Aan een auto die iedereen mooi vindt moet je niet te veel meer veranderen. Zoiets moeten ze bij Alfa Romeo bij het updaten van de Giulietta gedacht hebben. Deze Italiaanse schone valt bij iedereen in de smaak en wist al snel een grote groep liefhebbers naar de dealer te lokken. Met een aantal subtiele aanpassingen moet deze ‘bella macchina’ weer nieuwe harten gaan veroveren, want nu kun je emotionele en rationele overwegingen verenigen in één uitvoering. Zie hier de opgefriste Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm met 150 pk en 20 procent bijtelling.

De vernieuwde Giulietta doet wat ‘ie voorheen ook deed, mensen laten vallen voor zijn uiterlijk. Voor de verschillen met het pre-faceliftmodel moet je echt met een vergrootglas zoeken: de grille is net iets anders en de mistlampen zijn met een randje chroom afgewerkt. Daarnaast zijn er wat nieuwe wielen en lakkleuren beschikbaar. Vooral dat laatste maakt indruk, want de parelmoerlak van de testauto lijkt veel op een kleur die ooit op de Alfa 156 werd geleverd. De speciale laksoort verspringt van kleur in ander licht. Daarnaast heeft deze 2.0 JTDm als sportief detail ook nog een uitlaat aan weerszijden, waar de lichtere 105 pk 1.6 JTDm slechts een enkel pijpje heeft.

Beter meubilair

Binnenin valt meteen het nieuwe multimediasysteem op. Via het aanraakscherm ga je redelijk eenvoudig door alle functies heen, al was een centrale knop zoals in bijvoorbeeld de ‘Duitse Drie’ wordt gebruikt een stuk eenvoudiger geweest. Dit leidt minder van het verkeer af, nu moet je toch steeds focussen op je hand en het scherm. De kaartweergave is duidelijk en modern en het geluidsysteem geeft een helder en vol geluid, terwijl de testauto nog niet eens van het nog uitgebreidere Bose-systeem was voorzien – dat moet helemaal fantastisch klinken.

De vernieuwde Giulietta doet wat ‘ie voorheen ook deed, mensen laten vallen voor zijn uiterlijk. 

Het materiaalgebruik en de afwerking laat op sommige plaatsen nog te wensen over, jammer dat dit met de facelift niet naar het niveau van de (semi-)premium-concurrenten is getild. Vooral het gebruik van harde kunststoffen die niet netjes op elkaar aansluiten is storend. De binnenruimte laat daarentegen niets te wensen over, zowel voor- als achterin zit je riant. De Giulietta is uitsluitend als vijfdeurs te krijgen en dus stap je ook makkelijk achterin. Het design heef niet geleden onder de extra deuren, de handgrepen zijn net zoals bij diverse andere Alfa’s fraai geïntegreerd in de C-stijl. Dat zorgde bij sommige passagiers voor verwarring tijdens de testperiode. Deze ‘Sportiva’-uitvoering onderscheidt zich verder met details als een mooi Alfa Romeo-logo in de voorstoelen, die in combinatie met de lederen/stoffen bekleding een fraai geheel vormt. De vorm van de voorstoelen is één van de grootste verbeteringen van de facelift, na vele klachten over de vorige zijn ze flink aangepast. Ze zijn nog steeds aan de harde kant, maar zitten door de verbeterde zijdelingse steun en het langere zitvlak aanzienlijk beter.

‘Sportiva’-ling

De nieuwe tweeliter dieselmotor met 150 pk en maar liefst 380 Nm koppel zorgt voor goede prestaties in de Giulietta. Hij onderscheidt zich niet met de laagste bijtelling, maar presteert wel aanzienlijk beter dan de zuinige 1.6-jes van de concurrenten. Het sprintje van 0 naar 100 km/u kan in 9 tellen en de top is 210 km/u - prima cijfers zijn voor een auto in deze klasse. De zakelijke rijder geniet tegelijkertijd van 20 procent bijtelling, wat voorheen enkel met de 1.6 JTDm of een benzinemotor kon. Voorwaarde is wel dat je zoals in de testauto voor een handbak kiest, want met automaat krijg je de iets sterkere 175 pk-variant zonder fiscaal voordeel.

De vernieuwingen van de Alfa Romeo Giulietta moet je met een vergrootglas zoeken.

De handgeschakelde versnellingsbak is niet altijd de soepelste, vaak gaat het wisselen van verzet met iets te veel weerstand. Daarnaast pakt de motor in de ‘Dynamic’-stand van het welbekende ‘DNA’-systeem wel heel nerveus op, waardoor het koppelen en schakelen met veel beleid moet gebeuren. Je passagiers zouden bijna gaan denken dat je net je rijbewijs hebt en nog niet soepel kunt schakelen. In de standen ‘All Weather’ en ‘Normal’ gaat het schakelen een stuk soepeler en rustiger. De Giulietta voelt in die standen dan wel niet zo gretig aan als in ‘Dynamic’, het rijdt een stuk relaxter. De motor geeft je nooit het gevoel tekort te komen en trekt met een pittige duw door. Kom echter niet onder 1.500 toeren, dan laat het blok met resonanties merken dat ‘ie dat niet fijn vindt.

De Giulietta heeft in de testperiode menig hart weten te veroveren. 

Met hetzelfde DNA-systeem wordt de besturing afgestemd op het rijkarakter. Zo stuurt de Giulietta in de Dynamic-stand lekker zwaar en direct en in de andere twee standen comfortabel en neutraal. Persoonlijk prefereer ik voor dagelijks gebruik de normale stand, hiermee rijdt de Alfa het prettigst. Het onderstel is redelijk hard, maar dat heeft ook met de grote 18 inch wielen die onder de testauto zitten te maken. Met een beheerste rijstijl en het normale rijkarakter ingeschakeld haal je een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Dat is niet slecht, maar als je meer als een ‘sportiva-ling’ rijdt dan is 1 op 14,5 een reëlere score.

Karakter en ratio

De vernieuwde Alfa Romeo Giulietta is nog steeds een prachtige auto. Met z’n bijzondere 5-rondespaak-design wielen en de parelmoerlak heeft ‘ie in de testperiode menig hart weten te veroveren. Je moet wel wat concessies doen ten aanzien van de interieurafwerking en de hakerige versnellingsbak, die zijn echt voor verbetering vatbaar. Uit deze test blijkt maar weer dat je een Alfa met emotie koopt en z’n tekortkomingen als ‘karakter’ moet bestempelen. Je leaset hem niet voor de laagste bijtelling, maar om z’n pittige uiterlijk en motor. Toch is deze 2.0 JTDm voor de zakelijke rijder ook rationeel te verantwoorden, want je geniet met die 150 pk wel mooi van 20 procent bijtelling. Een mooie propositie die deze Giulietta voor de dieselende kilometervreter nu nog verleidelijker maakt.