niet goed. Uiteraard zijn er klaptafeltjes achterin en verspreid door de auto vind je opbergvakjes en bekerhouders. De voorstoelen zijn breder, maar hebben ook een kort zitvlak waardoor de zit voor langere personen niet optimaal is. Daarnaast is het meubilair voor een Franse auto aan de harde kant. De lederen bekleding (1.800 euro) geeft het interieur meer cachet en voelt hoogwaardig aan, maar deze mooie optie heeft in een gezinsauto niet direct de hoogste prioriteit.

Als je op zoekt bent naar ruimte en functionaliteit dan is de Peugeot 5008 de ideale auto

De gebruikte materialen in het interieur zijn voor deze prijsklasse van hoog niveau. Bijna alle delen zijn indrukbaar en voelen stevig aan. Op de pianolak glimmende middenconsole moet je wel veel poetsen, het is besmettelijk voor stof en vingerafdrukken. Het centraal bovenop het dashboard geplaatste multimediascherm is een bekende uit andere PSA-producten, het ziet er keurig uit en biedt alle benodigde functionaliteiten. De bediening ervan zou beter via een grotere centrale bedieningsknop kunnen gaan, want het kleine draaiknopje zit ver van de bestuurder af en draait te licht. Het JBL-geluidssysteem zorgt voor een zuiver stukje muziek in de 5008 en is voor 650 euro extra een echte aanrader.

Top of the range

De tweeliter dieselmotor met 160 pk en zestraps-automaat is ‘the top of the range’ in het motorenaanbod van de 5008. Je hebt hem alleen in de complete Allure-uitvoering en die kost dan ook minimaal 44.050 euro. Mocht je de bijtelling minder belangrijk vinden, dan krijg je in ieder geval een stuk potentere motor dan de 115 pk 1.6 HDi die vooral in ons land verkocht wordt. De conventionele automaat schakelt bijzonder soepel en snel, een schril contrast met de gerobotiseerde handbak van de populaire Hybrid4-modellen. 160 pk is genoeg om van de 5008 een soepel rijdende en krachtige MPV te maken, die uiterst geschikt is voor het trekken van een caravan (tot maximaal 1.500 kg). Je moet overigens geen strepentrekker verwachten, want de sprint van 0 naar 100 km/u in 10,5 seconden doet het autohart niet sneller kloppen. Zuinig is deze motor wel, bij normaal gebruik haal je moeiteloos 1 op 15, wat aardig overeen komt met de fabrieksopgave van 1 op 15,8. Het is jammer dat de uitstoot van 164 gram CO2 per kilometer niets beter dan een vuurrood G-label en 25 procent bijtelling oplevert. Dat maakt deze uitvoering voor de zakelijke markt wat minder interessant.

Op de donkere test-Peugeot 5008 komen de chroomaccenten goed uit

De 5008 rijdt door de combinatie van een relatief laag gewicht (1.594 kg) en de krachtige dieselmotor met automaat als een lichtvoetige auto. De koets is door het grote glasoppervlak en hoge zitpositie goed te overzien, waardoor je door de stad makkelijk manoeuvreert. Het onderstel biedt een mooie combinatie van comfort en dynamiek, hij helt voor een hoge auto niet veel over maar verwerkt oneffenheden soepel. De besturing is nogal licht en gevoelloos, maar desondanks voldoende om de grote Peugeot goed in bochten te plaatsen.

Erg fijn maar geen koopje

De (lichte) facelift heeft de Peugeot 5008 goed gedaan. Met zijn nieuwe neus past ‘ie weer goed tussen de andere modellen van het Franse merk. De 2.0 HDi met automaat is voor de Nederlandse markt een prijzige variant, want voor 52.720 inclusief opties is de testauto geen koopje. Je krijgt daarvoor wel een fijne en ruime gezinsauto die goed in de spullen zit, maar de volle 25 procent bijtelling zal de zakelijke rijder toch afschrikken. Ben je particulier, krijg je een mooie kilometervergoeding en heb je een caravan? Dan is deze 160 pk sterke 5008 misschien wel de ideale gezins- en vakantieauto.