Al ruim 10 jaar lang maakt de E-Klasse NGT onderdeel uit van de prijslijst van Mercedes-Benz. Bij de nieuwste E-Klasse is deze naam veranderd naar 'NGD', wat staat voor Natural Gas Drive. Hiermee geeft Mercedes-Benz je als vanouds de mogelijkheid om op een schonere energiebron te rijden en bovendien te profiteren van de gunstige 20 procent bijtelling. Maar dat laatste voordeel geldt weer niet voor de auto op de foto's. Waardoor dat komt en welke offers deze alternatief aangedreven E-Klasse vraagt lees je in deze test.

De naamswijziging van 'NGT' naar 'NGD' brengt geen spectaculaire wijzigingen met zich mee. Het is voornamelijk gedaan om deze alternatieve brandstof een plaatsje te geven tussen andere 'Drive'-oplossingen van Mercedes-Benz zoals ‘Electric Drive’ en ‘Intelligent Drive’. Pure marketing dus. Wat je krijgt is het blok uit de E 200, met nu geen 184 maar 156 op afroep beschikbare paarden. Mijnheer Newton mag zijn werk ongehinderd blijven doen, want het koppel blijft met 270 Nm bij 1.250 tpm gelijk. Al met al is de E200 NGD niet de minst vermogende E-klasse (want dat is de 136 pk sterke E 200 CDI), maar op papier is het duidelijk de 'instapmotor'. 

Overeenkomsten met elektrisch rijden

Rijden op aardgas geeft, tenminste 'tussen de oren', het gevoel dat ook elektrisch rijden met een range extender geeft. Je komt op dit gas wel iets verder dan met de gemiddelde elektrische auto, ik reed maximaal 280 km - terwijl de opgegeven actieradius op aardgas 400 km is. Wanneer je op een alternatieve brandstof rijdt wil je dat natuurlijk zo goed (en veel) mogelijk benutten. Hoewel de infrastructuur van aard- en groengas in Nederland steeds beter wordt, zul je altijd van de snelweg af moeten om te tanken. Niet voor alle CNG-auto's is dat een probleem, maar bij een ‘snelwegauto’ als de E-Klasse vormt dat een serieus nadeel. Ben je door de 20 kg aardgas heen en moet je écht nog even door, dan heb je altijd nog een volwaardige 59 liter grote benzinetank achter de hand. Het wisselen van brandstof gebeurt automatisch wanneer dat nodig is, daar heb je dus geen omkijken naar.

Met een gemiddeld snelwegverbruik van zo'n 6 kg per 100 km haal je daar de meest gunstige actieradius. Wanneer je minder gelijkmatig rijdt dan stijgt het verbruik aanzienlijk, al is het testverbruik met  7,2 kg op 100 km nog steeds niet onaardig. Het gaat dan wel om het Nederlandse 'L-gas' met een lagere calorische waarde. In Duitsland tank je gas met 12 procent meer energie, dat je actieradius evenzoveel doet toenemen. Om het technische verhaal compleet te maken moet je weten dat je met een 'aardgasauto' niet slechts Groningse aardbevingen tankt, maar ook uit biomassa geraffineerd gas kunt benutten. Daarmee moet deze gassoort qua duurzaamheid kunnen wedijveren met elektrisch rijden. Met een aardgasprijs van 1,10 euro per kilogram rijd je ook nog eens tegen zeer lage brandstofkosten, vergelijkbaar met die van een zeer zuinige diesel. De wegenbelasting is gelijk aan het LPG-G3 tarief dat  tussen benzine en diesel in ligt.

Je moet weten dat je met een 'aardgasauto' niet slechts Groningse aardbevingen tankt, maar ook uit biomassa geraffineerd gas kunt benutten.

Spelbreker

Tot zover het rijden op aardgas in een notendop. Tijd om uit te vinden wat het in de E-Klasse doet. Daarover kan ik kort zijn: daar merk je helemaal niets van. In het interieur vind je geen fysieke schakelaar voor het selecteren van de brandstofsoort: dit kun je wel handmatig doen, via het menu in de boordcomputer. Alleen een digitaal metertje verraadt de hoeveelheid aardgas in je tanks, daar blijft het bij.

Wat rijden betreft merk je dat deze E-Klasse relatief weinig vermogen voorhanden heeft. De sprinttijd van 10,4 seconden naar de 100 km/u is natuurlijk toereikend: het biedt niet het luxe gevoel dat je vermogen óver hebt. Tel daarbij op dat de viercilinder nogal rauw klinkt bij hogere toerentallen en je weet: deze auto is bedoeld om rustig mee te cruisen. De traditionele 7G-Tronic doet het ook erg rustig aan. Deze automaat is niet erg bij de les, waardoor hij er maar ten dele in slaagt het gebrek aan potentieel van de motor op te vangen - een rol die een automaat juist bij uitstek kan vervullen. Hij schakelt, vooral bij langzaam genomen bochten, vaak net wat te laat terug waardoor de bocht uitrijden minder vlot gaat dan je zou willen. Bij grotere motoren met meer koppel en vermogen is dat doorgaans geen probleem.

De test-Mercedes-Benz E 200 NGD kost ruim 68.000 euro.

Dynamischer dan je denkt

Een E-Klasse, da's een sloep met de wendbaarheid van een vliegdekschip toch? Nou... nee. De Avantgarde-uitvoering die ik reed is dat in elk geval niet. Het is boven alle twijfel verheven dat de E ondanks z’n adaptieve – maar niet instelbare – Direct Control-onderstel nog altijd bijzonder comfortabel is. Dat gaat gepaard met het nodige overhellen, maar de auto houdt wel erg lang grip. Tegelijkertijd verrast de besturing. Deze blijkt onverwacht direct – lekker weinig overpakken – en biedt zelfs een prima stuurgevoel. Niet rond de middenstand trouwens, daar is 'ie zoals het een E betaamt erg gereserveerd. Alles voor maximale rechtuitstabiliteit op de snelweg. En het werkt: corrigeren hoef je praktisch nooit. Kilometers vreten is met de E-Klasse een ontspannende aangelegenheid.

Ontspannend is ook de achterbank. Nu zijn hoofd- en beenruimte in een E-Klasse standaard al goed, de inrichting van de testauto met het 'comfortpakket achter' maakt achterin zitten een waar genoegen. Je geeft er de middelste zitplaats mee op, maar voor je 3.781 euro krijg je wel twee riante, verwarmde zetels met hele fijne hoofdsteunen. Als je upgraden naar een (veel duurdere) 'S' niet ziet zitten is deze optie een goede om in het achterhoofd te houden. Op vakantie gaan met de E 200 NGD zal niet snel problemen geven, al lever je dankzij één van de drie CNG-tanks in de kofferbak 140 liter bagageruimte in. De resterende 400 liters zijn nog steeds praktisch te beladen dankzij de grote achterklep, al moet je lading niet al te lang zijn. Een doorlaadopening naar het interieur is namelijk niet leverbaar. Het is dan ook geen wonder dat de E-Klasse NGD enkel als Limousine leverbaar is.

Kleinere wielen voor lage bijtelling

Aardgas of niet: de Mercedes-Benz E-Klasse is een hele fijne auto. Met een riante binnenruimte en ondanks de geslonken bagageruimte groot genoeg voor alledaags gebruik. De grootste beperking van de auto is van infrastructurele aard: het niet langs de snelweg verkrijgbare gas maakt omrijden meestal noodzakelijk. Het feit dat je met één van de minst krachtige E-Klasses onderweg bent merk je bij normaal gebruik niet, hooguit valt de zeventrapsautomaat zo nu en dan uit zijn rol. De E 200 NGD is met minimaal 51.600 euro maar liefst 5.300 euro duurder dan een 'standaard' E 200. Een aanzienlijk bedrag, dat in sommige gevallen te overbruggen is met de nog steeds geldende milieusubsidies in bepaalde gemeentes. Wil je meer vermogen tegen 20 procent bijtelling, dan is er nog de dieselende E 300 Bluetec Hybrid die voor minstens 56.990 euro de jouwe is. Dan rest er nog één dingetje: de lichtmetalen wielen op deze testauto zijn bijzonder prijzig. Zij zorgen namelijk voor een iets hogere uitstoot en daarmee het reguliere bijtellingpercentage, want alleen op 16 inch wielen tel je de E 200 NGD voor 20 procent bij. Zolang je dat niet uit het oog verliest is de E 200 NGD dankzij z’n 'aardgasbaten' niet alleen aan de pomp, maar ook door lagere bijtelling en subsidiemogelijkheden een aantrekkelijke aanbieding in het hogere (E-)segment.