Toen Lexus in 2011 met de betaalbare CT 200h op de markt kwam, werd de deurmat bij de dealers platgelopen. De vraag was enorm, want voor minder dan 30 mille kocht je een zuinige Lexus met automaat en 14 procent bijtelling. Er volgde een invasie van concurrenten die ook met een gunstig bij te tellen model op de markt kwamen, maar na de aanscherping van de CO2-uitstootnormen is er weer een flinke kam door het segment gehaald. De compacte Lexus behoudt z’n fiscale voordeel en is nu met een facelift en prijsverlaging nog interessanter dan ooit. Tijd voor een kennismaking met de vernieuwde Lexus CT 200h.

Ingrijpende uiterlijke wijzigingen blijven bij deze facelift van Lexus uit. De vernieuwde CT 200h heeft een scherper getekende achterbumper en een neus met een doorlopende grille, in lijn met de rest van de familie. Hij ziet er door deze facelift in iedere trim sportiever uit dan voorheen, daarnaast kun je altijd nog voor een ‘dikkere’ F-Sport kiezen die extra ‘spierballen’ aan de uitstraling toevoegt. Het zilvergrijs van de testauto staat ‘m goed, de compacte Lexus ziet er fris en modern uit. Daarnaast krijg je op de meest complete Luxury Line LED-koplampen, die voor een aanzienlijk grotere lichtopbrengst zorgen.

Alle luxe

Binnenin de CT 200h Luxury Line heb je de beschikking over alle luxe van de grotere modellen. Allereerst valt de hoeveelheid delen op die met leder zijn bekleed. Dit vind je in geen enkele andere auto in deze prijsklasse. De ‘overkapping’ van het instrumentarium, de middenconsole en uiteraard de stoelbekleding zijn allemaal van hoogwaardig leder voorzien. De Amaretto-bruine kleur wordt afgewisseld met donkergrijs, wat ervoor zorgt dat de delen die je veel aanraakt niet besmettelijk zijn voor vieze vingers. De stoelen hebben met de update een betere vorm gekregen, waardoor de zitpositie nog fijner is. Ze bieden aanzienlijk meer steun en zijn elektrisch verstelbaar. Achterin is het ook goed te doen als je niet al te lang bent, met een gemiddeld postuur zit je er prima. De middelste plaats is ‘zoals gewoonlijk’ een noodoplossing, daar heb je op lange ritten weinig te zoeken. De kofferbak is met 375 liter niet overdreven groot, maar voldoende voor een aantal vakantietassen.

Vaak kan je de eerste meters elektrisch afleggen, waarna de benzinemotor geruisloos bijspringt. 

De rest van het interieur in de CT 200h bleef ongewijzigd, het dashboard ziet er zakelijk en strak uit. Een aantal knoppen zijn niet meer van deze tijd, helaas greep Lexus deze facelift niet aan om ze te vernieuwen. Nog merkwaardiger is dat de ‘driemaal knipperen’-functie van de richtingaanwijzer ontbreekt, terwijl diverse andere modellen van het mekr dat inmiddels wel hebben. De navigatie wordt door middel van een muis bediend en dat werkt prima, maar het mist nog steeds de finesse van bijvoorbeeld BMW’s iDrive of MMi van Audi. Die systemen zijn aanzienlijk sneller en logischer te bedienen. Bijzonder is dat kaartweergave van de navigatie ‘streetview’ kan weergeven.

Lekker eenvoudig

Bij Lexus houden ze het lekker eenvoudig, je hebt maar één motorkeuze. De CT is altijd voorzien van een hybride-aandrijflijn met benzinemotor. Samen met de elektromotor is deze goed voor 136 pk en 207 Nm koppel. Schakelen hoef je niet te doen, want een CVT-transmissie is standaard. Het voordeel van deze aandrijflijn is een lage uitstoot van slecht 88 g/km waardoor je als zakelijke rijder geniet van 14 procent bijtelling en het verbruik van een middenklasse diesel. In de lijsten van leasemaatschappijen is de CT 200h dan ook een voordelige auto, omdat de wegenbelasting (benzineautotarief) laag ligt en de restwaarde hoog is. Als jong gebruikte auto is ‘ie namelijk ook voor particulieren erg interessant, dankzij de zeer lage gebruikskosten.

Aan de achterkant herken je de vernieuwde Lexus CT 200h aan de nieuwe achterbumper

De compacte Lexus heeft een comfortabel onderstel, zonder dat je er zeeziek in te wordt. De ietwat straffe demping van voor de facelift is er uit. De afstemming is mooi voor deze auto en past goed bij de rustgevende aandrijflijn. Wanneer je normaal optrekt zul je de motor niet tot nauwelijks horen, terwijl de versnelling voldoende is om goed met het verkeer mee te komen. Vaak kun je de eerste meters elektrisch afleggen, waarna de benzinemotor geruisloos bijspringt. Stel je met een snelheid van 50 km/u de cruise control in, dan heb je vaak nog veel profijt van de elektromotor die dan alleen zijn werk doet. Hij houdt dit hooguit een kilometer of 3 vol, maar zorgt wel dat je verbruik in het stadsverkeer erg laag ligt. Gemiddeld reed ik 1 op 20 met de vernieuwde CT 200h, met een uitschieter naar 1 op 21,5. Houd je meer van doorrijden en zit je vaak op de snelweg, dan moet je eerder rekenen op 1 op 17. Allemaal gunstige waarden voor een benzineauto met automaat. Veel diesels komen hier niet bij in de buurt. 

Het sturen gaat in de CT sportiever dan je verwacht, met behoorlijke precisie en weerstand. Het is natuurlijk geen BMW 1 Serie, maar hij stelt niet teleur. In combinatie met het eerder genoemde onderstel en aandrijflijn is de Lexus een fijne auto om in te rijden. Alleen als je veel gas geeft laat de aandrijflijn met CVT-transmissie zich flink horen, al is ‘ie wel stiller dan voorheen. Er is merkbaar aan de isolatie gewerkt om het ‘jankende’ geluid te reduceren. Via het multimediascherm kun je de aandrijfkrachtverdeling mooi volgen, waarbij je duidelijk ziet dat bij afremmen of gas los de batterij wordt opgeladen. Wie gegarandeerd emissievrij wil rijden in de stad, kan de EV-modus inschakelen voor een paar elektrische kilometers. Hiervoor moet de batterij wel voldoende stroom bevatten en je kunt niet al te hard rijden, anders weigert het systeem met een piepsignaal en schakelt weer over naar de hybride-modus.

Fors goedkoper

Met de nieuwe CT 200h zorgt Lexus weer voor een interessant aanbod. Hij werd in de basisuitvoering al 3.300 euro goedkoper en dat voordeel loopt op tot bijna 7 mille(!) in de geteste Luxury Line uitvoering. Vooral de zakelijke rijder zal hier in combinatie met scherpe leasetarieven en 14 procent bijtelling van profiteren. De particulier kan ondertussen niet wachten op de eerste gebruikte exemplaren van deze zuinige hybride. De CT 200h rijdt prettig, ziet er knap uit en steekt goed in elkaar. Neem je de kleine interieurmissers voor lief, dan heb je voor nog geen 27 mille de luxe van een Lexus.